Rakställa- håller huvudet snett

Z

Zeena

Min häst vill gärna gå lite högerställd hela tiden. Han har lättare att ställa höger än vänster. När jag försöker rakställa känner jag som han tippar huvudet så att jag med vänster vill lyfta upp honom, han lutar huvudet åt vänster. Tips mottages!

Några bra övningar? Jag får inte ligga på volt- hästen är under igångsättning...

Sv: Rakställa- håller huvudet snett

jag har ungefär samma problem... fast åt andra hållet..
så kom gärna med tips!! (min häst är i normla ridning inte igångsättning)

När du rider i högervarv så ha hästen felstäld alltså utåtställd till vänster. I vänstervarvet så rid hästen överställd,förböjd. Därefter rakställ på rakt spår.....Att din häst går högerstäld kan bero på att du sitter snett och för att kompensera det så ställer sig pållen åt höger...

Be en tandläkare eller veterinär att kontrollera tänderna först. Är tänderna ok kan det hjälpa att rida med kapson, så ställningen blir bättre. Men kaspn är det lättare att få bra ställning i nacken, än med bara bett. Min häst hade samma problem och det blev bättre efter tandraspning och kapson. Böj inte för mycket i början. Va mjuk i handen.

Antingen kan det vara så att du liksom alla andra inte sitter på mitten :angel:
Om du kroniskt tippar ryggraden åt ena hållet där du sitter måste hästen kompensera i nacken....

Elelr så kan hsäten ha ont i ett bakben

eller om Zosse skrev kan det sitta i tänderna.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 140
Senast: ameo
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023