Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Den bruna hästen här hade jag klassat som svängd rygg. Fuxen har en väldigt rak rygg. På en svängd rygg ligger raka sadlar inte emot i mitten utan mest framme och bak, och tvärtom med en rak rygg, då ligger de på mest i mitten men inte så mycket där bak.
Bara för att förvirra ännu mer
Hur skulle du bedöma min hästs rygg, som svängd eller rak...? (vet ej själv då jag aldrig själv provat ut sadlar till honom)
Jag antar att man ska kolla när hästen har huvudet upp? För om den har huvudet nere i marken drar den ju ut ryggen... Jag skulle alltså säga att den har en svängd rygg
kl.
fast det viktigaste är ur ryggen är när hästen arbetar, för det är då den måste ligga bra. många tänker inte på det när de själva lägger på en sadel.
en svängd rygg när hästen står still kan bli mycket rak i arbete.
Hästnyheter Sociala medier förmedlar ofta en förskönad bild av ridsportens glans och perfekta ridteknik.
Samtidigt växer en oro för att unga ryttare...
Hästmänniskan Jag har arbetat ett fyrtiotal cobbar i olika storlekar från Irland/Storbritannien genom åren. Generellt vänliga och lugna men jag litade...