Raka häst.

T

thatshot27

Om man aldrig rakat en häst förut men tittat på diverse filmer om hur man går till väga, kan jag då prova?
Tänkte om man kanske kan testa på ett ställe där det inte syns så väl typ under manen som är lång.

Någon som har tips på 1a gången rakning?

Sv: Raka häst.

Prova på du! Det kan inte hända så mycket! Akta bara manfästet-linjen där, så du inte rakar av halva manen...:crazy:

lycka till

Man rakar inte en häst man klipper den.
Det är inte så himla svårt bara hästen står stilla. Om du aldrig klippt förr och hästen aldrig blivit klippt så är det nog ingen bra kombination.
Jag klipper alltid bakifrån och avslutar med hals och ansikte eftersom min häst tycker att det är läskigast runt öronen.
Dessutom är det ju lite sent att klippa nu. Nu börjar dom ju fälla vinterpälsen och det kan bli ganska fult om du råkar klippa i sommarpälsen.

nar jag gick i skolan fick vi lara oss att raka pa kossor!!:rofl:

jaha så man måste klippa en viss period, det vissye jag inte

Jag har rakat min häst mycket senare än nu och jag har aldrig sett attt han skulle få sämre sommarpäls.
Den är hur blank och fin som helst!

Det där tror jag bara är en skröna. Jag har då aldrig märkt nån skillnad.

Tror jag med..
Jag har klippt hästar året om och det har aldrig varit några problem!

Om jag vore du så skulle jag testa! Jag brukar alltid börja på bogen/halsen men det är ju en smaksak.
Stå nära hästen och ha alltid din "lediga" hand på hästen så att den känner att det är du.. Det brukar vara tryggare för hästarna! :)

Mvh
Elenore - som klippte 16 hästar på en vecka för ett par månader sen.. :angel:

man ska inte raka efter sista januari.
Jag struntade det ifjol och klippte nån gång i februari, med slutresultat en häst som var lika klippt tills vinterpälsen kom.

helkropps-klippning är ju inte så svårt. Mothårs & akta manen :smirk:

jag har funderat på att klippa min polle, inte nu men till hösten (:rofl:) ... jag tror inte att hon är klippt någon gång men hon är lätt i hantering men högljudda saker är läskigt... undrar bara hur lättast är att gå till väga att "vänja" henne vid ljudet och så? dessutom är hon mkt rädd om sina öron och huvud och jag vill ju inte att hon ska slita sig och sådant när man klipper på halsen... annars är hon mkt okänslig mot saker men eftersom jag inte alls vet hur hon reagerar vid en klippmaskin hade det varit bra att få lite råd, även om det är typ mer än ett halvår kvar tills hon ska klippas :angel::angel:

Någon gång måste ju vara den första.

Har du ingen van klippare i närheten som kan assistera?

Precis som Luleå säger så måste ju någon gång vara den första. Men jag skulle nog råda dig att ha med någon som klippt förut om du skulle få problem.
Lycka till!

Jag klippte min ponny för första gången i vinter, både hans och min första gång. Han var lite skeptisk men det gick kanon. Lite bomull i öronen och akta så inte sladden är ivägen bara ;)

jag har funderat på att klippa min polle, inte nu men till hösten (:rofl:) ... jag tror inte att hon är klippt någon gång men hon är lätt i hantering men högljudda saker är läskigt... undrar bara hur lättast är att gå till väga att "vänja" henne vid ljudet och så? dessutom är hon mkt rädd om sina öron och huvud och jag vill ju inte att hon ska slita sig och sådant när man klipper på halsen... annars är hon mkt okänslig mot saker men eftersom jag inte alls vet hur hon reagerar vid en klippmaskin hade det varit bra att få lite råd, även om det är typ mer än ett halvår kvar tills hon ska klippas :angel::angel:

Kör klippmaskinen i närheten av henne. När hon inte reagerar på ljudet så lägg din hand på henne (bogen är ett bra ställe), och sen lägger du klippmaskinen mot din hand. Maskinen vibrerar ju, och det kan de tycka är lite läskigt. När det är okej, lägg maskinen (inte bara skären) mot henne och stryk den sakta över kroppen så hon får höra ljudet och känna vibrationerna.

Jag brukar inte klippa efter att de börjat fälla, just pga att de har sommarpäls om några veckor om de får vara ute i solen, blir ordentligt borstade och kanske får en skvätt b.vitamin.

Det där med at inte raka sent har jag sett hästar påverkas av. En del klarar det fint och får helt normal fin sommarpäls, medan en häst jag vet som blir klippt 1 gång i månaden året om hade stickig raggis vinterpäls fäckvis när hon kom hem från betet i somras:rofl: Det kan säkert gå finfint, men jag brukar inte göra det eftersom det inte behövs hos mig iaf. Jag klipper en gång i början på oktober och en gång runt jul, det har funkat bra hittills :)

Men till ts: klipp du om det verkligen behövs. ha medhjälpare som kan hålla upp ben när du klipper i armhålan och var lite försiktig där så går det nog bra. Ha alltid sladden upphängd och aldrig på golvet nära hästen om du inte vill elchocka den om den trampar genom sladden.

Senast ändrad:

har klippt hästar långt efter utan att det påverkat sommarpälsen negativt. Beror helt på hästen,

Dessutom är det ju lite sent att klippa nu. Nu börjar dom ju fälla vinterpälsen och det kan bli ganska fult om du råkar klippa i sommarpälsen.

tror inte det spelar så stor roll, de finns ju dom som klipper hästar året om , jag klipper själv alltid andra omgången vid denna tiden och har aldrig märkt något med sommarpälsen

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka