Betsling- och dess förutsättningar
har nu tittat på den delen av filmen där torbjörn tar upp ämnet nosgrimmor och bett i hästens mun.
Nosgrimmor finns för att ge stadga åt bettet, den gör ingen skada om den sitter på rätt sätt! Däremot ska man vara försiktig med den engelska uinder den tiden som unghästen byter sina kindtänder (2,5-3 års ålder)
Man ska variera typ av nosgrimma lite då och då!
Om bettet är för långt, så glider det i hästens mun när man tar ett kraftigare tag i tygeln, han tog ex på sitt halvblod som är 170 i mkh, den hade han storlek 10,5 på.
Bettringen ska trycka in mjukdelarna en aning på hästen (ser nästan ut som bettringen ligger i munnen), då minimeras risken för att bettet ska glida, böjas eller skava i hästens mun.
Man ska använda smala bett, eftersom hästen inte är född med "bettutrymme" i munnen, bettet ska sitta ganska långt ner i hästens mun, bettet ska ju inte inverka på hästen för än du ber den om något. (ju högre spänt bett, desto mer kraft i handen krävs)
Men hur som helst, det jag ville komma fram till var att enligt torbjörn, så var nosgrimmor possitivt om de används på rätt sätt och till rätt orsak, att ge stadga åt bettet.
Självklart är det upp till var och än att tro på vad som sägs i filmen, men jag anser att en prof.hästtandläkare borde veta vad han talar om! Eller?
Till er som fortfarande inte tror mig, tycker jag att ni ska springa och köpa den här filmen, den är väldigt bra och många aha-upplevelser. egentligen... om man bara tänker logiskt, så löser sig det mesta!!!!