Rakhasighet hos körhästar?

Sv: Rakhasighet hos körhästar?

Min gamla kämpe var enormt rakhasig och vad jag upplevde så blev det svårare för honom att bära sig ordentligt och han hade också problem med att dra lite tyngre (rockard med bilhjul var precis vad han klarade av på slutet). Blev väldigt "stolpig" i bakactionen, samt att det låste sig i bakknäna ibland. Han slet ut sig i bakknän och bakkotor pga av rakhasigheten. Jag personligen kommer aldrig mer att skaffa mig en rakhasig häst, blir bara problem är min erfarenhet.

Bild på bakbenen:

IMG_0802-1.jpg

Stackars häst.. Vilken rent ut sagt hemsk bild...

Har med dålig erfarenhet av rakhasighet. tydligen vanligt på robin z hästar utan att baktala hans positiva egenskaper.. Den hästen fick avlivas pga diverse bärighetsfel och kissing spines och häfter som inte funkade. usch. Men nu slipper han lida längre.

Mmm, tog bort killen i andra inlägget i tisdags, pga problem av rakhasigheten.(bakknän, rygg och bakkotor)

Vet faktiskt inte, Super Dance var iaf korrekt i benen vad jag kunde se, mamman har jag aldrig sett och jag har ingen kontakt med uppfödaren.
Rakhasigheten på denna hästen blev värre ju äldre han blev, som ung var han inte fullt så rak och genomtrampad i kotan utan det såg ok ut. Ska se om jag hittar ngr bilder från förr.

Nu är detta inte en körhäst, men kanske kan få utnyttja era kunskaper ändå?

Skulle ni kalla denna häst rakhasig? Hr inte så bra extriör bilder :crazy:

15043194.jpg

15043280.jpg

15043190.jpg

jag skulle kalla den vacker... *drömmer mig bort till min barndom där en vit eller svart arab var drömmen* (läste BARA svarta hingsten böcker)

Liknande trådar

Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: Puffindog
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästskötare som jobbat hos en manlig svensk elitryttare i hoppning berättar i en artikel hos Sportbladet om hur de vid flera...
Svar
1
· Visningar
3 605
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 152
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka