Ramlade omkull

Flummflicka

Trådstartare
Hämtade idag in min Shettis från hagen så jag skulle rida min stora häst. Shettisen gick väldigt vingligt och stappligt, första tanken var att NU har han fått fång. :crazy: Var dock inge varm i hovarna/ingen puls mm. Hur som helst började han vingla mer och mer med bakdelen och tillsist ramlade han omkull på sidan. :eek: :crazy:

Fick sedan stå upp ca 10 min still medan jag skrek på hjälp. Efter det gick han in relativt skapligt (lite stapplig) in i boxen och var precis som vanligt. Har pratat med vet. som sa att jag skulle avvakta och nu är han som vanligt igen, går bra och så. Ingen feber, äter som vanligt, kissar och bajsar som vanligt.

Någon som varit med om liknande, eller har någon tanke?

Sv: Ramlade omkull

jag har ingen erfarenhet av något liknande, men min tanke var: Ehrlichia?

vet att grannen hade en häst som fick det, den kunde ramla omkull lite varstans samt var vinglig.

Tycker du ska ringa veterinären och göra ett Ehrlichiatest!

Senast ändrad:

Tycker också det låter som Ehrlichios! :crazy:

Våran gamla shettis hade liknande symptom men det var proppar i hjärnan. Ehrlichios låter mer troligt.

Tack för era svar:bow: , min första tanke var (efter fång, som jag ständigt tänker på :angel: ) erlichias. Min andra häst har själv haft det, fast då med andra symtom. Men jag vet att det kan vara väldigt olika.

Men vid "akut" erlichias brukar de väl även få feber och vara allmänpåverkade?

Min farfar som kör hästambulans ibland har haft ett flertal hästar nu på sistonde som körts till kliniker som varit vingliga och haft rubbningar i balanssinnet, troligtvis berodde det på Ehrlichios av fästingar sa han.

Det kan inte vara så enkelt svar som solsting eller vattenbrist?

Har även tänkt på det också... (ibland hinner man tänka mkt :angel: ) och visst, vi har haft väääldigt varmt här i flera dagar nu men han dricker och kissar bra, drog i skinnet och så. Har även bra med skugga i hagen. Men jag hoppas att det är något så "enkelt" som det.

Annars ligger ju som sagt erlichias nära till hands. :crazy:

Två av våra shettisar har betett sig precis på samma sätt som du beskriver. Men ägarna bryr sig inte så mycket så de har bara låtit det vara och de lever ju fortfarande, men man undrar ju!

Usch då.:crazy:

Jag kommer ringa våran vet imorgon hur som helst... pratade med distriktarn idag bara, men vill helst inte ha ut dom. Var över nu ialfl och han var som vanligt, tack och lov.

Hämtade idag in min Shettis från hagen så jag skulle rida min stora häst. Shettisen gick väldigt vingligt och stappligt, första tanken var att NU har han fått fång. :crazy: Var dock inge varm i hovarna/ingen puls mm. Hur som helst började han vingla mer och mer med bakdelen och tillsist ramlade han omkull på sidan. :eek: :crazy:

Fick sedan stå upp ca 10 min still medan jag skrek på hjälp. Efter det gick han in relativt skapligt (lite stapplig) in i boxen och var precis som vanligt. Har pratat med vet. som sa att jag skulle avvakta och nu är han som vanligt igen, går bra och så. Ingen feber, äter som vanligt, kissar och bajsar som vanligt.

Någon som varit med om liknande, eller har någon tanke?

korsfarlamning
hjärn tumör
Mitt sto gjorde presis så. Då jag red henne.
Vet tog prover . Fick fram korsfarlamning. Men hon avlivades några månader senare hjärn tumör

sök veterinär

Fy vad läskigt. :crazy:

Ja, ska som sagt ringa min veterinär imorgon. Förmodligen lär man ju inte göra mer än att ev. ta erlichiasprov om han inte blir likadan igen.

Usch, man borde skaffa vandrande pinnar eller nått.

Fy vad läskigt. :crazy:

Ja, ska som sagt ringa min veterinär imorgon. Förmodligen lär man ju inte göra mer än att ev. ta erlichiasprov om han inte blir likadan igen.

Usch, man borde skaffa vandrande pinnar eller nått.

Be dom ta blodprov och kolla muskelvärdena också korsförlamning

Jag fick besked i dag att min 2 åring drabbats a
wobbler slinger
Han skall avlivas snarast
Det versta besked jag fått
Min uppfödning Jag är så ledsen i kväll

Jag hade flyttat honom för att han skölle säljas.
I dag på vet besiktningen hade han visat vinglighet.
Så de röntgade nacken
3kotan finns en förträngning Finns inget att göra puu vad tungt.

Be dom ta blodprov och kolla muskelvärdena också korsförlamning

Jag fick besked i dag att min 2 åring drabbats a
wobbler slinger
Han skall avlivas snarast
Det versta besked jag fått
Min uppfödning Jag är så ledsen i kväll

Jag hade flyttat honom för att han skölle säljas.
I dag på vet besiktningen hade han visat vinglighet.
Så de röntgade nacken
3kotan finns en förträngning Finns inget att göra puu vad tungt.
Neej vad ledsamt. usch. Tänker på er. Ha de bra.Kram.

Fy vad hemskt!!! :crazy: :(

Pratade med vet. imorse som sa att det vart fler hästar i trakten som vart liknande... att det kunde bero på värme + knott. Hur som helst kommer hon på torsdag morgon.

Hej! Undra bara hur allt har gått med din pålle?

Han mår kanon nu! Hur pigg och glad som helst. :) Så vi avvaktar och ser... håller nogrann koll på att han dricker och så bara.

Skönt att höra att hästen mår bättre nu, det lät riktigt läskigt att den föll ihop sådär! Min kompis var medryttare på en häst som råkade ut för något liknande, men han blev liggande i boxen i flera dagar. Någon (vet) sa att det kunde vara akut fång (dock inte de symptomen, men det kunde visst vara det ändå?) och en annan veterinär trodde det var korsförlamning...
Kanske inte till mycket hjälp för dig, men i alla fall liknande historia. Hoppas allt ordnar sig med hästen! :)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: Mint
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
938
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: mily
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 124
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka