Rakt pessoa med kedja?

Merwen

Trådstartare
Hur blir effekten om man skulle sätta en kedja på ett rakt pessoa?
Jag har funderat lite på det här och googlat, men hittar inget.

För att förtydliga är det absolut inget jag skulle använda själv, jag bara funderar på hur det skulle inverka på hästen:D

Sv: Rakt pessoa med kedja?

Har inte sett pessoa med kedja, däremot har jag sett en använda pessoa med sporrem under hakan, vilket fick effekten att det inte slog igenom så som ett pessoa kan göra. Verkade funka bra för det ekipaget som tävlade på hög nivå.

Borde det inte bli samma/likvärdig verkan som ett stångbett? Jag tänker att skänklarna/ringarna i kombination med mothåll borde bli = hävstång.

KL

Pessoat har ju lösa ringar medan ett pelham har fasta. Alltså borde det inte bli samma eller kanske värre?
Eftersom ringen är rörlig så blir tungan/underkäken klämd mellan kedjan och mundelen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka