Rallylydnad, hur börja?

Ddogsy

Trådstartare
Hej!

Vet inte om jag borde skriva i någon enskild Rally-tråd eller inte. Säg bara till i så fall... Ny på forumet så...

Jag har just börjat Rallyn, efter gått en kortkurs i Rally. Nu är frågan om hur jag ska börja på egen hand träna.

Hur har i börjat träna? Hur gör ni för att komma ihåg skyltarna, om ni inte har dom framför er vid träning?
Finns det nånstans billigt att få skyltarna (o hållare)?

Det skulle juh va bra o veta några tips och trix hur man tränar olika saker. Till exempel funderar jag på hur ni har fått till ståendet? Eller hur ni får hunden att komma till er högra sida när hunden sitter rakt framför er (vänster sida är myyyycket starkt)? Elle rhur har ni fått hunden att gå bakom er?
Och i vilket skede lägger ni till kommandon?

Tar gärna emot ideér och vinkar?

Finns det nån annanstans man kan fråga råd om Rallyn?

Hej!

Vet inte om jag borde skriva i någon enskild Rally-tråd eller inte. Säg bara till i så fall... Ny på forumet så...

Jag har just börjat Rallyn, efter gått en kortkurs i Rally. Nu är frågan om hur jag ska börja på egen hand träna.

Hur har i börjat träna? Hur gör ni för att komma ihåg skyltarna, om ni inte har dom framför er vid träning?
Finns det nånstans billigt att få skyltarna (o hållare)?

Det skulle juh va bra o veta några tips och trix hur man tränar olika saker. Till exempel funderar jag på hur ni har fått till ståendet? Eller hur ni får hunden att komma till er högra sida när hunden sitter rakt framför er (vänster sida är myyyycket starkt)? Elle rhur har ni fått hunden att gå bakom er?
Och i vilket skede lägger ni till kommandon?

Tar gärna emot ideér och vinkar?

Finns det nån annanstans man kan fråga råd om Rallyn?

Kolla in i den här trådenhttp://www.bukefalos.com/threads/rally-folk-del-2.1431130/page-16#post-18123553, här hittar du alla de som håller på med rally på forumet, där delas det mycket tips och info :)

När jag testar en ny gren tycker jag att det är lättast att gå en längre kurs för en duktig instruktör som kan visa hur momenten lärs in (gärna på olika sätt) och som kan vägleda mig samt se eventuella missar. En bra lärobok inom rally är "HUNDra % Rallylydnad".

På vår klubb finns rallylydnadsskyltar för samtliga klasser att låna, bara plocka fram och köra.
Har själv aldrig gått någon kurs men har kört lite rally på skojj senaste året :)

Håller absolut med om Hundra%Rallylydnad , det är en mycket bra bok med många guldkorn. Det enda man ska vara uppmärksam på är att den än så länge inte är uppdaterad efter regeländringarna från 170101. Nya moment har kommit till, honnören har försvunnit och lite andra ändringar. Men det mesta i boken är aktuellt.

Sen måste jag också slå ett slag för en kurs när man är ny, i synnerhet om man har minsta tanke på att tävla. Det finns många smådetaljer att tänka på, fötter, koppelteknik, placering vid skyltar mm som domarna är petiga med. Enklare att lära in rätt från början än att behöva lära om.

En annan fördel med att gå kurs är att man träffar andra rallyentusiaster, och kan hitta några likasinnade att träna ihop med. Det ger så mycket att vara några stycken som hjälps åt med träningarna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka