Ramla av hingst

C

Curtice

Vet inte om jag lägger tråden rätt.

Jag såg i en medryttarannons för ett tag sen att man måste vara stadig i sadeln för man får inte ramla av en hingst...?

Beror det på att han skulle kunna sticka isf å ställa till det? Eller vad kan det annars finnas för anledningar?

Sv: Ramla av hingst

En lös hingst är inget att leka med. Finns det andra hingstar i närheten kan katastrofen snabbt vara ett faktum.

Finns det ston i närheten och de dessutom skulle vara brunstiga är det heller inte roligt.

Tack för svar!

Tycker mest det känns så omöjligt att säga att man inte får ramla av en häst. Kan ju hända vem som helst...i oväntade situationer.

Men just uttrycket "Man får aldrig ramla av en hingst" kan betyda mer än just att hingsten ska gå på en annan häst eller betäcka ett sto i närheten.
Om hingsten nu har tindens till att bocka/sparka mm. Så ramlar man då av, tar hästen självklart nytta av det och fortsätter [gäller inte bara hingstar, men just det att för en hingst blir det fler koncekvenser]

Vet inte om jag lägger tråden rätt.

Jag såg i en medryttarannons för ett tag sen att man måste vara stadig i sadeln för man får inte ramla av en hingst...?

Beror det på att han skulle kunna sticka isf å ställa till det? Eller vad kan det annars finnas för anledningar?

håller med föregående svar. det kan bli fruktansvärt dyrt för ägaren att ha hingst som ställer till med oredor så fort en ryttare trillar av. Hingstar slåss, o många slåss tills de går sönder. Hingstar betäcker ston, oavsett om där e staket emellan osv. En hingst är alltid en hingst. Är man inte beredd på detta så bör man nog inte heller rida den. o för ägarens del så är det hennes ansvar att den som rider hingsten verkligen klarar av det då det är hon som får ta konsekvenserna!

jag har iof sett hästar betäcka med ryttare på ryggen :p
men jag förstår också varför man skulle skriva så.

jag har iof sett hästar betäcka med ryttare på ryggen :p
men jag förstår också varför man skulle skriva så.

haha jo det har ajg oxå sett. O det är då man nog bör överväga att ha den där lilla hingsten innanför 4 stängda väggar tills han blivit lydig!

*KL*

Tycker att det är minst lika viktigt i så fall att ryttare på ston ser till att klara av sina hästar och inte trillar av dem. Ett brunstigt sto som kommer lös om det finns hingstar i närheten kan ju leda till precis samma sak som vad en lös hingst kan göra.

Ofta handlar det bara om att hingstar är farliga och ouppfostrade, men jag kan berätta i många fall när jag har ridit mina hingstar, om ryttare som ej klarar av sina ston.

Man kan ju aldrig garantera vad som händer när man har med hästar att göra. Men under de år som vi har haft hingstar har det aldrig skett olyckor eller oönskade betäckningar, detta trots att flera av dem får vara lösa (både med flit och av olyckshändelse), både i och utanför stallet. Och några av dem har varit avelshingstar, men de vet vad som gäller.

Men det blir ju "ingen skada skedd" för hingsten om det är ett sto som kommer lös. Om det är en hingst som rymmer och betäcker ett sto så kommer ju storken om några månader. Så det är ju värre om en hingst kommer lös.

Dessutom, hur många som har ston har dessa i närheten av hingstar regelbundet? Skulle jag trilla av ngn av de hästarna jag rider så är det lugnt, för det finns inte en hingst på mils avstånd, bara ston o valacker. Det finns ju litet fler ston än hingstar.
Men visst, lite klurigt skrivit, man kan ju aldrig garantera att man aldrig åker av, men man bör väl ha "klister i baken" om man ska ge sig på en sådan häst.

Men det blir ju "ingen skada skedd" för hingsten om det är ett sto som kommer lös. Om det är en hingst som rymmer och betäcker ett sto så kommer ju storken om några månader. Så det är ju värre om en hingst kommer lös.

Och vad tror du händer om stoet kommer löst? :smirk: Storken kommer även då :angel: Vet ston som har kommit lösa och hoppat in i hagen till hingsten för att bli betäckt. Så det är inte alltid hingstens fel som så många gärna vill påpeka.

Har varit med om att både brunstiga ston och icke brunstiga ston kommit lösa. Och då helt sonika gått fram till hingsten och ställt upp sig och då är det inte lätt att styra när hormonerna sätter fart.

Sett ston ta sig in i hagen hos hingsten också.

Har sett dräktiga ston som kommit lösa kliva iväg och sparka skiten ur en hingst också. Så det kan vara minst lika farligt.

Tack för ett bra inlägg! :bow: Ilskna ston är som sagt inte heller att leka med, det kan bli bra mycket skador på hingsten då. Hästar är hästar, oavsett kön. Även en valack kan bli farlig om den kommer lös. Inte lika vanligt kanske, men det händer...

Jag tycker nog att ston är jävligare på att ta sig in till hingstar än tvärtom (finns så klar undantag). När vissa av dom blir brunstiga och de vet att det finns en hingst i krokarna kan du bli totalt knäppa. Har tack och lov ingen sån själv.
Sen är i och för sig ston bara såna en gång per månad under den varmare perioden (nåja de flesta) medan hingstar alltid är med på noterna...

Men till en hingst har man ju som regel bättre staket än till ston (de som bara har ston och valacker) därför kan det väl vara jävligare om en hingst kommer lös.

Sen det hela med att "här finns det inga hingstar i närheten", hur tusan vet man det? Tror inte att det är många som vet att jag har två hingstar på gården i de här krokarna t.ex.
(inget illa menat bara en påpekning).

Men ja rider jag hingst så hänger jag kvar bra mycket längre och tänker efter mer än om jag rider sto. Det är liksom inpräntat rejält i skallen. Sen trillar jag helst inte av någon häst om jag får välja. :D
Bästa alternativet är att uppfostra hästen, oavsett kön, fast när hormoner kickar in så kan även den lydigaste häst bli som förbytt i en situation den inte varit i förut (både ston och hingstar).

*svamlar*

Tack för alla svar.:-)

Som jag trodde då med andra ord.

Det är alltså inte aktuellt för mig hur som, jag har ett sto... Som förvånat brukar stå kvar om man ramlar av - men jag har bara ramlat en gång på henne. :)

(Därmed inte sagt att jag ska vara mindre försiktig med henne än hingst, såklart.)

Ja men då är det ju ändå ägarens häst som "tar skada". Är ju mycket värre om någon helt annans häst(eller kanske flera stycken) "tar skada"(i det här fallet blir dräktiga). Eller?

Hingsten kan ju åka på rätt mycket stryk......men om de båda är villiga så att det "bara"blir en betäckning så kan hingsten åka på infektioner och skit ändå. Finns könssjukdommar på hästar också, kanske inte så vanliga men de finns.

*KL*

Tycker att det är minst lika viktigt i så fall att ryttare på ston ser till att klara av sina hästar och inte trillar av dem. Ett brunstigt sto som kommer lös om det finns hingstar i närheten kan ju leda till precis samma sak som vad en lös hingst kan göra.

Ofta handlar det bara om att hingstar är farliga och ouppfostrade, men jag kan berätta i många fall när jag har ridit mina hingstar, om ryttare som ej klarar av sina ston.

Man kan ju aldrig garantera vad som händer när man har med hästar att göra. Men under de år som vi har haft hingstar har det aldrig skett olyckor eller oönskade betäckningar, detta trots att flera av dem får vara lösa (både med flit och av olyckshändelse), både i och utanför stallet. Och några av dem har varit avelshingstar, men de vet vad som gäller.

skillnaden är ju att har du en hingst som kommer lös o ställer till med tex en betäckning så blir hingstägaren skadeståndsskyldig. Tappar en stoägare sitt sto så hon blir betäckt så får hon stå sitt kasst själv eftersom det är hennes eget fel. Hennes eget ansvar lixom.

Tror det är mkt därför folk är mer rädda för "lösa" hingstar. Det kostar så mkt mer om dom ställer till oreda

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar