rakning nu?

skogersson

Trådstartare
Vad tycker ni, vet att man brukar raka tidigare. Men tänkte raka fram bara inte hela hästen, kan man göra det nu trots att det är lite sent. Det är ju fortfarande varmt ute här i söder. Plusgrader.
Vad tror ni?

Sv: rakning nu?

Självklart går det bra, bara man ersätter med täcke. :)

Jag klipper aldrig när vårfällningen börjar närma sig för att inte var där och peta i sommarpälsen. Men runt nyår är inga problem.

Nej täcke på ryggen räcker. Hästar har god blodcirkulation och håller hel akroppen varm om de är varma över ryggen. Därför kan man täcka på ryggen trots att det inte är just där de är klippta. Klipper du bara någon form av halvklippning behöver du nog bara ett 150-200 grams eller fleecefodrat eller så. Inte de tjockaste vintertäckena. men det ser du nog på hästen, känner man innanför ska det vara ljummet och bra och hästens ka se avslappnad och tillfreds ut. är det hett innanför täcket får du byta ner ett snäpp. :)

ok, jag har ett täcke nu som är fodrat med 100gr, kanske räcker nu närdet är plus ute. Har ett tjockare senare 400gr

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar