Räknehjälp inseminering...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Tingeling-
  • Startdatum Startdatum
T

-Tingeling-

Vilket alternativ är mest fördelaktigt? Beräknat på att stoet tar sig på första försöket.

Alt 1

Stoet körs ner måndag 28/5 till Gränsbo. Beräknad brunst ons-tors. Insemineras o hämtas 4-5/6. UL görs hemma.

Språng: 2000 kr
Seminavg: 1600 kr
SH-avg: 200 kr
Uppst: 700 kr (100 kr * 7 dgr)
4500 kr + moms = 5625 kr

Bensin: 1000 kr (lämna o hämta sto)
UL 400 kr

5625 + 1400 = 7025 kr. +????

Vad kan stationens vet.avgifter tänkas gå på? UL, backprov m.m. Tar vet ut egen stationsavg?

Alt 2.

Stoet körs till sem.station i närheten, ons-tors. Semineras där o hämtas 4-5/6.

Stationsavg: 2000 kr
Språng: 2000 kr
Seminavg: 1600 kr
SH-avg: 200 kr
Uppst: 400 kr (80kr*5 dgr)
6200 kr + moms = 7750kr

UL o vet.avg ingår i stationsavg. Bensin försummbart.

7750kr + ???

Hur skall jag räkna med skicken?
Enligt Gränsbo är transportkostnaden för post 225 kr.
Enligt seminstationen är fraktkostnader för:
-packning o emballage 400 kr/förs.
- frakt m post 120 kr

Vad blir denna kostnad?:confused:

SUMMAKARDEMUMMA:
VILKET ALTERNATIV ÄR BÄST KOSTNADSMÄSSIGT??

Sv: Räknehjälp inseminering...

Normalt sett ingår ju ul i seminavgiften. Ett baktprov kan du i runda slängar räkna ca 400:- för. (det är ju extra)
Gränsbo har väl helt enkelt vänligheten nog att bjuda stoägarna på stationsavgiften om man åker dit med sitt sto samt använder hingst ur deras program. Vet fler stationer som har det så om man åker till hingstens station.

Normalt sett åker jag hellre till hingstens station än tar TAI, dels så har ston på hingstens station första tjing på sperman -om det nu är många som vill ha samma dag samt att sperman ju oftast är piggare än om den har något dygn på nacken... Alltså teoretiskt ökar chansen att få dräktigt. Jag brukar sträcka mig till att åka max 30 mil enkel resa med sto.( Är ju roligt att kunna se hingsten live samt se lite av vårt vackra land...) Men har hon föl vid sidan blir det oftare TAI och semin här i närheten.

Gira :banana:

Ja som du räknat ovan så blir det ju faktiskt billigare att köra stoet till Gränsbo o då har du inte ens räknat på skick o sånt på alt 2. U-L tar vår gårds vet. 500kr för. Bakt prov kan de ju ta på gränsbo i vilket fall om det behövs. Jag tycker som Gira att 25-30mil kan man köra till hingsten. Nu har jag inte ställt mitt ena sto hos "sin" hingst av diverse orsaker- super svårt att hålla i hull bla. AI ger ju bättre dräktighet också :)

Hej! Tack för hjälpen!

Nu blir jag dock lite osäker för jag pratade med seminstationen här hemma o hon påstod att jag inte behövde betala Gränsbos semavgift på 1600 kr om jag inseminerade hos henne....skicken skulle gå på 800 kr, så då blir det billigare där, eller?

Nä du ska ju inte betala nnågra avgifter hos Gränsbo om du använder dig av din hemma station! Då brukar hingsthållaren ta ut en tapp-avgift på 300-500kr för hela säsongen. Samt per skick då det är ju för frakten brukar 300-400kr per skick. Hur många det blir beror ju på hur många ggr stoet behöver semineras.. Däremot får du ju betala en stationsavg o en semin avg på hemma stationen. Gränsbo bjuder väl på stations avg om du använder en av deras hingstar?

Såg just vad du skrivit längst ner i första inlägget. Jag skulle räkna på vad Gränsbo säger ang kostnad för frakten för det är ju dom som fakturerar det.

Liknande trådar

H
Avel Skrev en tråd innan om att jag ska betäcka med Ulrich Z. Undrar bara lite vad ni tror att det kommer att kosta allt som allt... Är helt...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur