G

Generalen

Jag har blivit lite fascinerad av denna ras, men har än så länge inte träffat på någon personligen. Är det någon som har erfarenhet av denna ras, och skulle vilja berätta lite mer? Så som det ser ut nu verkar den passa mig ypperligt men mer info skadar ju inte. Så, shoot! :)

Bilder är givetvis välkomna om ni har egna hemma.

Sv: Ragdoll

Vet egentligen ingenting om rasen. Mer än att dom är underbart vackra.
Däremot kan jag bidra med lite bilder.
Här är mina föräldrars lilla hona.

DSCN2827.jpg
[/IMG]

85rsdag018.jpg
[/IMG]

Lissa005.jpg
[/IMG]

jag och mitt ex hade en ragdoll tillsammans.
det är många år sen nu men det jag kommer ihåg mest var att han var en riktig gnällspik!
vi hade honom med nästan överallt i koppel, i båten.. på husvisning..i bilen.. å så promenader såklart.
han älskade att åka bil och hatade sin transportbur, så han fick alltid åka lös i koppel.
i koppel gick han nästan som en hund och uträttade även sina behov ute.

men ju mer han fick vara ute i koppel desto med började han skrika inne, han stod vid ytterdörren och skrek tills han fick gå ut. I kontraktet stod det att han inte fick vara utekatt, men vi struntade i det tillslut eftersom han gick oss på nerverna :p
vi bodde på landet så det gjorde inte så mycket tyckte vi, idag bor han inne i byn (villaområde) och är fortfarande lycklig utekatt!

Om jag kommer ihåg rätt så är ragdoll en ras som är lugn (och lämpar sig för att vara innekatt) och slappnar av helt när man lyfter dom. inget utav de karaktäristiska dragen tycker jag att Hassan har, men han är en jäkligt cool katt ändå!

*kl*

Puttar lite och passar samtidigt på att berätta att vi kanske ska åka och hälsa på en 4-årig ragdollhona hos en uppfödare nu i veckan :D iiiiihh, spännande!

Ja de erfarenheter av Ragdoll som jag har är ju inte så positiva... Dels hade jag och min tidigare sambo en ragdoll ihop, det var en väldigt gnällig, klängig och krävande katt. Min kompis föder upp Ragdoll och vi är ofta på utställningar ihop, och då mina katter slappar i buren vankar hennes av och an, av och an, dom är väldigt oroliga och nervösa (självklart finns det olika individer). En av de få katter jag har sett smälla på en utställning var även varit en Ragdoll, det var ingen vacker syn vill jag lova...

Så för mig går rasen helt bort numera, men alla är ju olika och faller för olika "personligheter" :)

Vi har en liten ragdollhane, hemma :) Ragdoll nummer två vi har, förra kissen var en hona vi tyvärr fick ta bort pga. cancer.

Jag älskar rasen, så otroligt trevliga och sociala katter som vill ha mycket uppmärksamhet. Våran kille vill sällan vara ensam, utan håller sig i samma rum som någon av oss. Om ingen är hemma och man kommer hem blir man genast mött av en liten (eller ja han börjar ju bli rätt stor) kisse som vill bli gosad eller kliad på magen. Funkar super ihop med små barn och andra djur.

Här är ett par bilder på mitt lilla busfrö

http://i19.photobucket.com/albums/b152/Carrosak/DSC_2222.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b152/Carrosak/DSC_2223.jpg

Förra katten:
http://i19.photobucket.com/albums/b152/Carrosak/DSC_1467.jpg

Vi har en ragdoll nu. Hon fyllde 1 i april. Hon är ganska bichig av sig. Lite småvaktig. Hon försökte anfalla ambulansmännen en gång när dom hämtade mig, men då var det en väldigt förvirrande situation för henne så det klandrar jag henne inte för.

Hon är en diva, honkatt rakt ut i klospetsarna. Hon är fin och hon vet om det. Hon är inte någon riktig knäkatt. Hon ligger hellre bredvid än på, bortsett från på nätterna. Då brukar hon komma smygande ett litet tag så har vi en hemlig kärleksstund när ingen ser eller hör.

Hon har inte den rastypiska slappheten i kroppen. Men det är nog för att hon så gärna vill ha kontroll över situationer. På utställningar med kattvana personer så uppför hon sig exemplariskt, medans hon kan klaga rätt högljutt om inte personen är säker på vad h*n pysslar med. Jag älskar henne hursomhelst, och det kommer garranterat bli någon till ragdoll i framtiden.

Bilder:

Som liten.
aini2-013.gif

promenad079copy.jpg

promenad-080.gif

Större:
snopromenad42.jpg

snopromenad29.jpg

varpromenad12.jpg

22286299.jpg

22286297.jpg

Ja, jag älskar att fota henne *s*

Aini är fantastiskt vacker! :love:

Fjolltroll; Är den katten verkligen lila? Tycker den ser blå ut men bilder kan ju luras.

Inte den blekaste aning om vad hon har för färg:D
På uppfödarens sida står det a 03 bicolor. Vad nu det betyder.

Jag har tre underbara ragdolls med tre helt olika personligheter. Två systrar på snart tio år, den ena väldigt framåt och orädd och den andra lite försiktig. Sedan en stor hane på fem år som fortfarande beter sig som en klumpig kattunge. De är sociala och nyfikna samt kan alla koppla av och bli lealösa i olika grad. När de var yngre ställde jag ut dem och de uppförde sig alltid exemplariskt.

ElizaSnow20030105.JPG

SandyMatteMyser.JPG

Pelle20040505_1_small.JPG

Här finns det mer att läsa:
http://www.ragdollklubben.com/index.php
http://scandinavianragdoll.com/

ah :)
nån som har en bild på en chokladfärgad? och en lila för den delen, blev nyfiken på hur dom ser ut..
uppfödaren som Hassan kommer ifrån fick en rödmaskad (?), jättecool!

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 810
Senast: Zoya
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka