raka häst som fäller?

P

pigelin73

Funderar lite. Shettis med enorm vinterpäls som inte går att reda ut och som bara tovar sig i stora klungor och ser allmämt ruggig ut, det kliar enormt! Nu är det ju riktigt varmt de flesta dagar här nere i söder...finns det någon fara med att raka?
Står i stall nattetid och om det skulle bli riktigt dåligt väder.

Sv: raka häst som fäller?

Varför inte se till att borsta hästen och jobba för att få bort pälsen i stället?

Jag skulle inte raka.

Varför inte se till att borsta hästen och jobba för att få bort pälsen i stället?

Jag skulle inte raka.

Klart jag borstar hästen!!! Flera timmar varje dag, med piggborste och "skrapa" vanlig borste funkar inte. Tovorna/pälsen är ca 10-15cm lång!

Finns det risk att raka? Jag menar inte att jag ska slippa borsta hästen, utan att det skulle kunna vara mer skonsamt för hästen, med tanke på att det är varmt med sån vinterbonad nu och att det kliar. (hästen har inte löss, lika bra att få det sagt!
Hästen är en unghäst

Nja det är väl inte någon speciell fara med att raka, sålänge hon eller han får på sej ett täcke om det skulle bli kallare igen.

Det är många som säger att man inte ska raka efter årsskiftet, att det förstör pälssättningen och rubbarn hormonbalansen, medan andra säger att det är en skröna.

Tävlingshästar klipps ju året runt så någon fara bör det väl inte vara, klippte själv min för en månad sedan..

Om jag hade varit du hade jag definitivt klippt den, som du säger att det kliar och en del tovor(?) går helt enkelt inte att få bort. Bara se till att du har ett täcke om det skulle behövas innan sommaren är igång på riktigt :laugh:

Det låter inte som om att det står rätt till om den blir alldeles tovig.. Klipper du nu stör du hästens naturliga pälssättning/fällning och hästen får en avkapad och ful sommarpäls.

Jag kan rekomendera nånting som kallas mirakelkammen, perfekt till tjocka shettispälsar.

Många säger att man inte ska klippa efter nyår eller vid fällning och att sommarpälsen förstörs. Men jag har klippt hästar nästan året om och det brukar inte vara några problem.

Jag hade nog kollat med en veterinär om man kan ge en B-vitamin spruta, då brukar de bli bättre i pälsen och fälla snabbare. Sen hade jag helt klart klippt!

Det låter inte som om att det står rätt till om den blir alldeles tovig.. Klipper du nu stör du hästens naturliga pälssättning/fällning och hästen får en avkapad och ful sommarpäls.

Jag kan rekomendera nånting som kallas mirakelkammen, perfekt till tjocka shettispälsar.

om den går ute mycket och länge är det väl inte så konstigt? bättre att den varit lortig under vintern så den höll värmen än borstad varje dag och frusen.

klippte min som sagt för en månad sen och han blev jättesnygg!

En vän till mig hade en ponny med liknande päls. Hon blev rekommenderad att raka den av veterinär.

Dom kan få problem med så mkt päls.

Eftersom ponnyn kliar sig så är det troligen pälsen som irriterar.

Raka ponnyn och täcka vid behov.

:)

Lite brainstorming här, du kan inte bara korta ner pälsen lite. Dvs få ner pälsen från 10 centimerer till en 3-4cm, för att underlätta för hästen. Det blir garanterar inte speciellt snyggt men det kan ju vara en avlastning för er båda innan vinterpälsen lossnar på egen hand. I min hjärna borde man på det sättet ej heller påverka pälsfällningen och därmed sommarpälsen, i stort lika mycket som om man skulle klippa ner den helt och hållet.

Som sagt, jag spånar vilt här ;)

Jag är även inne på att du kanske bör prata med en veterinär, en unghäst som ännu inte släppt vinterpälsen låter inte helt normalt.

Bara för att en häst går ute mycket eller länge får den automatiskt tovig päls? En häst med tovor är inte normalt.
Klipp av dom partier som är toviga med sax och håll efter nogrant varje dag med att borsta av päls, en tandad svett/vattenskrapa är bra.

Och som någon annan också skrev kan det vara bra att ge en b-vitamin injektion. Sen kan det vara bra att se över foderstaten(får hästen tillräckligt med proteiner), maskangripen kanske?

tja, det är en shettis, nu vet jag inte hur mycket den går ute, lösdrift? leriga hagar så det skvätter upp på magen när den går, rullar sej mycket?

Om den går ute mycket är det väl inte så bra att hålla efter den var dag, den behöver ju fettlagret och smutsen för att hålla värme. Eftersom den nu är lite sen med pälstappningen och dessutom besväras av det, är det väl bättre att raka än att klippa partier med sax, för hur fint blir det egentligen?

Vet som sagt inte om shettisen går ute mycket eller hur de gör, men den bör väl klara sej på endast gräs eller grovfoder?

Vår ena ponny som gått på lösdrigt i knappt ett år skulle aldrig gå att få ren så som han ser ut, det hade definitivt blivit en klippning på honom även om han inte besvärades av att det kliade osv..

Jag står iallafall kvar vid att TS bör klippa shettisen och lägga på täcke vid ev behov.

Det är ju skillnad på att hålla efter och reda ut tovor än att ta bort all smuts.
Har aldrig varit med om att en häst som får tjock vinterpäls får tovor på det viset.

Jag skulle klippa. Min klipptes förra våren innan hon fällt klart och det var inga problem. (Pga andra orsaker än egentligen just pälsen) Dock var det tungt för skären i klippmaskinen.

Bvitamin-injektion är vad jag fått lära mig lika onödigt som flytande B-vit etc.

Bvitamin-injektion är vad jag fått lära mig lika onödigt som flytande B-vit etc.

Om hästen inte har någon brist på det så ja. Annars brukar det hjälpa riktigt bra för hästar som fäller dåligt eller är allmänt trötta och hängiga vid fällning/pälssättning. Hjälper betydligt bättre än att ge i fodret

Hästen håller inte värmen genom smuts, utan genom hästens fett i pälsen. Kammar man igenom pälsen med en karda eller dyligt dagligen eller ett par gånger i veckan störs inte pälsen av det. Snarare tvärt om.

Jag har stor vana av shettisar och deras pälsar så jag vet hur det är. Och att säga att en shettis eller vilken ras som helst skulle klara sig på endast grovfoder eller gräs är ju inte så smart heller. Det beror ju helt på näringsvärde, hur mycket gräs den har tillgång till och ur mycket den hinner äta...

Och vad spelar det för roll om det är fult eller fint, förhoppningsvis ska en så pass ung häst klara av att fälla av all päls inom en snar framtid och då ska det inte synas i vilket fall som helst.

kl

Jag tror inte TS menar tovor som i människohår,utan att svett,vatten,lera helt enkelt kluttar ihop pälsen. Det blir fuktigt under pälsen och det kliar på pållen.

Jag skulle klippt och täckat vid surt väder.

Att den fortfarande fäller ser jag inget konstigt i. Vädret har växlat kolossalt här nere under april/maj och alla våra hästar fäller fortfarande där de inte varit rakade. Våren är sen i år. Det bara yr hår:p

Ja, det är ju väldigt vanligt att shettisar fäller ända in på sommaren så det är inget konstigt! Däremot tovorna, eller det som du säger kluttar ihop pälsen. Dom "kluttarna" är det ju bara att klippa bort, jag misstänker att hästen inte är helt full med kluttar för då är det ju lite av en katastrof. :p

Jag är även inne på att du kanske bör prata med en veterinär, en unghäst som ännu inte släppt vinterpälsen låter inte helt normalt.

Har senast i dag när jag varit ute och skott, fått tillräckligt med material till en kofta på mig från hästarna, så ja de fäller i fulla muggar, men har som senast i måndags verkat tre shettsar som inte hade börjat fälla nämnvärt, och dessa, tja de hade tovor lite här och där men mycket välvårdade!
Pälsen hade börjat släppa under man och pannlugg, kan tänka mig att om en vecka är dom halvnakna. :D Fjårdningen däremot, hade börjat släppa sin päls, och jag tror jag svalde ett kilo.. o_O

Kontenta, hästar fäller olika, har en bekant som tog hem sin Isis från tyskland, han satte sommarpäls mitt i smällkalla vintern, och ser fortfarande lika snygg ut nu när övriga +20 hästar i det stallet fäller... Men han fäller med, till sommarpäls, igen. HUr konstgt det än kan låta!

TS, är det tovigt och dant, klipp. Men börja med att ge pålle ett par rejäla bad med några dagars mellanrum, så kommer du nog få se skillnad. :D
Finns det ingen skit som håller ihop hårstråna, så yyyyr dem av bara det är på g. :laugh: Yes är ett hett tips.

Får man se bild på den omtalade?:laugh:

kl

Jag tror inte TS menar tovor som i människohår,utan att svett,vatten,lera helt enkelt kluttar ihop pälsen. Det blir fuktigt under pälsen och det kliar på pållen.

Jag skulle klippt och täckat vid surt väder.

Att den fortfarande fäller ser jag inget konstigt i. Vädret har växlat kolossalt här nere under april/maj och alla våra hästar fäller fortfarande där de inte varit rakade. Våren är sen i år. Det bara yr hår:p

Frågan är varför jag ansträngde mg att skriva ett lååångt inlägg, när du förklarade allt så himla bra ändå. :angel:
Tar för lång tid på mig helt enkelt. :D

Liknande trådar

Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 243
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 930
Senast: Teilani
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 141
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka