Rambo sweetitch som eksemtäcke?

Linnea_

Trådstartare
Har ni någon erfarenhet av Rambo sweetitch hoody som eksemtäcke? Har läst att det ska hålla knott borta och även skydda mot UV-strålning, och halsen ser verkligen extremt bra ut, men samtidigt sitter det väl lösare än eksemtäcken? Borde inte knott kunna ta sig in? Vad har ni för synpunkter? :)

Halsen sitter verkligen jättebra! Under magen däremot kan knotten komma åt då det är lite mer öppet än exemtäcken men magdel. Men jag upplever att hästarna får bra skydd mot alla insekter med det täcket.

Har ni någon erfarenhet av Rambo sweetitch hoody som eksemtäcke? Har läst att det ska hålla knott borta och även skydda mot UV-strålning, och halsen ser verkligen extremt bra ut, men samtidigt sitter det väl lösare än eksemtäcken? Borde inte knott kunna ta sig in? Vad har ni för synpunkter? :)

Men det är ju ett exemtäcke per definition ? Sweetich är lika med knott . Eller vad menar du ?

Det funkar kanon på min eksemhäst. Hon har mest problem i man och svans. Det har en rejäl magplatta men ingen platta mellan frambenen som t.ex. Boett har. Men jag upplever inte det som ett problem för henne. Det har en längre svanslapp än Boett och täcker hela svansroten.
Det är lite tungt och kan bli varmt. Det var lite trångt mallan öronen så jag fick sprätta upp en söm där så det blev mer plats. Det går att göra utan att det blir hål, det är sytt som en kil.
Jag är jättenöjd med täcket, har haft det en sommar och fått lappa en liten reva i det (hästbett).
DSC_1572.webp

Mycket bra täcke - både vad gäller passform, funktion och hållbarhet. Använder det på häst som reagerar på knott på sommarhalvåret, och med rätt täcke funkar det finfint även på bete hela sommaren igenom.

Javisst blir de lite mindre skyddade med Rambo Sweetitch hoodie än med ett sk ”eksemtäcke” som sitter som ett korvskinn, men Rambo sitter å andra sidan lite bättre/luftigare, mindre skav, håller svalare än de andra och bättre passform och klarar lätt regn också. Så ja, jag föredrar detta iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 842
Senast: maddie202
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25