rakad långhårshund!

wtf

Trådstartare
Min kära hund har så mycket problem med återkommande fukteksem på flertalet ställen, fick välja på att raka fläckvis eller hela hunden.. så då blev det som det blev :p
lättare att se i vilken mängd och var utslagen sitter.. fast jag sörjer ändå den långa pälsen..

före:

efter:

svans och öron är de enda ställen som det är långt hår på..

visa gärna bilder på era hundar innan klippning/rakning/trimning :)

Sv: rakad långhårshund!

jaa det är ju betydligt lättare, han slipper bada efter varje skitig promenad och så torkar han rekordsnabbt! dessutom är det luftigt runt eksemen nu, så jag hoppas att dom blir bättre! :)

Lånar tråden lite och har en fråga om fukteksem.Hur ser dem ut och vilka besvär får hunden?Min hund har emellanåt runda fläckar som är röda och sitter enbart i ljumskarna.Jag brukar smörja med aloe vera och bara på någon dag blir det bättre.Ibland kan det gå flera veckor utan dessa fläckar,ibland har hon en och ibland flera.Hon varken kliar sig eller slickar på dem så hon verkar inte ha besvär alls.Ska ta upp detta med vetrinär om ett par veckor när vi ska dit för vaccination men tänkte höra vad ni tror

Vad fin din hund blev!

Kul tråd, jag har en liten blandras på 6 månader. Hans päls har böjat växa ordentligt och han får mkt tovor i pälsen som är rätt ullig intill kroppen, så det är jätte svårt att kamma ut tovorna. Jag har bestämt mig för att jag ska ta honom till en kunnig trimmare =) Eller vad man säger.

Jag tänkte ringa imorgon, ska bli himla intressant att se hur han ser ut efter trimning.

Har du tänkt att din vovve ska klippas kontinuerligt nu i framtiden eller tänkte du låta pälsen växa ut igen när exemen blivit bra? Måste va jätte smidigt å slippa alla skit som gärna fastnar i pälsen ;)

/ Lindyhop

Jag klipper eller rättare sagt snaggar våran Tibetanska terrier.
Hon tror att hon är en vattenapporterand labrador eller nåt, hon har tillochmed haft vattensvans.Hon slänger sig gärna i vattnet lägger sig och rullar och då funkar det inte med lång päls, vi har dessutom sommarställe i skärgården.

*kl*

Här "i stan" finns det två långhårshundar som alltid är klippta.
En Afghan och en Berded collie.

Dom ser jätteroliga ut och är otroligt söta! :D

Tyvärr har jag inga bilder.

Så klipper jag våran tibbe också, fast jag klipper även ansiktet och längs öronen (hon har alltså bara lång päls på svansen). Senast jävlades jag lite med hennes matte och lät det vara kvar tussar på hasleden bak och knäna fram också... jättefint:angel:

/Migo

*kl*

skäms nästan för att visa denna men.. det var en vinter och mamma vägrade att låta mig klippa honom.. men det här är dagen D för klippningen iaf.. så det blev aldrig mer päls än såhär den vintern, och ingen vinter efter heller..

normallurvig

nyklippt! har även svansen "rävklippt", kort vid roten, gradvis längre längre ut och en "vässad" topp..

före:

19331331.jpg

Efter:
19331332.jpg

19331333.jpg

Insåg inte att min hund såg ut som ett lurvigt monster innan han blev klippt. :love:

jag kommer nog att raka honom kontinuerligt, han bor i vattnet på sommaren så det är nog en fördel då :p

min hund får röda fläckar/prickar vid pungpåsen (kastrerad), på armbågar och knän, munveck och vid halsen där halsbandet sitter.
det kan variera i färg och form, det på halsen är lite mer brunt.. men det är mest pälsen som har blivit missfärgad.
men han är påtagligt irriterad över detta, slickar och kliar sig..

Får väl visa min nu också då så ni vet hur det ska vara ;)

Långhårig (nästan i alla fall, är knappt ett år sedan förra klippningen)
pskdagen-059.jpg

Och så nyklippt!
klippt036.jpg

min hund får röda fläckar/prickar vid pungpåsen (kastrerad), på armbågar och knän, munveck och vid halsen där halsbandet sitter.
det kan variera i färg och form, det på halsen är lite mer brunt.. men det är mest pälsen som har blivit missfärgad.
men han är påtagligt irriterad över detta, slickar och kliar sig..

Tack för ditt svar:)
Verkar inte som det är fukteksem men det få vetrinären avgöra snart.:)

Men jisses va fin den blev!
Hur klipper man en sånn lurvtuss så de bli bra?!
Funderat på att klippa min kille då han blir så sjukt varm inne... finns de hopp alltså?!
18513487.jpg

TS förlåt för trådkapning

Jag vet inte. Min har ju scnauzerform så det vara bara att klippa som en sån. Men med lång svans ;) Tog honom till en hundfrisör. Men nu är han långhårig.

Jag klipper eller rättare sagt snaggar våran Tibetanska terrier.
Hon tror att hon är en vattenapporterand labrador eller nåt, hon har tillochmed haft vattensvans.Hon slänger sig gärna i vattnet lägger sig och rullar och då funkar det inte med lång päls, vi har dessutom sommarställe i skärgården.

Du har möjligtvis inte tänkt på att fråga den stackars hunden om hon vill bli klippt? Jag tror Våfflan tycker hon är fin i låååång päls! Mvh Våfflans vänner

Och så nyklippt!
klippt036.jpg
[/QUOTE]

Gud vad söt han vart! Vart nästan lite kär!;)

Liknande trådar

Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 203
Senast: Marje
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 518
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka