Ramla av hingst

Sv: Ramla av hingst

Vet inte mycket om hingstar, så specifik kan jag inte vara. Däremor red jag förut en häst man inte "fick" ramla av. Gjorde det bara en gång och den hade den lilla egenheten att den "attackerade" ryttaren på marken. Kan ju säga att jag såg till att hålla mig kvar efter det...:crazy: Men det kan ju inte ha att göra med hingstar i allmänhet då denna häst gjorde detta pga av felaktig uppfostran...:confused: *Svammlar vidare ut i etern*

Jag vet en tjej i mitt förra stall som var ute o red (en valack) och mötte en lös unghingst. Hingsten hade försökt hoppa upp på hästen hon red och slagit henne av hästen :eek: Sen hade hingsten jagat valacken ända hem och till och med in i hagen, där valacken hade fått pressa upp ändan i hörnet för att hingsten skulle sluta försöka hoppa upp.

Ingen skadades iofs, men ryttaren som ramlade av tyckte ju självklart att det var väldigt obehagligt..

knapp

jag rider hingst, och visst klart att jag INTE FÅR åka av men ibland händer olyckor, som kan hända så lätt..
kan vara en fågel som flyger upp ur en buske elelr dyl.

dock är han väldigt lungn och väll uppfostrad.

Kan bara säga att hade jag kommit nära en hingst med mitt sto och hon varit brunstig, hade jag inte haft en chans att få bort henne!
Hon betäcktes i våras, naturlig betäckning.
När vi brunst provade henne utanför hingstens box, försökte hon trycka in rumpan över boxgallret!!
Inte kunde jag lämna henne där heller, för hon var helt tokig!!
Hon höll på att riva staket, boxar och allt annat i hennes väg för att ta sig in till hingsten.
Så jag fick köra 4 mil dit varannan dag och få henne betäckt och sen hem igen.
Snacka om att jag var trött på henne då!!!:smirk:
Så ston kan nog vara lika hemska som hingstar, som tur är finns det inga hinstar på mils avstånd här.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv en hingst o vill inte trilla av. Han kan vara väldigt busig o i början då vi hade honom var han en mästare på att stegra sig när något inte passade.
Har aldrig åkt av honom, men om jag skulle göra det är det värre än om jag skulle åka ev de andra hästarna.
Dels är det mycket pengar det handlar om ifall han skulle skada sig.
men oxå för att jag inte vet vad han skulle göra om han kommer lös, antagligen försöka komma in till de andra hästarna. kanske inte enbart för att betäcka men skade risken blir väldigt stor då han inte är van att gå i hage med andra hästar.
han har hästar i hagen brevid och det går bra att rida ut ihop med andra, men är han lös vet jag inte hur det skulle gå.

så nej, min hingst vill jag inte åka av om jag inte rider på ridbanan eller ridhus. då har det ingen betydelse.

skillnaden är ju att har du en hingst som kommer lös o ställer till med tex en betäckning så blir hingstägaren skadeståndsskyldig. Tappar en stoägare sitt sto så hon blir betäckt så får hon stå sitt kasst själv eftersom det är hennes eget fel. Hennes eget ansvar lixom.

Tror det är mkt därför folk är mer rädda för "lösa" hingstar. Det kostar så mkt mer om dom ställer till oreda

Det var de jag ville få fram men lyckades inte riktigt;)

skillnaden är ju att har du en hingst som kommer lös o ställer till med tex en betäckning så blir hingstägaren skadeståndsskyldig. Tappar en stoägare sitt sto så hon blir betäckt så får hon stå sitt kasst själv eftersom det är hennes eget fel. Hennes eget ansvar lixom.

Tror det är mkt därför folk är mer rädda för "lösa" hingstar. Det kostar så mkt mer om dom ställer till oreda

Men vad är det som säger att en stoägare som tappar sitt sto bara blir betäckt? Det har hänt många gånger att hingstar har blivit sönderslagna av arga ston. Det kostar också mycket om det händer. Mina hingstar kan även bli smittade om det kommer ett löst sto som låter sig betäckas, och då får jag problem där på köpet.

Jag vill inte ha mina hingstar skadade pga stoägare som inte klarar av sina hästar, likväl som sto ägare inte vill få sina ston betäckta/skadade.

Men ingen ställer ju till oreda med flit, en olycka kan alltid hända. Jag tycker att det är lika mycket på allas ansvar. Det är så tråkigt bara att hingstarna alltid ska få all skit. Visst finns det ouppfostrade hingstar, men det finns även de som är snälla som lamm. Precis som det är även med ston och valacker.

ja men OM det nu skulle vara så att det "bara" blir en betäckning och inte slagsmål. Det värsta behöver ju inte hända......

Nä, men det behöver inte heller bli en betäckning. En hingst kan komma lös utan att betäcka. Det värsta behöver ju inte hända :smirk:

Allt kan ju som sagt hända, men det kan faktiskt sluta lyckligt också. Alla hingstar är inte odjur, det finns gentlemän som vet när de får och inte.

Men om det är ett sto som kommer lös, är det ju stoets ägare som får "ta smällen" och får skylla sig själv. Är det en hingst så blir det ju hingstens ägares "fel", då är det ju någon annan som får ta smällen för ägarens oförsiktighet. (:

Nä, men det behöver inte heller bli en betäckning. En hingst kan komma lös utan att betäcka. Det värsta behöver ju inte hända :smirk:

Allt kan ju som sagt hända, men det kan faktiskt sluta lyckligt också. Alla hingstar är inte odjur, det finns gentlemän som vet när de får och inte.

men snälla även om en hingst är en gentle man o inte ett odjur så kan de ju hända olyckor. tror du att hingsten kommer ihåg vad matte sagt om han skulle komma in bland ston?????

Det är ju som att fråga om stoet kommer ihåg det om hon kommer in bland andra ston och de gör upp rang som ju ibland kan gå vilt till om det vill sig illa...

Det var inte illa menat på något sätt. Talar bara om mina åsikter. Ber om ursäkt om det gjorde dig ledsen.

men snälla även om en hingst är en gentle man o inte ett odjur så kan de ju hända olyckor. tror du att hingsten kommer ihåg vad matte sagt om han skulle komma in bland ston?????

Det är det väl klart att det kan. Håller man på med hästar så kan allt hända. Finns ju inga garantier oavsett vilken häst det är som kommer lös, hingst eller inte. Men ja, jag har sett många lösa hingstar som inte har betäckt, utan ställer sig på håll. Och ja, stona har varit brunstiga, men hingstarna har låtit bli ändå. Därmed inte sagt att det alltid sker på detta sätt och att samma hingst skulle stå snällt bredvid nästa gång. Men det händer uppenbarligen.

Men det blir ju "ingen skada skedd" för hingsten om det är ett sto som kommer lös. Om det är en hingst som rymmer och betäcker ett sto så kommer ju storken om några månader. Så det är ju värre om en hingst kommer lös.

de e de väll. om ett sto kommer lös å min hingst går i hagen å hon går dit å tetas med honom å han river staketen. är de då "ingen skada skedd" men får tänka lite å med. fast gällande min hingst skulle det vara värre om en valack kom lös för han hatar vallacker å stona är ingen fara men ändå man sak aldrig säga aldrig.

Beror på vilket sto det är. Vissa vill alltid bli betäckta (mitt ena blir "brunstigt" på fem röda om hon ser en hingst...har lugnat sig nu eftersom jag har hingstar på gården). Vissa hingstar betäcker inte direkt de ser ett sto. Har sett minst ett exempel på en lös hingst i en sto hage där han bara lallade runt och hälsade på stona och lekte gentleman.
Sen finns det hingstar som är helt knäppa när det gäller sånt, precis som det finns ston som kniper.

jo jo. men oftast går hingstarna i rejälare hagar, o de e ju vanligare att det finns ston på gården där det finns en hingst. emn det är ju inte alltid det finns en hingst bara för att det finns ett sto.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar