rakad långhårshund!

Sv: rakad långhårshund!

Före:

18515885.jpg

Efter:

19348339.jpg

Före
Photo_45315_802825.jpg

Efter
Photo_45315_510254.JPG

Vi brukade klippa honom ett par gånger per år eftersom han hade så lättovad päls. När han var långhårig var man tvungen att borsta igenom hela hunden varje dag, annars var det i princip kört ;)

Vi klipper vår springer precis likadant, med hästklippmaskinen. funkar kanon o jag tycker oxå att de blir riktigt snygga. Ska nog ge oss på cockern påsamma sätt oxå. Nu har de dock fått vara pälsiga över vintern, men så snart det blir varmt igen så åker den av...

Synnerligen lättskött.

delvis *kl*
En vältrimmad spaniel är inte så svår! Borstning tio-femton minuter om dan bara och ett bad i veckan! Och tasstorkning med tasshandukar men det tar ju sekundvis! :D

Våtexem är ju ett specialfall, klart man kan klippa då! Men annars tycker ju jag som spanielfantast att det är ett riktigt helgerån att raka en spaniel!! Den silkiga blanka pälsen, de långa dekorativa fanorna, den vackra viftande svansfanan och öronen som är de gosigaste i hela värden... Det är ju delvis det som är en spaniel=världens vackraste hund!!

Håller med men fukteksem är ett helsike, vi fick ta bort vår springer pga dessa, inget hjälpte.
Han klarade inte ens fuktig höstluft sista hösten ...
Vi tog beslutet att han skulle tas bort, men innan det var gjort hann han få någon form av hjärtproblem så vi fick ta bort honom akut.

klart att dom är finast som dom "ska" se ut, men jag kan trösta dig med att hans pälskvalitet är allt annat än silkig och blank :p dåliga gener och kastrat kanske säger sitt? ;)

hans fuktexem är redan bättre, rakade honom i torsdags förra veckan och då var han röd och irriterad på många ställen. men nu är det bara lite ljusbrunt kvar! :) han får förbli rakad! täcke på vintern så borde det vara ok tycker jag?

delvis *kl*
En vältrimmad spaniel är inte så svår! Borstning tio-femton minuter om dan bara och ett bad i veckan! Och tasstorkning med tasshandukar men det tar ju sekundvis! :D

Våtexem är ju ett specialfall, klart man kan klippa då! Men annars tycker ju jag som spanielfantast att det är ett riktigt helgerån att raka en spaniel!! Den silkiga blanka pälsen, de långa dekorativa fanorna, den vackra viftande svansfanan och öronen som är de gosigaste i hela värden... Det är ju delvis det som är en spaniel=världens vackraste hund!!

Ha, ha! Jag förstår din "point of view", men gillar ändå den nedklippta varianten skarpt ;). Har ju heller inga planer på att någonsin ställa ut e d. Men förstår att "riktigt" spanielfolk nästan får utslag av det jag (o tydligen fler än jag) gör :angel:.

Som tur är har ju inte vovvarna läst hur de BORDE se ut i allafall :).

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka