Ramlade omkull i boxen..vad kan ha hänt?

T

tina2096

Har ett svenskt varmblodssto på 17 år..i torsdags kväll hade hon tydligen, helt utan anledning, bara ramlat omkull inne i sin box (jag såg inte detta själv eftersom jag redan lämnat stallet då). Men sedan hade hon direkt rest på sig igen och fortsatt att äta sitt hö. Morgonen efter när jag kom ner till stallet betedde hon sig lite underligt, var väldigt skygg och så, men när hon kom ut i hagen var allt som vanligt igen och det har det varit sedan dess. Det konstiga är att idag hade ännu en häst ramlat omkull och detta hände inne i hästtransporten på väg hem från en tävling. Men när de kom hem till stallet var även han precis som vanligt igen. Vad kan det detta va? Någon som varit med om något liknande? Förstår inte alls vad det är som händer, under alla 9 år som jag har ägt henne har något liknande aldrig inträffat och jag har aldrig hört talas om något liknande heller, en häst kan väl inte bara ramla omkull utan vidare, eller?

Tacksam för svar!

Sv: Ramlade omkull i boxen..vad kan ha hänt?

finns en balanssjukdom som heter slinger. då kan hästen helt plötsligt dimpa ihop, sen reser den sig som inget hänt... Vi hade en travare som fick gå till slakt för denna sjukdom

Tyvärr är det obotbart, hoppas din häst inte har det, för det är riktigt farligt att rida eller köra en häst med dessa symptom.

Men hon kan så klart ha tappat balansen med, halkat eller nåt.

Jag har hört talas om sjukdomen nångång men har aldrig sett nån häst med den . Det underliga som hände Din 17 åring och den andra som var på väg hem va ju att det hände två hästar i samma stall .. Förresten Ankas: Kan man kolla det mjed en veterinär och bör man göra det med en gång efter att hästen har trillat en gång eller ska man vänta o se?

Hoppas det inte var ngt allvarligt, som sjukdommen t.ex.

Har ingen aning vad det kan vara men undrar också..
Jag och min dräktiga häst var ute och gick en promenad, plötsligt somnar tanten (18år), mitt i steget:rofl: :rofl:
Jobbigt att vara dräktig va...:angel:
Efter 10 minuter så ramlade hon omkull mitt framför mig :o , då vaknade hon förstås och såg väldigt paff ut.
Jag gissade då på att den låsningen som de gör i knäna (tror jag det är) så att de inte ska falla när de sover, inte "tog" eller hur jag ska uttrycka mig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur