När jag bokade tandläkartiden så blev jag ombedd att ta med samtliga träns och bett som jag använde. Då hade jag två träns, ett som egentligen är ett isärplockat kandar, med bred fodrad nosgrimma, sen hade jag mitt Micklem. Till båda tränsen hade jag 12,5cm sprenger-bett (dyra som stryk) Ett tredelat och ett tvådelat.För smal över nosryggen? Hur syntes det eftersom du säger att tränset är sålt, var det något du såg eller var det tandläkaren? Hur kan man se om de sitter fel? Vad hade din häst för storlek normalt sett och vad hade den för storlek på Micklem tränset?
Man mätte upp avståndet mellan P2-orrna på min häst, han är bara 5cm mellan dem. De tredelade bettets mittdel var helt enkelt för stort, de hade redan gjort skav på insidan av P2:an, så de tredelade gick fet-bort. Det tvådelade blev bara helt enkelt för långt. Och slutligen Micklemtränsets ringar hamnar för långt ner på sidorna och kommer för nära hans tänder. Precis som det inte ska göra.
Tandis menade att nosgrimman måste vara ställbar även på ovansidan om det ska passa våra moderna sporthästar. Det är typ bara Dyon och islandsnosgrimmor som är ställbara på ovansidan.
Så det fick bli en vanlig engelsk nosgrimma. Då ser min häst utifrån högst normal ut, självklart inte av den grövre typen, men dock.