Rak häst!?

B

Bissou

Behöver goda råd och beskriver här mitt problem. Har sedan en tid tillbaka en 9-årig valack (holsteinare) som jag upplever svår att ställa lika i båda varven. Min tränare beskriver hästen som stark i höger sida medan jag fått för mig att det är tvärtom. :confused:
Såhär upplever jag honom under ridning: lätt att ställa och tom förböja i höger varv, svår att ställa åt vänster, svår att fatta höger galopp på (fattar 9 av 10 ggr fel i höger), har dessutom sett att han gärna går på dubbla spår i vä varv och skickar in rumpan innanför spåret när ngn annan ridit.
Gud vad svamligt det blev! Hoppas ngn duktig därute kan hjälpa mig!:bow:

Sv: Rak häst!?

Såhär upplever jag honom under ridning: lätt att ställa och tom förböja i höger varv, svår att ställa åt vänster, svår att fatta höger galopp på (fattar 9 av 10 ggr fel i höger), har dessutom sett att han gärna går på dubbla spår i vä varv och skickar in rumpan innanför spåret när ngn annan ridit.

om han går innanför med baken åt vänser bär han alltså upp sin tyngd på höger bak. vänsterbak är innanför kroppen och bär mindre vikt.= starkare i hö

att galoppen är svår att fatta i hö varv tror jag har med att han är lätt o förböja i det varet. ställ inte till hö i galoppfattningen till hö. rid han rak!

Behöver goda råd och beskriver här mitt problem. Har sedan en tid tillbaka en 9-årig valack (holsteinare) som jag upplever svår att ställa lika i båda varven. Min tränare beskriver hästen som stark i höger sida medan jag fått för mig att det är tvärtom. :confused:
Gud vad svamligt det blev! Hoppas ngn duktig därute kan hjälpa mig!:bow:

Är han lätt att ställa/böja åt höger, eller böjer han bara halsen?

Det låter ju som om tränaren har rätt men det kan också vara så att hästen har andra problem som gör att det inte är bara relaterat höger-vänster stark-vag osv.

Ang höger galopp handlar det om att få bogarna på plats bla, det kan ju tränaren hjälpa till med. MEn om du söker finns nog också flera trådar med råd ang detta, eftersom många har frågat om det:idea:

Tack Remmis!

Ja de kanske är så att min tränare har rätt då. Känns ändå avig att höger sidan ska vara stark då han är som spaghetti då jag vill att han ska söka stöd där. Har du ngr fler tips?:bow:

Flashlight: Ja du har nog rätt. Det är inte fråga om ärlig ställning/böjning i höger utan han viker nog bara halsen som sagt. Ska söka bland de andra trådarna, är ny på Bukefalos. Tacktack!:banana:

om hästen är har lättare för att fatta en särskild galopp, är det för att den är starkare i den andra och orkar hålla emot.

Prova fatta över bommar.

Sara87: Fattar nog inte riktigt.:o Kan du förtydliga vilken sida som är stark kontra lätt fatta galopp i? Är nog lite snurrig och kopplade inte!:(

Även jag läser det som att han är stark i höger sida. Han gör motstånd när han ska ställa/böja till vänster då han är starkare i högersidan, han lägger in baken till vänster så att höger bak får jobba mer och i galoppfattningen i hö varv så är det ju vä bak som startar och ska bära, vilket han inte riktigt orkar - är för svag för - och fattar därför vä galopp då hö bak är starkare.

Som första åtgärd skulle jag ta ut en kiropraktor för att undersöka så att det inte är något knas någonstans och efter klartecken skule jag göra enligt följande:

För att få honom mer liksidig skulle jag försöka se till att han spårar hela tiden, rida mycket i skogen över stock och sten samt klättra mycket. Även använda mig mycket av cavalletti och hela tiden se till att han inte spårar ut till vänster med baken. Tänk på att ta det lugnt då han kommer att få det riktigt jobbigt när han måste jobba lika mycket med vänstersidan.

Tack tack tack!:bow: Vilken bra förklaring! Nu ramlade poletten ner! Ja, allt du skriver (Swedengirl) låter mkt logiskt och stämmer bra på min häst. Hade faktiskt tänkt ägna sommaren till mkt klättring, kanter på naturgaloppbana och ridning rakt fram ute. Ska dock jobba med rakheten på ridbanan oxå. Nu vill jag raka vägen till stallet och pröva/öva!:bump:

Vad kul att jag lyckas få ner något på pränt ibland :)

Lycka till och med jobb blir det säkerligen bra. Rid även för din tränare och be henne att rikta in sig på övningar som hjälper dig att stärka hans vänstersida och få honom mer liksidig.

Som första åtgärd skulle jag ta ut en kiropraktor för att undersöka så att det inte är något knas någonstans och efter klartecken skule jag göra enligt följande:

För att få honom mer liksidig skulle jag försöka se till att han spårar hela tiden, rida mycket i skogen över stock och sten samt klättra mycket. Även använda mig mycket av cavalletti och hela tiden se till att han inte spårar ut till vänster med baken. Tänk på att ta det lugnt då han kommer att få det riktigt jobbigt när han måste jobba lika mycket med vänstersidan.
Håller med!

Sedan kan man tänka annat än i termerna stark och svag.
Kanske du får fler insikter om du tänker spänd kontra lösgjord.

Om vä bak är övertränat: för starkt, kan det inte komma fram och arbeta som det ska. Musklerna håller emot. Det behövs ju inte speciellt mkt styrka för en galoppfattning, men lite för spända muskler i vä bak kan störa hästen så pass mkt att den inte får till en reflexmässig fattning åt höger.

Så då är höger bak eg kanske inte så stark, men däremot lösgjort och fungerande, medans det i höger kroppssida finns spänningar som hindrar en korrekt böjning/ställning åt vänster.
Kort vä bak, kort hö sida/bog ungefär.

Kanske vä bak avlastar hö fram (bog, ben etc) i alla tempon och sedan visar spänningarna sig i dressyrridningen då bakdelen kommer innanför i vä varv.

Testa att stretcha (för att undersöka hästen) framåt o bakåt, med fokus på att få med hela bogens rörelse. hästen ska om den är ok kunna släppa ner hela bogen och få ett långt ben som blir tungt men ändå går att höja ganska mycket. (framåt)
-Inte hålla tillbaka bogen och bara kunna lyfta benet.

Bakåt ska den inte tippa iväg och sänka huvudet för att skydda sig mot rörelsen, utan komma bak med sitt ben o bog med tån nära marken. Sedan lyft upp underbenet för full rörelse bakåt.

Kanske du upptäcker en oliksidighet någonstans fram. Då kan du paralellt med det besvärliga vä bak jobba med ett eventuellt problem fram (kanske grundproblemet?)

Tack! Här ramlar det ju in matnyttiga grejer! Och vad komplicerat det blir.:confused:

Bör kanske förtydliga att hästen kom från Tyskland ganska nyligen och egentligen inte är mkt igång än. Han är väl grundriden hos beridare där, men resan tog hårt på honom och han är därför inte jättevälmusklad. Konstigt nog har han gott om muskler i överlinjen fram men enligt min mening ser han aningens tunn ut över rumpan.

Jag misstänker därav inte att han har alltför mkt muskler i vänster sida.

Har någon goda idéer kring vad för övningar jag kan rida för att hålla in vänster sida och för att stärka hö galopp?

:idea:

Tacksam för alla svar!

Rider en häst med precis samma problem men det har blivit bättre och bättre ju mer vi tränat och ju mer han har musklat upp sig, dock är det mycket jobb kvar. Vi har övat (och gör fortfarande) mycket fattningar för det är framför allt där problemet märks just nu.

Det låter på beskrivningen som om hästen bär bättre med höger bak och skjuter på mera med vänster. Går hästen lätt på dubbla spår i höger varv? Båda är starka på varsin sak kan man säga.
Bra vid galoppfattning tycker jag är att rida ett par steg i förvänd sluta innan fattningen.
Att rida öppna i galoppen är också stärkande för galoppen.
Nu har jag läst mera. Det är alltså en häst som får en S-kurva i kroppen. Lite trixigare tycker jag att komma åt, De flesta hästar blir ju mera böjda som en banan. men med hjälp av övningar som stärker bakdelen kommer hästen säkert att bli rakare med tiden. Jobba med böjning så att hästen böjer hela kroppen åt samma håll. Nu blir den ju böjd åt höger framtill och till vänster baktill. När du får böjning genom kroppen kommer bitarna att falla på plats.

Senast ändrad:

Tackar tackar! Härligt med många tips!:d Dock vet jag ej om han egentligen är så s-formad. Upplever som sagt att han lätt förböjer halsen (ger inget stöd i denna tygel) och att jag i vänster varvet kan se att han bär huvudet snett åt höger. Problem uppstår då jag vill böja igenom mot vä.

Vad gäller övningstipsen. Vill du (Bigganl) ge en kort lektion/förklaring på hur jag rider förvänd sluta och var jag rider den för bästa effekt?

Tack igen!:bow:

Du har säkert fått bra svar redan. För mig låter det också som att hästen är starkare i höger bak, att den "bär" med det bakbenet och går mer under tyngdpunkten med det benet och lite böjd med rumpan åt vänster så v. bak kommer utanför spåret (eller innanför om du rider i vänster varv) och då brukar hästarna trycka in högerbogen i h. varv, ut i vänster varv och kännas "starka" och tyngre i den sidan av hals och nacke.

Jag själv brukar försöka lirka bort spänningen i halsen först och främst för att kunna få framåt/nedåt och sen med hjälp av halvhalter följt av innerskänkel flytta ut högerbogen (eller in då beroende på varv). Samtidigt som man sitter mer på inre sittbenet och försöker hålla hästen urholkad i innersidan.
Att försöka rida hästen jämn på volter är i regel lättare än att försöka korrigera på rakt spår. Att satsa på en rak häst är nästan meningslöst om man känner att den är ojämn, bättre att försöka rakrikta med böjning och skolor.
Tänk öppnor i vänster varv och slutor i höger varv, dock bara en antydan till det så får du troligen hästen lite jämnare.

Med S-kurva menar jag att hästen gärna viker sin hals åt höger och alltså kör ut vänster bog. samtidigt så beskrev du att hästen går innanför med vänster bak. Allltså viker bakdelen åt vänster. Det blir alltså att hästen böjer sig åt höger framtill och till vänster baktill. (Det vanligaste är annars att när vänster bog åker ut så är det höger bak som går innanför)
När det gäller den förvända slutan så spelar det ingen roll vart du gör den. I vanlig sluta går hästen med bakdelen innanför spåret och är böjd i rörelseriktningen. I förvänd sluta är hästen fortfarande ställd och böjd i rörelseriktningen men åt andra håller, så att bakdelen går utanför spåret. Blev det en ok förklaring?
När du tex ska göra en vänster fattning böjer du hästen runt höger skänkel och flyttar bakdelen ett par steg utanför spåret du rider på.
På din häst är det nog mest effektivt att ta ett par steg i förvänd sluta eller öppna innan fattning till vänster och i höger varv ta ett par steg i vanlig sluta.

Tack! Låter bra. Ska testa tänka öppna och sluta i respektive varv. Skönt med ngt konkret!:)

Skriv gärna och berätta hur det går om några veckor. Alltid roligt att veta om det ger önskat resultat.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII