Rakriktning

P

Pepita

Hej! har en mycket oliksidig häst. Han är förkortad i höger sidan vilket resulterar i att han lägger huvudet på sned,sneddar omkring och böjer sig. Han har svårt att fatta höger galopp, men vänster är inget problem. Jobbar mycket med höger galopp i tömkörning för att hyan ska bli starkare där. Han behöver rakriktas mycket men jag hamnar i alla fall ofta i vänstervarv, trav på en volt. Jag tycker att det är svårt att bryta sina gamla mönster... Finns det någon smart övning man kan göra som kan träna hans oliksidighet?

Sv: Rakriktning

Han behöver ju stärkas i båda sidor och även lösgöras i båda. Rid rörelser åt båda, volter, bågar, sidvärtsrörelser.

Var noga med att du själv inte sitter snett utan rakt över hästen. Det är ofta en vanlig orsak till att hästar har "svårt" åt ena hållet, att ryttaren tex sitter tyngre till höger. Det kan bli en ond cirkel också om hästen ÄR sned åt ena hållet och puttar över ryttaren, samtidigt som ryttaren har en tendens själv att luta åt samma håll= inte så bra. Kolla att du sitter rakt över hästen.

Här finns en sida som visar detta, hoppas det är ok att länka till den:
(hittade bara den)

http://www.flair.uk.com/flair/flair%20frame.htm

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rakriktning

rid mkt rakt fram och även öppna i höger varv.

skulle nog välja att bara rida fram och jogga av i vänster varv, å verkligen jobba hästen rak resterande pass.

när d rider i vänster varv kan du rida förvänd sluta rakt fram,

rid även i trav i små uppförsbackar, ej för branta, då det tar hårt på bakknäna.

kräv inte för mkt av din häst i början i dessa övningar, då det lätt kan bli bråk då.

lycka till.

Liknande trådar

Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka