Raka av pälsen

Apollo

Trådstartare
Har ju en Welsh springer spaniel.
Nu till sommaren så funderar jag på att helraka henne.
Hon badar massor och blir väldigt varm på sommaren och torkar långsamt.
Vi ska bila till Frankrike i sommar ( till släkten) och där lär det bli ännu varmare.

Den största anledningen är, tycker jag, att hon är kvalsterallergisk och jag badar henne nästan varje vecka. Men det är bara som jag tror att det skulle bli lättare för henne med mindre päls eller har jag fel.
Hon är ju allergisk mot ett kvalster som finns i hö och halm. Jag har tre hästar och hon är en del i stallet.
Är det bättre eller sämre då med kortare päls om ni förstår vad jag menar? Skyddar pälsen mot kvalstren eller sitter det i stället lättare kvar i den längre pälsen? Krångligt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

För och nackdelar med att raka ner hunden tar jag tacksamt emot.

Sv: Raka av pälsen

Jag röstar självklat på att du rakar ner henne!

Hon kommer bli "lättare", torka snabbare, fäsingar syns betydligt enklare osv.

Huruvida hennes allergi riskerar bli värre pga nedrakning vet jag inte! Men är hon riktigt kortpälsad är det ju enkelt att torka av henne med en våt/fuktig trasa efter varje längre besök i stallet.

Alla "päls-hundar" jag varit ner och rakat ner har blivit så "lätta", pigga, "sportiga" när lockarna fallit, så jag är för snaggade sommarfrisyrer!

/Swat

Jag rakar min året om,ca 1 gång i månaden. Min trivs mycket bättre med att vara snaggad,då hon nästan alltid är varm oavsett årstid.

Då även min har kvalsterallergi har jag frågat vetrinären just om rakning. Det är bara bra,och hunden samlar inte på sig lika mycket "skit" i pälsen. Och precis som Swat säger,du ser fästingar lättare,du kan snabbt få henne torr efter bad/dusch och hunden mår faktiskt bättre utan sin långa päls när olen gassar.

Största fördelen som jag tycker, är när det regnar eller är skitigt ute. Hunden drar inte alls in lika mycket grus och lera in:)

Jag är inte så hemma på spanielpälsar men visst trimmas de? Nackdelen med att raka är att det sabbar pälskvalitén (i alla fall om det är en päls som ska plockas) som även när den växt ut blir mindre tålig mot väta och kyla. Men det kanske fungerar bra om hunden fäller ur.

Jag är lite motvalls och tycker att du ska undvika rakning - på översidan av hunden.

En spaniel som rakas på rygg och sidor kommer att få ännu tjockare och ulligare päls där. Pälsen blir supertät och suger vatten som en svamp.

Jag har nyss klippt ner en av mina cockrar radikalt för att hon var sjuk och jag ville att hon skulle slippa pälsvård och bordshantering som hon inte gillar. Jag rakade då hela "undersidan". Benen, magen, och bröstet (och naturligtvis undersidan av halsen) är nu nerklippta med tians skär och helt kort. Översidan lät jag vara. Däremot använder jag underullskrattan coat king:

Trim-Coat-King.jpg

Det går snabbt att tunna ut pälsen ordentligt med den och pälsen bevarar sin släta kvalitet = det fastnar mindre och den torkar snabbare även när hunden inte är helt nyklippt.

Även furminator är en bra underullskarda:

Furminator%20de%20luxe%20s.jpg

Så jag skulle göra en halvklippning.

Har funderingar på det att just göra en halvrakning, ska diskutera med min uppfödare som gjort många rakningar och hans erfarenhet runt det.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 013
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
E
Hästvård Min häst har nu för andra gången på tre månader fått något exemliknande på rumpan/svansroten. Vet. har varit ute och tror att det är...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka