Raka Haser

FT_ryttare

Trådstartare
I ridsport för 2 nr sen (?) stod de om hopphästars exteriör kontra dressyrhästar o där hade odm kommit fram till att hopphästar ofta har raka haser medan dressyrhästar har mer vinkel i sina haser.

Hur ser ni på en häst med raka haser, positivt/negativt? Varför?

innebär raka haser att hästen ahr svårt o sätta under sej , sämre bakbensaktivitet ?

fram med era funderingar.

Sv: Raka Haser

jag har hört från veterinärhåll att raka haser har lättare att drabbas av spatt då belastningen av glidlederna ökar. hurivida detta är sant vet jag inte, men jag har haft två hästar med spatt o båda har haft raka haser... sen kan man ju fundera på att de som har överrörliga haser/mkt vinklade kanske drabbas av olika problem lättare i dessa områden också, eftersom de kanske har lätttare för att trampa under sig o därmed kanske jobbar lite "hårdare" under normal belastning. normalvinklade haser måste ju ändå vara bäst oavsett om det är en hopp eller dressyrhäst?! :)

hur funkar de med spatt då.. de ser man på röntgen men finns de där från födsel eller kan de växa fram?
blev lite off topic där :p

Ja jag tycker de borde vara bättre med "normalt" vinklade haser.

fler åsikter.

Jag som är ägare till en häst med extremt raka haser ser det som en nackdel. Hästen förlorar en led som stötdämpare, vilket ofta leder till att det blir kotan som blir enda leden som sviktar som den ska.

Hästen har en has som är rakare än den andra, och man märker det genom att det benet inte vinklar sig lika mkt som det andra. Det jag har märkt är att hästen tar lååånga kliv med raka bakben i fri skritt, han har ett övertramp på nästan 30 cm. Han har svårare att trampa under sig på ett korrekt sätt.

Jag, som själv är under utbildning, ser det som en fördel.. Jag får verkligen rida hästen i varje steg, och lär mig den hårda vägen.

men självklart är det en nackdel för hållbarheten, är hästen rakhasig tar bakknäna mer stryk än med normala haser. Har man det i baktanke och rider hästen på ett bra sätt så håller även de.

hur funkar de med spatt då.. de ser man på röntgen men finns de där från födsel eller kan de växa fram?

fler åsikter.

nu är jag ju ingen "spattexpert" ;) men vad jag kan förstå så är ju spatt en inflammation i hasens glidleder (det blir som en "ihopväxningsprocess") o den kan komma igång då hasen överbelastas. jag vet inte om de kan ha det från födseln eller inte. sen tror jag precis som Carran82 att om man rider dem utifrån deras exteriör så kan de naturligtvis fungera alldeles utmärkt. men det tycker jag gäller alla typer utav exteriöra "avvikelser".. :)

MIn häst har inte haft några som helst tendenser till spatt, och hästen är idag 17 år gammal. Han har heller inte haft större problem med övriga hältor. Han har blivit åtgärdad i ett bakknä en gång, där han hade en inflammation för lite drygt ett år sedan. Sen har han varit halt 1 gång hos gamla ägaren, som berodde på en spark.

fler åsikter.

Ja man kan faktiskt se vilka hästar som har ökade risker/chanser att få spatt genom röntgen i tidigt skede, med trånga glidleder från början samt raka haser ger en stark påverkan i glidleden. Det börjar som en inflammation i hasledens glidyta, (inflammation = överansträngning) när inflammationen har lagt sig eller stoppats med hjälp av antiinflammatoriska medel kan en ev pålagring ske sk artros.
Artrosen är inte permanent på så sätt att även den kan drabbas av samma process som spatten startade med nedbrytning av glidled, detta förutsätter att spatten blossar upp igen på annan nivå.

4784986.jpg

Så här ser de ut.. Vill du ha bättre bild kan jag ta med kameran i kväll å fota dem lite bättre..

ja hon hade raka haser. är hon tävlad eller??

Är de störst risk för skador i lederna vid dressyr eller hoppning med raka haser...
eftersom ridsport skrevatt hopphästar har raka haser så borde de ju inte vara nått jättestort problem egentligen.

Det är en han ;)

Näe, han är inte mer tävlad än klubbtävlingar inom både dressyr och hoppning. Dock tränas han ju nu fullt ut, och är i tävlingskondis (bortsett från magen :angel: )

Jag hoppar honom knappt p.g.a mitt bristande intresse och hopprädsla. Han är dock tränad på 1 meters nivåer en gång i tiden.
Jag har inga belägg för vad som "skadar" mest, men en veterinär jag var och lyssnade på en gång sa "På hopphästar är det vanligare att de har hältor fram eftersom det är frambenen som tar mest stryk vid landningen, bakbenen är ju byggda för frånskjut. Problem med bakknän finns oftast hos dressyrhästar då de ska gå och vinkla bakbenen hela tiden" Hon jämförde det med att man själv skulle prova gå omkring med böjda knän i en timme. Om det stämmer eller inte vet jag inte, och jag hoppas att de som är duktiga på leder och exteriör dyker upp snart.. :D

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 478
Senast: acrazyone
·
Avel Den här frågan har säkert varit uppe förut men jag är för lat för att söka igenom alla trådar :o Jag har hört att anatomin hos en...
Svar
14
· Visningar
2 370
Senast: EQL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025