Råghalm - farligt??

Idahoe

Trådstartare
Som rubriken lyder, är råghalm farligt för hästar?
Har fått möjlighet att köpa råghalm för att dryga ut höet, eftersom vi nog kommer behöva börja fodra mycket tidigare i höst än vanligt pga betesbrist, så risken är att vi står utan foder i vår. Nu googlade jag dock och hittar både de som säger att det är giftigt och kan ge kolik, och de som säger att det funkar bra som strö. Nån som har koll på vad som faktiskt gäller? :crazy:
 
Råghalm i sig är inte giftig för hästar, men dåligt tröskad halm kan innehålla rågkärnor som vissa hästar kan reagera på med allergiska symptom.

Den kan i vissa fall ge kolik, då den höga fiberhalten gör att det krävs mer vatten (dvs att hästen dricker mer) än annat stråfoder, men det är svårt att hitta bevis på att detta skall ha hänt.

Däremot kan du inte räkna med att hästarna äter av halmen, då den är mindre smaklig än tex havrehalm.
 
Jag undviker råghalm då jag lärt mig att halmen kan innehålla otröskade ax vilket gör att de vassare spröten på själva axet skulle kunna ge sticksår/fastna i svalg/gom/tankkött osv. Vet inte om det är överdrivna farhågor eller inte, men viss vikt tycker jag det borde finnas då man om man själv kommit i kontakt med rågagnar, vet att stråna faktiskt är riktigt vassa.
 
Det är ju bättre att riskera bieffekter än att stå med hungriga hästar.

Men det kan bli svårt att få i hästarna halmen.
 
Råghalm i sig är inte giftig för hästar, men dåligt tröskad halm kan innehålla rågkärnor som vissa hästar kan reagera på med allergiska symptom.

Den kan i vissa fall ge kolik, då den höga fiberhalten gör att det krävs mer vatten (dvs att hästen dricker mer) än annat stråfoder, men det är svårt att hitta bevis på att detta skall ha hänt.

Däremot kan du inte räkna med att hästarna äter av halmen, då den är mindre smaklig än tex havrehalm.

Ja precis så har jag även läst att det finns teorier men inga egentliga konkreta bevis på att så skulle vara fallet . Att mer fiber i sak just i råghalm jmf med andra fibrer skulle innebära kolik har jag svårt att köpa när det dessutom som sagt inte finns någon konkret fakta på det.

Förutom havrehalm brukar man rekommendera vete och kornhalm till häst då de inte har vassa strån och är smakliga.
Havre och vetehalm anses extremt smakliga så har man glupska djur blir det inte sällan lite väl smakligt ibland...
kornhalm brukar bedömas som något mindre smakligt men ändå poppis och fungerande . Väl passande som komplementfoder/strö.
 
Senast ändrad:
Enligt "gammal kunskap" är råghalm känt för att orsaka kolik. (har en svag känsla att det stod i min gamla upplaga av "håll hästen frisk", men inte helt säker)
Jag strödde med råghalm en vinter för många år sen, ingen av mina hästar smakade ens på den.
Med ovanstående i minnet hade jag inte ens försökt använda råghalm för att dryga ut höet. Tyvärr...
 
Som rubriken lyder, är råghalm farligt för hästar?
Har fått möjlighet att köpa råghalm för att dryga ut höet, eftersom vi nog kommer behöva börja fodra mycket tidigare i höst än vanligt pga betesbrist, så risken är att vi står utan foder i vår. Nu googlade jag dock och hittar både de som säger att det är giftigt och kan ge kolik, och de som säger att det funkar bra som strö. Nån som har koll på vad som faktiskt gäller? :crazy:
Råg verkar vara extra känsligt för toxinbildande bakterier (bland annat möldryga). Det kanske är det som gör att man kan se kopplingen att råg är "giftigt". https://thehorse.com/111126/possible-answer-to-horses-death-found-in-hay/
https://thehorse.com/17979/use-caution-when-bedding-horses-on-rye-straw/
 
Tack så mycket för alla svar! :heart

Jag har nu lyckats få tag på en mycket erfaren veterinär som jag litar på och frågat honom. Tänkte jag delar med mig av hans svar här :)
Premissen var alltså att vi är erbjudna ett parti halm från blandat råg/vete, för att dryga ut höet med.
Han menade att gift/ allergi behöver man inte oroa sig för mer än att man som alltid ska hålla koll att det är fräscht och fint. Problemet är de grova och vassa stråna, som dessutom gärna trasslar ihop sig. För glupska eller äldre hästar och hästar med känslig mage eller dåliga tänder rekommenderade han att man hackar upp halmen för att minska risken för kolik och sår samt håller uppsikt att de lyckas tugga tillräckligt. I övrigt bör man kunna använda det förutsatt att de inte ratar det.
Hmm... Vi får nog ta hem en bal och se hur det ser ut och testa...

Tack för hjälpen!
 
Tack så mycket för alla svar! :heart

Jag har nu lyckats få tag på en mycket erfaren veterinär som jag litar på och frågat honom. Tänkte jag delar med mig av hans svar här :)
Premissen var alltså att vi är erbjudna ett parti halm från blandat råg/vete, för att dryga ut höet med.
Han menade att gift/ allergi behöver man inte oroa sig för mer än att man som alltid ska hålla koll att det är fräscht och fint. Problemet är de grova och vassa stråna, som dessutom gärna trasslar ihop sig. För glupska eller äldre hästar och hästar med känslig mage eller dåliga tänder rekommenderade han att man hackar upp halmen för att minska risken för kolik och sår samt håller uppsikt att de lyckas tugga tillräckligt. I övrigt bör man kunna använda det förutsatt att de inte ratar det.
Hmm... Vi får nog ta hem en bal och se hur det ser ut och testa...

Tack för hjälpen!
Håller tummarna för att de äter det :)
 
Kanske dum fråga, men finns det nån hack- maskin för strå? I stil med kross till säden?
Jag trodde man hackade halmen redan när man slog den på åkern... :o
 
Man kan hacka den på fältet, genom en halmhack på tröskan, men då ligger halmen kvar utspridd och plöjs sen ner för att återföra extra näring till jorden har jag fått för mig. Vill man ta till vara på halmen som strö eller foder skulle jag gissa på, utan att veta allt för mycket om just halm, att man kan hacka/snitta halmen i efterhand i stället.
Man kanske kan plocka upp den hackad också, finns ju maskiner för det mesta nu för tiden.
 
Ja precis så har jag även läst att det finns teorier men inga egentliga konkreta bevis på att så skulle vara fallet . Att mer fiber i sak just i råghalm jmf med andra fibrer skulle innebära kolik har jag svårt att köpa när det dessutom som sagt inte finns någon konkret fakta på det.

Förutom havrehalm brukar man rekommendera vete och kornhalm till häst då de inte har vassa strån och är smakliga.
Havre och vetehalm anses extremt smakliga så har man glupska djur blir det inte sällan lite väl smakligt ibland...
kornhalm brukar bedömas som något mindre smakligt men ändå poppis och fungerande . Väl passande som komplementfoder/strö.

Är råghalm vassare i strået?
 
Man kan hacka den på fältet, genom en halmhack på tröskan, men då ligger halmen kvar utspridd och plöjs sen ner för att återföra extra näring till jorden har jag fått för mig. Vill man ta till vara på halmen som strö eller foder skulle jag gissa på, utan att veta allt för mycket om just halm, att man kan hacka/snitta halmen i efterhand i stället.
Man kanske kan plocka upp den hackad också, finns ju maskiner för det mesta nu för tiden.
Alltså vi köper färdiga rundbalar, och funderar på hur vi ska kunna hacka utan att stå med kökssaxen ;)
 
Har för mig att om man ska slöjda så är det i första hand råghalm man vill ha.
Hållbarare på något vis, men inte säker på om det är styvare, segare eller exakt vad.
Det är väl troligt att det är motsatsen till vad man önskar sig om den ska ätas, svårtuggad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 538
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 661
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 550
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp