Rätt till skolsjuts

Status
Stängd för vidare inlägg.

nilema

Trådstartare
Ni allvetande seniorer hoppas ni har kloka svar


Hur är det: När kan barn/ungdommar får skolskjuts beviljat?
Är det när det är över 6 km eller det kanske varierar från kommun till kommun?
Om man inte haft det förr utan ska ex ha det till hösterminen pga flytt funkar det eller tycker dom "skyll dig själv som flyttar"?

Brukar det ta lång tid med besked och så? Kan ju inte söka nu direkt då man inte vet om det blir av....

"Ungen" i fråga fyller 15 nästa år så moped är inte ett alternativ just nu.

Spånar lite bara......

och ja, enklast är att ringa kommunen direkt men jag ville ha lite kött på benen innan
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Gå till google.se, sök på skolskjuts (eller kanske rätt till skolskjuts) och ditt kommunnamn. Jag skulle bli förvånad om du inte får en träff.
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Skollagen, 4 kap 7§ 1 stycket: "Hemkommunen är skyldig att sörja för att det för eleverna i grundskolan anordnas kostnadsfri skolskjuts, om sådan behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållandena, funktionshinder hos en elev eller någon annan särskild omständighet." motsvarande text finns för särskolan i 6 kap 6§

Skollagen, 4 kap 7§ 3 stycket punkt 1: "Hemkommunens skyldighet omfattar inte sådana elever som väljer att gå i en annan grundskola än den som kommunen annars skulle ha placerat dem i om något önskemål om en viss skola inte framställts" (motsvarande text finns för särskolan i 6 kap 6§)


Sedan är det upp til varje kommun att sätta egna regler utifrån detta.
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Tack!

Gogglade & fick fram Skolskjutsreglemente för kommunen, måste kolla så att ev. ny adress är inom samma upptagningsområde som skolan han går i idag men jag kan inte tänka mig annat.

Vad menas med detta?
Elev i skolår 4 till 9 har rätt till kostnadsfri skolskjuts mellan bostad och skolskjutsens hållplats om avståndet är längre än 2 km.

Alltså skulle han ha rätt till skjuts till närmaste hållplats OM det skulle finnas någon sån. ? vilket jag inte kan tänka mig att det finns
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Det betyder att han kan få behöva gå 2km till där bussen tar upp andra barn, beroende på hur ni bor. Om bussen iaf åker förbi er så stannar den ju säkert iaf.
Där vi bor får mina mindre gå 1km och min stora skulle få gå 2km och då åka länsbussen till skolan... Så jag kör dem ist.:angel:
 
Sv: Rätt till skolsjuts

giffan skrev:
Det betyder att han kan få behöva gå 2km till där bussen tar upp andra barn, beroende på hur ni bor. Om bussen iaf åker förbi er så stannar den ju säkert iaf.
Där vi bor får mina mindre gå 1km och min stora skulle få gå 2km och då åka länsbussen till skolan... Så jag kör dem ist.:angel:


samma här, här får barnen gå upp till 1 km till bussen.. och det är väl fair... men dom räknar ju fågelvägen och inte 17 kan sonen 6 år gammal knata över åkrarna heller... sen måste han korsa riksvägen där bilarna kör som dårar - men det skiter kommunen fullständigt i... ja dom började med att radda upp en massa argument varför dom INTE kunde göra så - skolbussen hade aldrig åkt där och att det inte gick på den vägen (jo grannen berättade att bussen åkte där när han var barn), bussen ville inte svänga vänster från riksvägen (sväng in höger och sen ut höger då på vägen tillbaka) - nej det går inte för då måste dom andra barnen hämtas upp 10 min tidigare (flytta busstationen ner till oss då - dom andra barnen är ju tonåringar för 17!!!) nej så kan vi ju inte gör -bussen har ju alltid stannat där (so what!! om 5 år när inga av dom barnen går i skolan längre ska våra barn ändå gå dit upp, mer än en km över en livsfarlig väg?) och då kom det slutgiltiga svaret - det är inte komunens problem... så nu skjutsar maken istället - om han ändå måste gå upp, klä på sig och skjutsa upp till bussen så kan vi lika gärna få 45 min längre sovmorgon och skjutsa till skolan istället...
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt till skolsjuts

3 km var det på min tid, vill jag minnas, för att man skulle få skjuts ända hem. Jag fick cykla 1,3 km till närmsta uppsamling, när inte chaffisen var snäll... ;)
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Kul att det är fler än jag som suckar över det här med skolskjuts..:crazy: Vi bor drygt 7 km från skolan och våra barn får åka med den vanliga lokaltrafiken om dom har skolkort..:smirk: Förutsatt att det går en buss som passar:crazy: vilket det inte alltid gör-:idea: Då ringer vi taxi som snällt hämtar barnen-et vid dörren o kör ända fram till skolan..Fast nu har lokaltrafiken plötsligt ändrat morgonturen så barnen får åka hemifrån 07.00:devil: dom är i skolan 07.15..vi strider som attans för att bussen ska gå senare för VEM är på "jobbet" 45 minuter innan man börjar..:confused:(kan ha en skoldag på 10 tim med resa) Ivilket fall som helst så har vår kommun (Borås) tagit ett nytt beslut o det är baserat på ålder och avstånd, mindre barn har rätt till skjuts från 3km osv uppåt..men som sagt det är bara att kämpa på och strida för självklart ska alla barn ha en säker skolväg
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Tack för era svar.
Ska kontakta kommunen vid tillfälle.
Ett problem som finns idag är att huset är fritidshus och jag vet inte vad som eg. gäller då. Huset kommer antagligen att skrivas om till "vanlig" fastighet iom flytten dit, antar jag iaf.
Karln som äger och han som får ta den biten
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Ett problem som finns idag är att huset är fritidshus och jag vet inte vad som eg. gäller då.


:angel: Vi bor också i "fritidshus", är ett gammalt sommarstugeområde.. Här bor ca 45 barn som ska till olika skolor:D
 
Sv: Rätt till skolsjuts

emma74 skrev:
... sen måste han korsa riksvägen där bilarna kör som dårar - men det skiter kommunen fullständigt i...
Anser du då att det är kommunens ansvar även för barnen som inte åker skolskjuts men måste korsa farliga vägar?

Det är ju vårt ansvar som föräldrar att se till att barnen kommer till skolan/skolskjutsen.
 
Sv: Rätt till skolsjuts

nilema skrev:
Tack för era svar.
Ska kontakta kommunen vid tillfälle.
Ett problem som finns idag är att huset är fritidshus och jag vet inte vad som eg. gäller då. Huset kommer antagligen att skrivas om till "vanlig" fastighet iom flytten dit, antar jag iaf.
Karln som äger och han som får ta den biten
Spelar ingen roll vilket slags boende det står på fastighetstaxeringen. Men, ni måste bo där permanent och barnet skall vara inskriven i den skola som har det upptagningsområdet. Har man tur kan man ibland i vissa kommuner få busskort om man har valt en annan skola.
 
Sv: Rätt till skolsjuts

indian-charlie skrev:
Kul att det är fler än jag som suckar över det här med skolskjuts..:crazy: Vi bor drygt 7 km från skolan och våra barn får åka med den vanliga lokaltrafiken om dom har skolkort..:smirk: Förutsatt att det går en buss som passar:crazy: vilket det inte alltid gör-:idea: Då ringer vi taxi som snällt hämtar barnen-et vid dörren o kör ända fram till skolan..Fast nu har lokaltrafiken plötsligt ändrat morgonturen så barnen får åka hemifrån 07.00:devil: dom är i skolan 07.15..vi strider som attans för att bussen ska gå senare för VEM är på "jobbet" 45 minuter innan man börjar..:confused:(kan ha en skoldag på 10 tim med resa) Ivilket fall som helst så har vår kommun (Borås) tagit ett nytt beslut o det är baserat på ålder och avstånd, mindre barn har rätt till skjuts från 3km osv uppåt..men som sagt det är bara att kämpa på och strida för självklart ska alla barn ha en säker skolväg
Ja, bor man t.ex. på en ö så får man väl räkna med längre restid för alla. Inte har ni väl bussar som passar alla boendes arbetstider? Kan inte heller tänka mig att det är ngn som kräver det. Då väljer man att ha bil. Till barnen väljer ni taxi, det är väl ok?

Men visst kan jag hålla med om att tiderna ibland blir orimliga, men det är ju oftast om man bor lite tokigt till. I de fallen kan man få hjälp med ersättning för inackordering, förutsatt att eleven har x antal timmar i restid utöver skoltid.

*innerligt trött på alla dom som flyttar ut mitt i buschen, gärna till sommarstugan och KRÄVER att en taxi skall hämta/lämna deras barn dörr till dörr och kommunen betala*
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Nu är det så att det finns "vanliga" bostadområden på väg till oss - här har bott barn i snart 30 år och skolskjutsfrågan har funnits lika länge... det har varit alla möjliga resvägar och tider..(flera föräldrar som har barn idag har också växt upp här) Det handlar inte om att flytta ut till buschen, eller att kommunen ska betala ( med våra skattepengar). Det handlar om barn från 7 års ålder som faktiskt är utanför sin skola 50 minuter innan dom börjar...:mad: Undrar om du tycker att 7 km utanför stan är att bo i buschen - hur många städer har inte bostadområden med samma avstånd ???Tyvärr så är våran väg inte gångvänlig..Det finns ca 300 hushåll på den sträckan. För att svara på frågan om ngn kräver tider som passar så är det faktiskt så - man ändrade bla tiden från 9 jan pga att ngn inte hinner med 7.26 tåget till Gbg annars...+ att man ändrade en annan stadbuss tur och var då helt plötsligt tvungen att ta "vår" buss den extra vändan, och det är INGEN som kliver på där vid sju på morgonen..

"Enligt skollagen är kommunerna skyldiga att för eleverna i grundskolan och särskola anordna skolskjuts om sådan behövs med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, funktionshinder hos en elev eller annan särskild omständighet. Hemkommunens skyldighet omfattar dock inte sådana elever som väljer att gå i en annan skola än den som kommunen anvisat. För gymnasieelever behöver kommunen inte anordna transporter, men skall dock ansvara för elevens kostnader för dagliga resor mellan bostaden och skolan om färdvägen är minst sex kilometer."

Jag gnäller inte på grund av att jag inte orkar köra mina barn - men det är svårt eftersom jag arbetar natt och min sambo har redan åkt tidigt på morgonen så vi kan inte köra barnen till skolan...Sedan ska tilläggas att på andra sidan "skogen", i en annan kommundel så kör man skolbuss och där börjar man plocka upp barn 07.25 o dom har ungefär samma avstånd som vi , men som sagt det är i en annan kommundel i samma stad..
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Om du inte har flyttat ut i buschen och KRÄVER skolskjuts från dörr till dörr, så är jag inte irriterad på dig. ;)

Förstår jag rätt, att ditt barn är på skolan 50 min före skolans start, så är det ett problem som kan vara svårt att lösa men det handlar då om hur man skall lösa omsorgen av de barn som är ofrivilligt tidiga till skolan. Några får fritids, ibland sätter skolan in personal. Är det få barn (ryms i en taxi) och resan inte så lång, så kan ni motivera att få en extra skolskjutstur senare. Får ni då skolskjuts med taxi istället, kommer de att hämta upp vid närmaste vägskäl inom de 3 km eller vid "stora vägen".

Problemet är ju också att det inte finns oändligt med transportörer för dessa resor. Några måste åka tidigare, några senare. En slinglagd tur kan även innebära att den elev som bor i början kan få väldigt lång restid. Hos er fanns det ca 45 barn som gick på olika skolor som skall med bussen. Skolorna har ofta olika starttider just för att man skall klara av skolskjutsarna. Kan det inte vara därför det är så hos er?

Kommunen skall erbjuda skolskjutsar enl skollagen, men vi har även skolplikt där det är föräldrarnas ansvar att eleven kommer till skolan. Det innebär ju att det är mitt ansvar att se till att mitt barn kommer till skolan/skolskjutsen på ett för barnet tryggt sätt.

Om jag inte kan följa mitt barn till skolan/skolskjutsen och barnet inte klarar av det själv av olika anledningar, så skaffar jag barnomsorg åt mitt barn. En dagmamma följer barnet till skolan/skolskjutsen (och självklart väntar in den) ett fritids ligger ofta så nära skolan att vägen anses som säker, annars följer personal med därifrån.

Då er väg "inte är gångvänlig" kan det inte vara en bra lösning då att skaffa barnomsorg?
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Lambi skrev:
Om jag inte kan följa mitt barn till skolan/skolskjutsen och barnet inte klarar av det själv av olika anledningar, så skaffar jag barnomsorg åt mitt barn. En dagmamma följer barnet till skolan/skolskjutsen (och självklart väntar in den) ett fritids ligger ofta så nära skolan att vägen anses som säker, annars följer personal med därifrån.

Då er väg "inte är gångvänlig" kan det inte vara en bra lösning då att skaffa barnomsorg?

:smirk: Man får inte barnomsorg för "stora" barn eller för att dom mindre får vänta på att skolan ska börja...iallafall inte här..
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Lambi skrev:
Anser du då att det är kommunens ansvar även för barnen som inte åker skolskjuts men måste korsa farliga vägar?

Det är ju vårt ansvar som föräldrar att se till att barnen kommer till skolan/skolskjutsen.


visst är det vårt ansvar - och vi skjutsar ju till och från skolan...:confused:

vi tyckte väl att man kunde se till behovet av skolskjuts och barnens ålder i området, att de sedan säger att bussen ALDRIG gått ner till vår del av byn är ju inte sant, att bussen inte KAN åka där är inte sant och att den MÅSTE svänga vänster från riksvägen är inte heller sant... dom kunde ju ha sagt från första början att bussen inte skulle gå ner till oss istället för att hålla på och slingra sig och ljuga i 2 veckors tid innan det kröp fram... dom kanske inte trodde vi skulle komma på lösningar på alla deras problem de la fram :D

till saken hör att vi blev erbjudna att låta sonen börja sexårsverksamheten som 5-åring när jag hade foglossning och inte kunde gå till dagmamman med motivationen att "då blir han ju hämtad med skolbussen" och det hade han ju alltså inte blivit då, så det var ju tur att vi avböjde det erbjudandet.. så vi hade alltså trott i ett år att skolbussen skulle komma till oss och planerat efter det och sen fick vi veta 2 v. efter skolan börjat att så inte var fallet...

men det är lungt - vi skjutsar istället och får 45 min längre sovmorgon....
 
Sv: Rätt till skolsjuts

indian-charlie skrev:
:smirk: Man får inte barnomsorg för "stora" barn eller för att dom mindre får vänta på att skolan ska börja...iallafall inte här..
Men då är det skolans ansvar att de yngre barnen har "översyn" om de kommer ofrivilligt tidigt!

Men ett dilemma med det som vi hade på en skola var att föräldrar till barn utan detta behov tyckte att det var smidigt att skicka/lämna sina barn till skolan tidigare. Då är det svårt att förklara varför Kalle kan få vara i skolan med en fröken men inte Lisa.

Ett alternativ som gavs på en annan skola där de hade fritids i skolan, var att barnet hade "frukostplats" på fritids. Mao blev barnet inte lämnat ensam och fick som bonus frukost.

För större barn brukar det inte vara några problem att få komma in i skolan på morgonen och sätta sig, de klarar ju sig själva. Väldigt bra att utnyttja som läxtid ;)

Något jag själv ser som ett större problem är när yngre tonåringar (högstadiet) är tvugna att vänta in en senare buss för gymnasieeleverna skall med eller att schemat är lagt så och därmed får vänta länge på en bussterminal. På många orter är det just DÄR det säljs droger och mycket "ofog" händer då det är mycket dötid och ingenting att göra. :(
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Lambi skrev:
Men då är det skolans ansvar att de yngre barnen har "översyn" om de kommer ofrivilligt tidigt!

För större barn brukar det inte vara några problem att få komma in i skolan på morgonen och sätta sig, de klarar ju sig själva. Väldigt bra att utnyttja som läxtid ;)
:(

tyvärr så resonerar man inte så :( skolan ansvarar från skolstart..

Jag kan bara svara för mina o mina kompisars barn ( som bor där vi bor) dom gör sina läxor när dom kommer hem, dom går upp tidigt och har en skoldag på ca 10 tim med restiden inräknad och vi bor "bara" 7 km från skolan..;) :banana: :banana: OOpps !! Fick precis mail från rektorn ang ett möte som vi vill ha med alla berörda..så nu får vi hoppas att "våra" barn får en lösning på skolskjutsfrågan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 096
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 925
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Om denna tråd hamnar fel får moderator flytta den. Nu behöver jag eran hjälp. För att göra en lång historia kort. Våran...
Svar
10
· Visningar
1 555
Senast: norrsol
·
Övr. Barn Nu har det gått snart 1,5 år sen jag separerade från mina barns far. Vi har haft barnen (nu snart 4 och 8 år) varannan vecka hela tiden...
2
Svar
30
· Visningar
3 118
Senast: Cernika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • hästens kroppshållning

Omröstningar

Tillbaka
Upp