Sv: Rakt bett

Det var en bild på ett gummibett, så om det inte har ändrats nyligen så antar jag att det bara är det som gäller.-

Jag har det senaste TR IV och bara rakt gummibett som gäller i ftdressyren.

Nja det är som vanligt, de har tappat bort lite på ponny och det finns ett tillägg nånstans bland TR-ändringar att det får vara av metall, minst 9 mm tjockt och ev. lite böjt (samma som i hopp TR). Har inte var tillgängligt men om du tittar runt lite på SvRF:s hemsida så hittar du det nog nån stans

Hmm, nej. Jag tittade TR-ändringarna för 2006 och 2007 och där finns inget sådant med. Tidigare TR-ändringar torde inte gälla då mitt TR IV är från 2006.
Ska kolla i hopp-TR när jag kommit hem.
Finns i TR-ändringarna för 2003 men de borde inte gälla då mitt TR är nyare än så.

Nu har jag kollat i hopp-TR och där är det okej med oledat tränsbett i gummi, metall eller syntet.
I ft-TR står det klart och tydligt gummibett.
Dressyr-TR har bara Jennifer så det kan jag inte kolla.

Det var väl det jag hade för mig. Jag har nämligen en kompis som tränar med rakt bett men får ta på 3-delat när det är dags för tävling.
Då hade jag alltså rätt i den här frågan :D
TR IV är så klart på den punkten och rimligen gäller inte TR-ändringar från 2003 i ett TR från 2006.

*knappstöld*

Är det tillåtet med tvådelat gummibett i ft-dressyren för ponny? :p

men äre bara svart gummi bett som gäller? får man inte ha med syntet? sånt med äppelsmak?

men äre bara svart gummi bett som gäller? får man inte ha med syntet? sånt med äppelsmak?

Det är det som finns med i TR IV som godkänt för dressyrdelen. "3. Oledat gummibett". Gummi och syntet är inte samma sak i TR III så jag tror inte att det är samma sak här heller.

Det undrar jag också. Jag har ett rakt syntetbett, men jag tänkte kolla med domaren eller sekretariatet innan.

Vet att en kompis red med äpplesmak bettet du beskriver när han red ponny, och de red på en sånn nivå att betten förmodligen kollades.

så jag tror du får använda det:smirk:

De enda gångerna jag har varit med om bettkontroll har varit på internationella tävlingar...

(Säkrast är att inte lita på hörsägen öht utan att själv kolla i TR vad som gäller...)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 13-åriga Agnes Wallberg tävlar tillsammans med sin ponny Aramis i ridsportsgrenen fälttävlan. Under helgen var de nere i Skövde och...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?