Ränder vid fönstertvätt (kärcher)

Lupino

Trådstartare
Efter att många lovordat kärcher fönstertvätt inhandlades en w20 igår (för den var prissänkt till ett ganska rimligt pris).

Tvätten går enklare eftersom det är färre attiraljer, men resultatet är med en hel massa ränder. :mad:

Vad gör jag för fel? Jag har använt sprayflaskan med någon droppe yes diskmedel och blött rutan ordentligt, resultatet blev lite bättre om jag drar sugaren dö-långsamt, men då kan jag lika gärna tvätta på traditionellt sätt. Tar jag mindre vatten hinner rutan torka upp känns det som.

Har det något att göra med att rutorna är väldigt smutsiga?

En annan fråga: En fönsterputsare vi anlitade förut hade någon slags smart vev-grej för att snabbt skruva upp fönster-skruvarna (tar evigheter med skruvmejsel). Vad heter den prylen?

Finns det någon som kör med förlängningsskaftet till kärcher, förresten? Jag är nyfiken på om den kan rekommenderas, jag har behov av något sådant till några av fönstren.

Tacksam för tips!

Bra fråga. Det undrar jag också, eller snarare min sambo som är den som putsar våra fönster. I vårt fall beror det knappast på att fönstren är väldigt smutsiga.

Efter att många lovordat kärcher fönstertvätt inhandlades en w20 igår (för den var prissänkt till ett ganska rimligt pris).

Tvätten går enklare eftersom det är färre attiraljer, men resultatet är med en hel massa ränder. :mad:

Vad gör jag för fel? Jag har använt sprayflaskan med någon droppe yes diskmedel och blött rutan ordentligt, resultatet blev lite bättre om jag drar sugaren dö-långsamt, men då kan jag lika gärna tvätta på traditionellt sätt. Tar jag mindre vatten hinner rutan torka upp känns det som.

En annan fråga: En fönsterputsare vi anlitade förut hade någon slags smart vev-grej för att snabbt skruva upp fönster-skruvarna (tar evigheter med skruvmejsel). Vad heter den prylen?

Finns det någon som kör med förlängningsskaftet till kärcher, förresten? Jag är nyfiken på om den kan rekommenderas, jag har behov av något sådant till några av fönstren.

Tacksam för tips!

Jag har samma problem, jag har gett upp och eftertorkar med en trasa för att bli av med ränderna. Man slipper slabba med vatten, men det vete sjutton om jag tycker maskinen är värd pengarna.

Jag har skaftet till ett par fönster. Det är ju svårare att få ett bra resultat eftersom man står längre ifrån och inte ser vad man gör. Men det är ju bättre än att inte få putsat fönstret alls...

Hmmm, mysko. Jag har haft min kärcher i några år nu och det blir inga ränder... däremot får jag alltid eftertorka alla hörn (men det gör jag så gärna).
Ni som får ränder; fuktar ni "sudden" innan ni börjar spraya och tvätta fönstret? Sen måste man se till att bladet alltid är rent när man drar av smutsvattnet. Jag torkar av bladet med ett papper med jämna mellanrum.

Det är stor skillnad för mig att använda maskinen jmf med handkraft, den är ett under för mina utslitna axlar :up:
Men det lockar att kolla efter en bra fönsterputsfirma om det går att få ner priset i dina nivåer @TeamLundVer :up: Hur ofta kommer dom och putsar hos dig?

Hmmm, mysko. Jag har haft min kärcher i några år nu och det blir inga ränder... däremot får jag alltid eftertorka alla hörn (men det gör jag så gärna).
Ni som får ränder; fuktar ni "sudden" innan ni börjar spraya och tvätta fönstret? Sen måste man se till att bladet alltid är rent när man drar av smutsvattnet. Jag torkar av bladet med ett papper med jämna mellanrum.

Det är stor skillnad för mig att använda maskinen jmf med handkraft, den är ett under för mina utslitna axlar :up:
Men det lockar att kolla efter en bra fönsterputsfirma om det går att få ner priset i dina nivåer @TeamLundVer :up: Hur ofta kommer dom och putsar hos dig?
Beroende på vädret 6-7 ggr per år

Det var ju ingen upplyftande läsning, hade hoppats på att jag gjorde fel.

Scata: jag torkar av bladet efter varje drag och blöter duken innan jag sprayar, men alltså fullt av ränder. Mycket fulare med ränder varje centimeter än lite ränder här efter helt manuell tvätt :(.

Jag fick något bättre resultat genom att först tvätta/suga en omgång, därefter gå och skölja duken och köra ytterligare en omgång där jag torkar bladet mellan varje drag. Men då pratar vi omständig procedur.

Egentligen borde man klaga!

Det var ju ingen upplyftande läsning, hade hoppats på att jag gjorde fel.

Scata: jag torkar av bladet efter varje drag och blöter duken innan jag sprayar, men alltså fullt av ränder. Mycket fulare med ränder varje centimeter än lite ränder här efter helt manuell tvätt :(.

Jag fick något bättre resultat genom att först tvätta/suga en omgång, därefter gå och skölja duken och köra ytterligare en omgång där jag torkar bladet mellan varje drag. Men då pratar vi omständig procedur.

Egentligen borde man klaga!
Jag hade aldrig tolererat det! Reklamera skitet säger jag ;)

Använd spolarvätska istället för Yes och tryck inte med maskinen.

Sedan ska du använda dig av trasa av bomull som tex gamla sängkläder eller T-shirtar att torka bort vattnet på bladet med.

Är det mycket smutsiga fönster så får även med dammkorn och dylikt på bladet och det ger ränder och då får man putsa det fler gånger.

Tacksam för tips!
Första omgången som jag använde min var våra fönster rejält skitiga. Då blev det ränder hur jag än gjorde. Fick ta hink och svamp och grovtvätta alla fönster och karmar (med ättika i vattnet) samt efterskölja med vattenslangen. Efter det gjorde jag om proceduren och då blev resultatet perfekt. Så länge jag putsar innan de blivit allt för skitiga så blir det inte några ränder.

Jag gör fönstren rejält blöta (har en skål med vatten och en liten skvätt ättika och doppar en disktrasa i den och blöter med). Sedna drar jag ganska fort med Kärchern, tycker det blir ränder om man är för långsam, och torkar bladet med en diskhandduk mellan varje drag.

I regel förtvättar jag fönstren för att bli av med smör, joghurt, fönsterpennor etc, men jag inser att det inte är ett problem i de flesta familjer... Jag har tre ganska små barn och matplats i en glasat hörn. Men det handlar alltså om att bli av med grov smuts. Då har jag en hink med vatten och diskmedel och gnor med lämplig trasa. Efter det är de förstås jätteflammiga, men när jag putsat dem med Kärchern ser det bra ut.

Tacksam för tips!
Kan det ha med vattnet att göra? Jag brukar ta destillerat vatten (från avfuktaren) när jag tvättar fönster för annars blir det ränder, men vi har ingen maskin utan kör på traditionellt vis med svamp och fönsterskrapa.

Vet många som skrotat sin Kärcher (blocket.se borde vara fullt med dem), just för att det är svårt att få bra resultat. Jag är fortfarande mest nöjd med päls och skrapa, och mitt fantastiska medel.

Mirakelduk är da shit. Jag har ju megaskitiga fönster både på in o utsidan så först en grovomgång där jag tar rejält våt duk och torkar bort det grova - damm, spindelväv, insekter, fågelskit o dylikt. Sen tar jag en ren fuktad duk och torkar rent. Inga ränder, inget rengöringsmedel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka