Rallylydnad?

Swat

Trådstartare
Någon som vet om det finns något "officiellt organ" för Rallylydnad?

En dommarlista? Skrivarlista?

Någon i norra Stockholms-/Uppsala-området som är duktig/insatt i Rallylydnad?

/Swat

Sv: Rallylydnad?

Rallylydnaden ligger ju under SBK, men för mer specifik info så rekommenderar jag den här sidan :). Här står nog det mesta man kan undra, bl.a. domarlistor och sånt!

Du fick ett bra tips på sida. Men tyvärr så är ju denna gren väldigt i startgroparna än. Vi har börjat hålla kurser i rallylydnad på klubben och det verkar vara himla populärt.
Jag har faktiskt själv just nu gått över till just denna gren med min slyngel.
Kände att både jag och hon behöver ett uppehåll från tävlingslydnaden och fokusera på att ha roligt ihop, och då är ju rallyn perfekt.
Men man får nog vara noga på att lära in olika komandon för tävlingslydnad och rally.
Men jag är så himla glad för denna gren! Den är ju helt perfekt för den som vill jobba med sin hund men inte är sugen på tävlingslydnad. Jag själv tycker ju tävlingslydnaden är himla strikt och jag blir själv extremt nervös av det.
Sedan så är jag så himla rädd för platsläggningen i lägre klasser i lydnaden... Inte för att min hund någonsin rest sig men andra har ju sprungit på henne...

Men man får nog vara noga på att lära in olika komandon för tävlingslydnad och rally.

Jaså? varför? Är det några speciella moment du tänker på då?
Jag menar, ett fotgående är ju alltid ett fotgående tex..

/R_C som precis anmält till sin första rallytävling just för att få "rolig paus från vanliga lydnaden" :D

Min dvärgpudel tycker att vanlig lydnad är urtråkig, efter tio stegs fotgående har han tröttnat och vill göra någoot annat. Så rallylydnad är perfekt för honom, det händer saker hela tiden. ;) Plus att han blivit mer koncentrerad, nu funkar det att gå fot i alla fall tjugo steg innan han tröttnar.

Men det är :devil: vad man blir yr av alla svängar...

Lycka till R_C! :D
Vi har precis lyckats knipa titeln RLD N :)

Glöm inte att det är rallytävling på My Dog i Göteborg i helgen!
Jag lovar att skämma ut mig till fullo båda dagarna! :D

Nja jag tänker väl mest på tex tyskvändingen osv, kan bli förvirrande för hunden om man inte har lite baktanke i inlärningen. Samma med att man i rallyn lägger hunden ner och sedan ska man direkt gå och hunden ska resa sig och gå efter. Visserligen ska man ju i lydnaden har ett kommando för att stanna kvar, men känns som det kan bli lite förvirrande för den inte helt befästa hunden.

Sedan så är jag inte lika pedant i hur hon utför allt i rallyn. Hon har tex tendens att lägga sig lite "fult" och det vill man ju inte ha i tävlingslydnaden.
Så därför har jag valt att använda andra kommandon på en del saker när jag kör rallyn.

Förresten! Vilken tävling har du anmält till???
Jag har inte hittat ngn info om tävlingar 2012?

Lycka till R_C! :D
Vi har precis lyckats knipa titeln RLD N :)

Glöm inte att det är rallytävling på My Dog i Göteborg i helgen!
Jag lovar att skämma ut mig till fullo båda dagarna! :D

Tack! :D Först får man nog hålla tummarna för att vi inte blir bortlottade.. Skulle vara max 35 deltagare (eller något sådant) i nybörjarklassen och det är redan 40 anmälda... Sista anmälningsdag är i slutet av januari, så tja... Annars blir det väl i april som nästa tävling är, och då kanske jag är galen nog att anmäla tanten också :angel: (och jag skrattar bara jag tänker på det, vilket säger lite om hur tokig idé det är..)

Lova att uppdatera med resultat från MyDog! Har du med någon som filmar eller fotograferar? :D

Det som jag tycker är bäst med rallyn är att man får prata och visa hunden!
På så vis kan man med trixiga moment va övertydlig och få genomföra momentet korrekt. Det är väl underbart att hunden får va hur lycklig och glad den vill och man får ha roligt och fjanta sig med sin hund lite.
Personligen så blir jag hemskt stressad och nervös av all korrekthet i tävlingslydnaden och vips så han hundens motivation sänkts av mitt kroppsspråk.

Samma med att man i rallyn lägger hunden ner och sedan ska man direkt gå och hunden ska resa sig och gå efter. Visserligen ska man ju i lydnaden har ett kommando för att stanna kvar, men känns som det kan bli lite förvirrande för den inte helt befästa hunden.

Fast där är det ju bara att lägga på något kommando för att följa med igen så är det problemet löst?

Men jo.. det där med slarvigheten är ju helt klart en grej värd att tänka på. Meeen jag är så jäkla urusel på att komma på vad jag ska kalla alla kommandon (och sedan komma ihåg det när jag väl kommit på något!) att det skulle ta tvärstopp i skallen om jag hade olika namn på allt beroende på tillfälle :D Båda mina hundar är duktigare på att hålla koll på olika kommandon än vad jag är :angel:

Ja vist går det lösa på så vis att man lägger på ett extra, men som sagt, jag som har en hund med leder hon kan böja precis hur som så är ett annat kommando för "ligg hur du vill" smidigare :)
Fasen va dåligt de är med rally tävlingar runt omkring mig :(

Tack! :D Först får man nog hålla tummarna för att vi inte blir bortlottade.. Skulle vara max 35 deltagare (eller något sådant) i nybörjarklassen och det är redan 40 anmälda... Sista anmälningsdag är i slutet av januari, så tja... Annars blir det väl i april som nästa tävling är, och då kanske jag är galen nog att anmäla tanten också :angel: (och jag skrattar bara jag tänker på det, vilket säger lite om hur tokig idé det är..)

Lova att uppdatera med resultat från MyDog! Har du med någon som filmar eller fotograferar? :D
Ojdå! Då håller jag tummarna på riktigt för din skull :) Hittills har jag faktiskt haft väldigt tur med lottning, har kommit med första gången jag var med om det och nu andra till andra tävlingsdagen på My Dog så låg jag 3e reserv och fick lov att komma med (min kompis som var reserv 7 är också med nu) :)

Haha men det är väl klart att även tanten ska få tävla?! :D

Jodå det kan jag göra, men jag lovar absolut inga toppresultat! Dels My Dog och all den störning det innebär och hundens huvud lär ju ta slut ganska fort... Sedan att det blir dag 9+10 in i löpet känns inte heller direkt som en höjdare..
Förbereder mig på att ha fullt av pilska hannar omkring mig och arga ägare som attackerar :o

Och ja, det verkar som att både bilder och filmer kan komma att förekomma på slutresultatet... :eek:

Bara det blir bättre än sista tävlingen så är jag nöjd i alla fall... Då blev det en olycka inomhus :crazy: Men vi kollade upp det efteråt och Enya hade en förhöjd bakterieflora så hon har fått en kur mot urininfektion nu så det borde inte bli något problem :)

Jag hoppas jag har tur med lottningen, men vågar verkligen inte hoppas på något. Tyvärr brister även träningsmotivationen lite då, så jag måste försöka tänka mig att vi faktiskt kommer med för att det inte ska bli totalt fjasko om vi faktiskt gör det...

Och tja, rallylydnad med en 11årig saluki som preciiis börjar lära sig fotgående, inte går att belöna med annat än godis och inte kunde ett skvatt (inte ens gå i koppel ordentligt) när hon flyttade hem till mig som 8åring.. Hon är dessutom väldigt saluki av sig, sådär så hon bara blänger på mig om hon inte förstår direkt vad som krävs för att hon ska få godis och med noll tålamod.. :angel: Blir det tävling med den tokhunden så ska det definitivt filmas!

Jag håller tummarna för att det går bra för dig :D I mina ögon är man jätteduktig bara man överlever tävlingen om man av någon anledning skulle tycka att det är lite jobbigt med tävlingar, så jag kommer tycka ni är duktiga som tog er dit osv oavsett hur det går ;)

Jo jag förstår dig, verkligen! Men så som det har varit för mig har lottningen varit klar senast 1 vecka före start, så förhoppningsvis hinner man finslipa liiiite då i alla fall :)
Haha jag förstår däremot inte alls vad du menar med tanten, hon kommer ju bli en stor stjärna så snart ni startar, det hör man ju direkt! :D
Min är ju 1½ år och blandad med hare och studsboll så det är ganska intressant med henne också.... :p

Aw tack! Av någon anledning är jag alltid jättenervös vilket givetvis sätter käppar i hjulen för både mig och hund, men men.. Detta ska gå!
Dock.. Större än Svenska mässan, det finns typ inte? :o

Brukar du också titta ner på hunden mycket? :angel:

Jag? Hur kan du tro det? :angel::angel:

En ovana att jobba bort, men det är svårt när man har en hund som är 30 cm i mankhöjd och går upp på bakbenen om handen man visar med är för hög...

för övrigt anser jag att man skulle få extrapoäng om hunden utför momenten gående på bakbenen. :-D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
528
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 479
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka