Raggig päls, trött häst-brist??

T

Tveket

Min hästs päls ser raggig ut... Han har börjat sätta vinterpäls så hårstråna är ganska långa och pälsen är överlag tjockare. På vissa ställen böjer sig hårstråna i topparna så han ser raggig ut. Dessa böjda hårstrån sitter främst på bog, mage och rygg, ibland även på hals och rumpa. Nån som sett nått liknande? Hästen är en kallblodstravare och han går utan täcke så det är inte nåt täcke som kan vara boven i dramat. Han har nyligen börjat äta hösilage (aldrig ätit det tidigare) och han verkar lite tröttare än vanligt. (nästan lite loj) Har visserligen ökar på ridningen lite men tycker inte att han bör känna av träningen på pass mycket att han blir så trött/loj. Fundrar på om det kanske är nån brist på G. Nån som har några förslag??

Sv: Raggig päls, trött häst-brist??

Glömde nämna att han varit lös i magen under ca 2,5 veckor pga hösilaget. De första dagarna var det värst sen har det sakta men säkert återgått till normal avföring. När han var som lösast i magen fick han vila ta det lugnt.

Kanske har något med saken att göra??

Har han druckit normalt? Tänker att han kunnat få en vätskebrist av att varit lös i magen.. Jag hade nog hört med en veterinär.

Han har fri tillgång till vatten både ute och inne. Har både hink samt vattenkopp. De senaste dagarna har han blivit mindre "lockig" i pälsen, och något glansigare. Hoppas det fortsätter i samma takt. Nästa vecka kommer vet. ut och ska vaccinera några hästar, ska haka på då och höra med henne.

Hästarna i mitt stall på praktiken blev också dåliga i magen vid övergången till hösilage och förlorade mkt vätska då.

Hoppas din häst blivit bättre nu.
Testa annars att ge lite B-vitaminer, det brukar våra ponnys få när de börjar sätta päls.

Liknande trådar

Utrustning Börjar bli väldigt trött på letandet av hoppsadel som inte glider bak på min häst. Känns som jag har testat det mesta (inom rimlig...
Svar
16
· Visningar
2 452
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har en 5 åring som aldrig varit en het häst men lagom framåt och arbetsvillig. Han är stor, 170+ och har vuxit länge och ganska...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: niikon92
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit