raka skaklar på fyrhjulavagn?

Mli

Trådstartare
Jag har inga skaklar till min nya fyrhjulsvagn. Det är ett mindre problem eftersom det redan finns så bra fästen för skaklarna, och för parstång om det skulle bli av i framtiden.

Man behöver ju inte ha lika brett för hästen mellan skaklarna som på en rockard. Många av de äldre skaklar jag har sett till flakvagnar e dyl är bara raka i trä, inga som är insvängda till däckeln. Vad finns det för fördelar och nackdelar? Jag tänkte för enkelheten satsa på järnskaklar.

Jag har kört en lånad vagn med raka skaklar, och relativt smalt mellan skaklarna idag. Det fungerade helt ok, men det hade varit bättre om det varit minst 1-2 dm bredare, jag fick vara lite försiktig och ta ut svängarna. Normalt kör jag en "modern" åtthjulsvagn med vinklade metallskaklar med gott om plats för ardenner (jag har bruksnordis), så jag är lite bortskämd med bredd på skaklar. Hästen tycktes inte ha något emot de raka skaklarna.

Ska du träna/tävla maraton eller köra rakt fram på skogsvägar?
Vilka skacklar du bör ha beror på vad du ska göra med vagnen.

Ska du träna/tävla maraton eller köra rakt fram på skogsvägar?
Vilka skacklar du bör ha beror på vad du ska göra med vagnen.

Jag ska bara ut på vägar, lugn lunk, inga tvära svängar. Alltså ingen maraton ;) Skaklarna är inte rekade, kör med svängel och draglinor. Det får ju vara tillräckligt brett ändå såklart.

Då funkar det med raka skacklar.

Om man ändå ser till att ha en bredd så hästen får plats att böja sig mellan skaklarna, vad är egentligen skillnaden då? Förutom att det blir bredare även vid skakelfästet. Finns det andra nackdelar än bredden där?

På min rockard har jag 130cm bak mellan skaklarna och 80cm fram när den är inställd till min stora häst. Då har hon trots sin breda rumpa (och mage..) gott om plats. På fyrhjulade, hur många cm har ni då mellan hästen och skakeln? Har bara kört liten ponny på senare år och där var det en dm, vilket kändes helt ok. Svårt att översätta på stor häst

Jag har kört med raka skaklar på åkvagnen nu och det funkar helt ok. Tycker ändå att det hade varit bättre om de hade varit insvängda till däckeln så de hade kunnat vara lika breda bak vid fästet som längst magen. Min ardenner breddar sig rejält över bålen i arbete. Ska ta mig i kragen och köpa mer acetylen till gassvetsen så jag kan forma dem lite bättre.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 936
Senast: Nahar
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 923
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: __sofia__
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar