Räkna om foderstat?

malumbub

Trådstartare
OBS! Gäller analyssvar, ej foderstat. (Fel i rubriken.)

Om man köper foder som är analyserat, men som analyserats för ko, kan man räkna om analyssvaren själv så att den passar för häst? Eller måste man höra av sig till analysföretaget för att få hästanpassade svar?

Sv: Räkna om foderstat?

Vad är det för skillnad på analys för häst och analys för ko?
Alltså, varför skulle man behöva räkna om?

Det undrar jag också, har inte fodret det värdena det har oavsett vilket djur man väljer att ge det till?
Eller har jag missat nån viktig faktor här?

new_hmm.gif

Ja, du har missat smältbarheten. Beroende på foder och djurslag smälts olika foder olika och kan tas tillvara olika bra.

Jo men om jag har tex en hösilagebal framför mig och med den balens analys i handen.

Sedan har jag en ko och en häst i stallet som jag vill fodra med den här balen. Analysen är väl densamma men de olika djuren tar upp fodret på olika sätt?

Alltså det är upp till mig hur mycket jag ska/kan ge till djuren men fodret är ju detsamma? och även analysen?

Ursäkta till viss del trådkapning men jag får inte in det här i min trånga skalle :p

Analysen görs ju för olika djurslag, därför markerar man att det gäller häst eller nöt. Proteinet får ett annat värde ju. Som Lovisa..... säger.

Det INNEHÅLLER samma, men olika djurslag kan ju utvinna olika mycket mj, rp osv ur materialet. Beroende på bl a matsmältningssystem.

När du skickar in en tuss för analys anger du ju alltid vilket djurslag analysen ska gälla för. Siffran för råprotein är hur mycket protein det faktiskt finns i tussen (per kg), medan smältbart råprotein är hur mycket protein det akutella djurslaget kan tillgodogöra sig.

Du måste nog fundera ett varv till, annars blir det fel...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
717
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka