Räknar man behov efter slutvikt?

aramis

Trådstartare
På en unghäst född -06, räknar man då dess behov av mineraler osv på beräknad vuxenvikt eller på nuvarande vikt?

Hur mycket skulle ni dra till med att ett halvblod som borde landa på 165-167cm ska väga, 500kg??

Ska sätta mig i helgen och räkna till min nya lilla dam som kommer nästa vecka.

Sv: Räknar man behov efter slutvikt?

Man sakl passe på med att sätte vikten för lågt. Min 1½ års paint kille, 151 i stg, slutt måt 156-158 väger 475 kg, vägd på klinik 23/12/2007.

En kopmis till mig har ett halvblod i tilpass hull på ca 165, som väger över 600 kg (klinik våg)

Tänk också¨på det vid avmaskning.

Jag skulle tippa 600 kg. Det är mkt vanligt att man tror att hästen väger mindre än den egentligen gör.

Mitt fd gamla halvblod av den kraftiga sorten vägde 525 kg och var 163 cm hög. Då var hon lagom i hull.

På en unghäst född -06, räknar man då dess behov av mineraler osv på beräknad vuxenvikt eller på nuvarande vikt?

Du ska räkna på en växande häst med en viss förväntad vuxenvikt men inte på vad en som redan är vuxen behöver. Men det var kanske så du menade?

En 1,5 åring har nästan dubbelt så stort kalkbehov som en vuxen av samma ras. HH

Jo, jag kikade på en bra tabell på en hemsida som jag naturligtvis inte hittar nu. Men jag har printat ur den hemma och där har jag nu både vitamin behov och mineralerna.

Eftersom hon är rätt tunn så hoppas jag hon sätter i sig en del mat. Räknat på 10 kg hösilage och ett kg kraft (av det som hon får på nuvarande stället.) så hamnar hon på rätt mängd MJ och en kvot på 6,1. men med för lite kalk och andra mineraler.

Men om hon petar i sig 15 kg hösilage och 1,5 kg kraft så täcker jag alla mineralbehov och ett överskott på MJ borde ju bara göra gott på henne.

Får hem henne nu på Söndag så det är väll bara att avvakta och se hur mycket grovfoder som går i lilltjejen. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 744
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Håller på att räkna foderstat till två unghästar (2 och 3 år) och kommer inte ihåg hur det var man räknade med den beräknade vuxenvikten...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Arwen
·
I
Hästmänniskan Jag var ute efter att köpa en häst. Tog ju då hem hästen INTE RIDBAR men den hade varit inriden 8 månader tidigare. Men när den kom...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 879
Senast: Bartley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka