Rakning vid förlossing

F

Fnurra

Häromdagen läste jag "Glaskupan" och jag har inte kunnat sluta fundera över en mening i den. Huvudpersonen bevittnar en förlossning som beskrivs så här "...och äntligen genom det kluvna, rakade stället mellan hennes ben, som var rött av desinfektionsmedel..."

Scenen ovan utspelar sig 1953 och jag misstänker att man vanligtvis inte rakade sig i underlivet på regelbunden basis. Är det ett misstag av författaren eller rakar man och desinficerar underlivet innnan förlossningen?

Sv: Rakning vid förlossing

Aldrig hört att man rakar eller desinficerar underlivet före/under förlossningen.

Där emot så blev min farmor och mannens farmor båda två sövda precis innan bebisen kom ut!
Jag vet inte hur de tänkte då. Jag menar när halva ungen är ute så har ju den värsta smärtan redan försvunnit för länge sen ;)

Jag har hört, alltså inte säker källa, att man rakades i samband med förlossnig förr.

Känner också igen det. Har för mig att man trodde det var bra om det var så sterilt som möjligt. Numera vet man ju bättre.

Fick första barnet -79 och då rakade man. Kommer dock inte ihåg desinfektionsmedel...

Det låter ju som att det blev lättare för läkaren att se eventuella komplikationer, men i förhållande till arbetsinsatsen (sjukt jobbigt att raka) kanske det inte kändes så motiverat att fortsätta.
Nu har jag lärt mig något nytt iallafall!

Fick barn -74 då blev man renrakad fick lavemang och inte gå upp förrän 12 timmar efter förlossningen. Dessutom fick barnet lapisdroppar i ögonen och man fik som förstföderska inte åka hem förrän på sjunde dagen.

Jag är född 80, och min mamma bar då hår på mina förlossingsbilder :rofl: Men säkert har det rakats tidigare, det har ju varit många saker som gällt förr, som att barnen inte sov hos mamman, ammades bara var 4 timme på pricken, fick inte äta nattmål osv (slutet -76 enl. enligt svärmor).

Min son föddes 1982 och jag rakades fast jag skulle få kejsarsnitt. Den lille stackarn fick också lapisdroppar i ögonen så han kunde inte öppna ögonen på flera dar.

Båda dom grejerna var egentligen onödiga eftersom jag fick kejsarsnitt. Men dom gjordes väl på ren slentrian. Rakningen är ju för att det ansågs renare därnere, och lapisdropparna var för att skydda mot syfilissmitta, som eventuellt kunde finnas i förlossningsvägarna, men knappast inte i buken där ungen plockades ut.

Man fick inte gå hem förrän amningen hade kommit igång och ungen hade vänt i vikt.

Förr rakades det mycket mer än det görs idag, inför alla operationer rakades området för det ansågs renare och att risken för infektioner minskade. Så jag antar att det var samma inför en förlossning. Nu vet man att det är tvärt om, vid rakning ökar risken för infektioner eftersom det blir småsår.

Dom där laptisdropparna berättade mamma om, jag är född -84 och då gavs det till alla barn. Mamma och pappa vägrade låta dom ge mig dom dropparna och sjukhuspersonalen var väldigtupprörda över det och föräldrarna fick skriva på massa papper om att de tog det på sitt eget ansvar.

Jag vet att man kan ha det på vårtor för att ta bort dom och att det användes för att skydda nyföddas ögon om det var så att mamman hade gonnore.Det är antagligen bakteriedödande

Det här hittade jag på wiki

I mitten av 70-talet rapporterades 20000 fall av gonorré men i mitten av 90-talet anmäldes endast drygt 200 fall. Gonorré var i början av 1900-talet en vanlig orsak till medfödd blindhet hos barn och en av anledningarna till att lapisdroppar började användas.

Senast ändrad:

Aldrig hört att man rakar eller desinficerar underlivet före/under förlossningen.

Jodå, jag fick minsann tvätta underlivet med en sån där desinficerande svamp båda gångerna innan förlossningen, och jag födde 2005 och 2008. Rakning har jag däremot sluppit ;)

När jag skulle startas igång genom att de skulle ta hål på fosterhinnan med en skalpelelektrod ( det enda som behövdes för att starta allt för mig) samt andra gången när de skulle gynkolla mig för vattenavgång, fock jag tvätta med den där hibiskrubbsvampen. Jag tror alltså att det bara är i de fall där infektionsrisken är större, dvs vattenavgång eller "ingrepp".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka