Royal_724

Trådstartare
Har en liten fråga!
Kan man raka hästen nu eller fördärvar man deras " system" eller nåt nu när dem fäller?

Sv: Raka nu?

hej
du ska helst INTE klippa hästen nu för risken är att du stör dess naturliga päls fällning. men så klart är det riktigt kris så får man ju göra det ändå. men inte annars. jag har själv några ponnysar som borde klippas men får avstå pga detta. men dom har varit klippta innan så dom är ju inte helt lurviga =)

Jag har oxå hört att man inte ska klippa dem nu, men sen har jag en kompis som säger att det har ingen betydelse!
Jag har ingen brådska med att klippa, visst är hon lurvig, men rider inte henne så hårt nu, så hon svettas ju inte allt för mycket!

*KL*

Vet någon varför sk. svinpäls uppstår? Shettisen är klippt två ggr. i vinter, den sista gången var i början på december och nu fram på vårkanten har hon fått massa lååånga "grisborst" där hon är klippt.

efter vad jag fått lära så uppstår "svinpäls" när sommarpälsen skadats av tex. klippning. har själv råkat ut för det en gång med den yngre shettisen. fick klippa henne (helklippt) på våren ett år pga. svamp. har dock aldrig hört att någon pålle fått det som klippts innan jul/nyår förut.

Nä, jag tycker det är jätteskumt. Efter vi klippte henne första gången växte pälsen ut jättesnabbt igen men efter decembergången har hon hållit sig jätte kort och fin helt tills nu, när då detta kom.

Jag ska klippa min shettis imorgon. Han har aldrig lyckats fälla själv (förrän typ i juli) och nu är det hopplöst att försöka rida honom då han blir svettig bara av att röra sig i hagen. Klippte honom vid samma tid förra året och han fick superfin sommarpäls.

Generellt brukar man säga att man inte ska klippa en häst som har börjat fälla, eftersom den då samtidigt har börjat sätta sommarpäls. Man klipper då i den halvfärdiga sommarpälsen, och det blir inte snyggt. Om hästen inte har börjat fälla, bör det inte vara några problem.
Det finns ju också hästar som har så kraftig päls att de behöver klippas året om. Jag hade en tinker som lektonshäst som var sådan. Där behöver man ju inte fundera på att sommarpälsen blir ful, eftersom den också ska klippas framöver.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ebba Busch är i Paris och var som vice statsminister bland annat med på invigningen. På en rak fråga från Expressen fördömer också hon...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 770
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II