Raketorientering?

Cowgirls

Trådstartare
Måste bara få ventilera lite här..

Vår lokala orienteringsklubb arrangerar den 30/4 en raketorientering. Det innebär att det är orienteringstävling med olika banor och när täten kommer till vissa kontroller så skjuts det upp raketer därifrån. Allt för att publiken ska se var på banan de är...

Skjuta raketer i skogen sista april, vad säger räddningstjänsten om sånt? Och man har tydligen ingen som helst tanke på att de vilda djuren kanske har ungar så här års som kommer skrämmas rejält..

Finns det regler kring sånt här? Behöver man tillstånd? Vem utfärdar det isåfall?

Som hästägare och djurvän blir jag bara arg och förbannad över det här!
 
Sv: Raketorientering?

Tillstånd ska finnas från markägare såklart. Sen kan tillstånd från polisen krävas. Oavsett ska anmälan till polisen så hör med dem. Är kommunen markägare har de yttrat sig så då kan du höra med dem.
 
Sv: Raketorientering?

Googlade på raketorientering och hittade (tror jag) evenemanget. Det står där att raketorienteringen är öppen för alla från 13 år. Det senare är definitivt uppåt väggarna eftersom det är 18-årsgräns för att skjuta upp raketer.
 
Sv: Raketorientering?

Gissningsvis har de väl ställt en 18+ åring vid kontrollerna som skjuter iväg raketerna, allt annat verkar helt vansinnigt (flämtande orienterare ska fumla med tändstickor i 3 minuter och vänta tills raketen flyger?).
 
Sv: Raketorientering?

Verkligen!

Tillägg till mitt förra inlägg:
Läste förresten nu att det är arrangören och inte löparen som skjuter raketen, så det där med 18-årsgräns för att fyra av raketer är kanske inte relevant.
 
Sv: Raketorientering?

Gissningsvis har de väl ställt en 18+ åring vid kontrollerna som skjuter iväg raketerna, allt annat verkar helt vansinnigt (flämtande orienterare ska fumla med tändstickor i 3 minuter och vänta tills raketen flyger?).

Nej, jag såg det. Det hade verkligen varit höjden av dumhet.
 
Sv: Raketorientering?

På avdelningen dinga idéer har nog den här en hedersplats.

Håller med fullständigt!

Så här skriver vår kommun om den aktuella skogen:
"Det bästa av allt är att området är skyddat så här kan du vandra med den trygga förvissningen om att skogen kommer att finnas kvar och förändras naturligt."

Har kontaktat kommunen och väntar på deras svar...
 
Sv: Raketorientering?

Efter påtryckningar till klubben så har dom beslutat att inte skjuta raketer i samband med orienteringen. Dom hade inte haft en tanke på att djuren kunde ta skada..
 
Sv: Raketorientering?

Efter påtryckningar till klubben så har dom beslutat att inte skjuta raketer i samband med orienteringen. Dom hade inte haft en tanke på att djuren kunde ta skada..

Det låter ju smått sanslöst, att de inte haft en tanke på det alltså.

Viltavdrivning är obligatoriskt på orienteringstävlingar (detta var nog ett internt klubbarrangemang dock) och alla orienterare är skyldiga att viltrapportera som de stöter på vilt under tävling.

Att en orienteringsklubb kan få för sig att arrangera en sådan tävling utan att tänka på djurlivet.. Några måste haft väldigt otur när de tänkte

/Breaktown som både tävlat i orientering och arbetat med tillstånd för tillställningar på allmän plats, så ämnet kändes onekligen rätt nära till hands :p
 
Sv: Raketorientering?

Så här skriver vår kommun om den aktuella skogen:
"Det bästa av allt är att området är skyddat så här kan du vandra med den trygga förvissningen om att skogen kommer att finnas kvar och förändras naturligt."

Har kontaktat kommunen och väntar på deras svar...

Men den där skrivningen gäller nog skyddad från exploatering, inte skyddad från skjutglada orienterare :p
 
Sv: Raketorientering?

Alltså, jag tycker att själva idén om att ha något som visar när täten kommer fram till vissa kontroller är superkul! Men ett alternativ som inte stör djuren mitt i vårbestyren hade ju varit lämpligt. :p
 
Sv: Raketorientering?

Alltså, jag tycker att själva idén om att ha något som visar när täten kommer fram till vissa kontroller är superkul! Men ett alternativ som inte stör djuren mitt i vårbestyren hade ju varit lämpligt. :p

Ja jag håller med om att idén är rolig men dom hittar säkert på något annat roligt. :-)
 
Sv: Raketorientering?

Nu har klubben gått ut med att man anordnar fjäderorientering istället.
Härligt att se att man kan påverka något iaf. :)
 
Sv: Raketorientering?

Funderar bara, hur ska fjädrar kunna visa var de är????

Ballonger kanske hade kunnat vara en idé annars ;)
 
Sv: Raketorientering?

Tja, den som kommer tvåa eller senare ser ju att den inte var först på plats om det hänger fjädrar vid kontrollen. Kanske är lagom psykande, vad vet jag? :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp