TeamLundVer
Trådstartare
Vet ju att det finns en hel del här på Buke som målar tavlor. Måste man lämna in för inramning om man målar på duk eller finns det färdiga ramar i affärer som funkar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ah vad smartMånga konstnärer ramar med enkla trälister från bygghandeln.
Om man inte bara vill spika på en träkant runt målningen behövs en särskild sk. ramlist. Vanliga lister (dörrfoder, sockellister osv.) som säljs inom bygg funkar inte eftersom de saknar fals för tavlan. Men prisskillnaden är inte särskilt stor.Ah vad smart
Vet du hur?
Den enklaste varianten är helt enkelt en fyrkant av fyrkantlist runt spännramen.Ah vad smart
Vet du hur?
Taggar @tornblomma - detta låter som något du kan
Jag har en bror som är utbildad möbelsnickare så jag kanske kan övertala honomRamar inte in tavlor själv tyvärr, det får köparen göra själv om hen vill
Har låtit rama in en tavla jag har på väggen hemma, det gjorde jag hos den lokala rammakaren. Kostade typ 4000kr så är man lite händig finns garanterat cash att spara! Dock måste man ju ha fals för kilramen att vila på samt att man kanske behöver en gersåg för hörnen. Är listen man använder präglad så blir det lite mönsterpassning också.
Ett tips kan vara att köpa ramar på secondhand/antikaffär och sen spänna ny duk på kilramen.