Räkna foder

P

Punkity

Min hjärna står helt still, men vet att det finns en hög folk på buke som är duktiga på foder...

Jag har börjat göra en tabell över klubbens olika fodermedel men har lite svårt att stoppa in det ena tillskottet i tabellen...

Det gäller ett algtillskott där det står:
"Genomsnitt av 1 Kg i %
Fuktighet 12%
Protein 6%
Fibrer 6%
Fett 2%
Aska (mineralämne) 22%
Kolhydrater 52%"

Hur blir det med energin? Min hjärna är inte kapabel till att lura ut det idag... och när det bara står protein, ska man anta att det är råprotein då? Finns det någon formel för hur mycket som är smältbart då?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Räkna foder

Ganska ofullständiga uppgifter. Exempelvis "aska" är bara ett värde från en analysmetod som visar mineralhalten men inte vilka mineraler som finns. Aska är det som blir kvar efter man bränt de organiska delarna i en ugn på +550C. Ju högre askhalt, desto högre mineralinnehåll.

Nu är väl tanken hos de som ger alger till sina hästar att det ska fungera som mineraltillskott och då är det ju extra viktigt att man vet vilka mineraler som den innehåller. För man ger väl inte tillskott om det inte behövs?!

Mm, jag personligen använder inte alger av olika anledningar... Listan med "genomsnittligt värde på några av de viktigaste mineralerna och spårämnena" är lång, men säger mig ingenting om energiinnehållet, proteinet eller TS halten... Vet inte om jag får skriva vilket tillskott det gället heller ?

Om du ger alger i sådan mängd att det påverkar foderstaten vad gäller protein och energi så har nog hästen dött av jodförgiftning!

Det är inte mina hästar och inte jag som utfodrar, och att hästarna kan bli förgiftade av joden i algerna vet jag. Men tack för hjälpen.

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 782
Senast: snorp
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 589
Senast: fijja
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII