Ramla av? Berätta för ägaren?

M

MiniMEJ

När jag var ute o red idag på min sköthäst Monty så ramlade jag av. Ska jag berätta det för ägaren? //Sofia :cool:

Sv: Ramla av? Berätta för ägaren?

Hade jag varit hästägaren hade jag uppskattat det - Hästen kan ju skada sig om den kommer lös! Då slipper ägaren fundera över vad som hänt om hästen trampat/skadat sig. //Linda

varför undrar du? är du rädd att ägaren ska tro att du inte klarar av hästen?

tänk på att ägaren sälv säkert har ramlat av flera gånger! det kan hända den bästa... och det är ju ett bevis på att du klarar hästen om du fick fatt på den igen och satt upp igen! om jag hade haft en skötare/medryttare så skulle jag i alla fall uppskatta om denna inte gav upp på grund av en avramling, så det kan ju vara positivt att berätta!

lycka till ;)

Berätta självklart! Någon annan kan ha sett dig och så får ägaren reda på det den vägen.. Bättre att berätta sanningen!:)

Ser ingen som helst anledning till att INTE berätta...

Klart du ska berätta! Varför inte liksom?
Ägaren vill väl veta vad du gör med hästen och även då om du trillar av. Får ägaren veta det av någon annan sen är det ju risk den inte ser lika seriöst på dig. Alla trillar väl av ibland ;)

för ett år sen ramlade jag av min förra foderhäst ganska ordentligt och jag ringde till ägaren och berättade vilket "kräk" till häst hon hade.:angel:
hon erbjöd sig på en gång att komma och hämta odågan, men jag sa nej, jag är inte klar med honom och jag ska upp i sadeln igen.

med lite smärtstillande och någon veckas arbetande från backen red vi samma slinga igen. smärtfritt :D

så berätta du, ni gjorde väl inte illa er?!

Det är ju bra för ägaren att veta. speciellt sammanhanget (hur gick det till? ) och om hästen stannade eller sprang hem tex.

Säger som alla andra, Vad får dig att fundera på att inte säga till?
Alla ramlar av någon gång, även jag som är världsbäst:angel:

Tänkte bara om ägaren bryr sig... har inget emot att emot att berätta, funderade bara på om det är sådant man vill veta eller om det är oviktigt som ägare :bump:

Skulle självklart berätta om ägaren frågade, tänkte bara om jag skulle säga till ändå

Jag har berättat de gånger jag trillad av medryttarhästarn. Det har de uppskattat ena gången trillade vi ner i ett dike och for upp på andra sida och landade på en åker. Hon som var med blev riktigt rädd men det gick bra bara ett antal stora blåmärken och hästen helt oskada. Andra gången snubblade hästen. Jag tycker det är jätteviktigt för att berätta om det skulle bli något sår eller så på hästen eller tex skrapmärken på sadel. Mina hästägare har båda två sagt först Har du gjort dej illa, mer rädda om mej än hästen och utrustningen.

Självklart ska du berätta! :) Tänk dig själv in i situationen som hästägaren, hade inte du viljat veta? Även om du gled av för att hästen såg en älg och stannade eller om hästen bockade av dig. Hästägaren kanske har varit med om något liknande med hästen som denne kanske vill berätta?

Om jag hade ridit på någons annans häst och denne skadat sig hade jag genast tagit kontakt med ägaren, hade jag ramlat av utan att nått hade hänt hade jag berättat för ägaren så fort jag såg h*n.

Mina ponnyryttare talade/skrev alltid om de ramlat av. Tycker det är skönt att veta vad som händer under ridpass. Vi hade en liten bok som vi skrev meddelande till varandra i t ex. vad de hade gjort med mera...

säg till, om någon annan i stallet vet att du trillat av och berättar det för ägaren så kanske ägaren blir besviken på att du inte berättade det själv..

Hej.
Säkert är det alltid bäst att köra med 100% ärlighet - och berätta när man ramlar av.

Men när jag ramlade av förra medryttarhästen talade jag inte om det. Det var för att det var så vansinnigt dumt allihop. Vi galopperade på en väg och jag stod upp. När hon kastade sig åt sidan ramlade jag av. Det var ju pinsamt att tala om hur klantig jag var! Hade jag suttit ner hade jag ju inte åkt av.
Allt gick bra, med mig och hästen. SÅ det fanns ingen anledning att tala om det, tyckte jag.

Jag och hästägaren hade ärliga konversationer och jag talade alltid om vad jag gjorde med hästen, reslutat osv och hon talade om vad hon tyckte om det vi gjorde och vad hon ville att vi skulle göra. Det var bara det här som jag utelämnade, andra misstag och felsteg var jag öppen med. Problem löste vi gemensamt.
Som den första gången jag ramlade av, tex. Då var jag eg ännu mer klantig, eftersom sadelgjorden inte var åtdragen :angel:

Jag som hästägare vill alltid veta när någon ramlat av min häst. Oavsett om ryttaren åkt av pga "dumhet" från hästens/ryttarens sida eller om det bara var en klantig avramling.

Jag har haft flera medryttare på min häst genom åren, vi har haft olika system för att "hålla koll" på varandra och hästen (inte bara gällande avramlingar):
¤ skriva i träningsdagbok vad man gjort vid ridning, så man kan gå tillbaka och kolla
¤ skriva på whiteboard, där allt står kvar i en vecka
utöver det har vi haft kontakt direkt, via sms och telefon
inget är för dumt för att talas om. jag har ju skrivit ner mina klantiga avramlingar också :D
fördelen är att då kan man hålla lite extra koll på hästen. om avramlingen t.ex. skett i samband med att hästen blivit rädd för något - då kanske man behöver träna lite extra på det så att det inte händer igen. Om hästen sprungit hem så är det ju en fördel att hålla extra koll på benen.
Jag kan inte se en enda nackdel med att berätta, mer än att man kanske känner sig lite dum :)

Absolut!!
Min medryttare ljuger och undanhåller saker för mig och jag blir vansinnig!!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 551
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama