Rätt till skolsjuts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt till skolsjuts

emma74 skrev:
men det är lungt - vi skjutsar istället och får 45 min längre sovmorgon....
Det gjorde vi också ett år men tyvärr inte med bonusen om längre sovmorgon ;) utan ett barn som blev åksjuk i den krängande bussen :eek:

Det året hade vi ett barn som åkte en tidigare buss och ett vi körde in 45 min senare, som tur var gick den yngsta i samma skola så han kunde åka med!

Året efter slapp vi det pga skolbyte och byte till skolskjuts med minibuss istället!

I övrigt vad du skriver om vägar och höger/vänstersvängar mm så är det så trassligt att sätta sig in i, men det verkar ju som om kommunen har varit lite osmidig och gett oklara/felaktiga besked till er. Hoppas att det löser sig för er!

Ett tips är dock att kanske tänka efter både en och två gånger om ni tänker kräva att hållplatsen skall flyttas eftersom det går på barn där som säkert inte blir glada åt att få gå längre, även om de är äldre. Har sett en hel by dela sig i två läger pga en sån grej :(
 
Sv: Rätt till skolsjuts

I min gamla hemkommun var det 2 km som gällde varesig man gick grundskola eller gymnasiet.
 
Sv: Rätt till skolsjuts

nä det är ingen ide att försöka att få dom att flytta hållpatsen det inser jag med... men jag undrar om dom är lika hårdnackade när dom barnen som går på där inte längre går i skolan (det handlar om några år till)... då verkar det ju dumt att ha den kvar där....

byn ligger i två delar på var sida om riksvägen, nu svänger bussen in höger och om den skulle åka till oss oxå så menar komunen att bussen skulle behöva svänga vänster och att den inte klarar den (men den tidigare bussen gjorde uppenbarligen det, liksom sopbilen, timmertransporter, lastbilar osv...) sen åker skolbussen i en slinga bortåt (fortfarande höger om riksvägen) för att sen svänga ut på riksvägen och åka tillbaka bort till skolan... här tyckte vi att den skulle kunna svänga höger ner till oss och plocka upp dom barn som ska med (inte bara våra) och sen höger igen ut på riksvägen (vår väg går typ parallellt med riksvägen)... men då skulle alla andra barn behöva bli upphämtade 5-10 min. tidigare och det ska dom tydligen inte behöva utstå....

men som sagt inget problem, vi har ju företaget hemma och till hösten ska lillskruttan börja på dagis eller dagmamma så då får vi ändå åka.... dagmamman här i byn tycker vi inte fungerar längre (har skrivit om det tidigare) och hon ska dessutom pensioneras nu...

det är mest skitsnacket från kommunen som jag retar mig på...
 
Sv: Rätt till skolsjuts

indian-charlie skrev:
:banana: :banana: OOpps !! Fick precis mail från rektorn ang ett möte som vi vill ha med alla berörda..så nu får vi hoppas att "våra" barn får en lösning på skolskjutsfrågan...
Vad bra, hoppas att det löser sig för er! :)

Att rektorn har bjudit in ang skolskjutsar är bra men se till att det kommer en ansvarig för skolskjutsar från skolkontoret också! Annars har mötet ingen större verkan ang skjutsarna, endast översynstiden för den ofrivilliga tidiga ankomsten.

Ja, jag har arbetat med planering av skolskjutsar åt transportörer och många gånger suttit mittemellan frustrerade och oroliga föräldrar och kommunens skolskjutsansvariga. En gång gick det så långt att föräldern såg till att få sitt barn inskrivet på särskolan istället där andra regler för skolskjuts gäller...:( Fast där brukar obligatorisk bussträning ingå istället ;)

Höjden var nog den gången när den skolan som eleverna enligt upptagningsområdet skulle flytta till i åk 4 var så full att kommunen gick ut med en förfrågan om det var några som kunde tänka sig att ta en annan skola (samma avstånd, men i "fel" upptagningsområde). Några föräldrar valde den skolan istället. Som tack blev de utan skolskjuts eftersom de valt en annan skola än den de skulle ha gått i :mad: men det är klart, de fick ju ett busskort :crazy:

Det hände att det plockades upp "extrabarn". Då var det mycket viktigt att föräldrarna var VÄL införstådda att det var DERAS ansvar för barnen i taxin/skolbussen, vilket var annat än för de som åkte "på riktigt" som kommunen hade beställt skjuts för. Taxibilar körde även elever från vägskäl fram till bhpl och sedan åkte efter bussen tomma med stränga order att inte låta ngn åka med. Det är ett tag sedan nu och jag vet att det har varit mycket om vems ansvar det egentligen är, när kommunens ansvar tar vid, så det kan vara bra att kolla upp om de har fått rätsida på det.

Skolan kan inte heller, som de ofta gör, låta föräldern skriva på ett papper om att eleven får åka bil med t.ex. andra föräldrar eller läraren vid en aktivitet under skoltid. Det är en tillåtelse som måste skrivas för varje enskilt tillfälle och ändå har det varit problem med ansvarsfrågan där, när något hänt. (Ja, jag vet att det är lite utanför ämnet, men när vi ändå är i närheten)

Privat är jag förälder som har haft skolbarn och bott i stad med "farlig" skolväg och på landet med skolskjuts.

Arbetade aktivt i föräldrarådet en period och då fick vi genom skrivelser och möten med bl.a trafiksäkerhetsnämnden, gatukontoret, stadsarkitektkontoret vägverket och en bostadsrättsförening till en del bra saker vad gäller säkerheten vid barnens skolvägar. Vi gick igenom alla enskilda elevers skolväg och ritade in på kartor var eleverna skulle gå för att gå säkrast, många genade säkert men alla hade en egen "plan". En enskild elevs skolväg blev faktiskt betraktad som så olämplig och ingen möjlighet att kringgå det "farliga" med en omväg att eleven efter att skolkontorets representant provgått, fick skolskjuts, det går! Allt gick inte att genomföra, men det var kul och man fick en annan förståelse för hur det ser ut "i det stora".

T.ex. hade jag ingen aning om att det var så stor grej att få en gångväg plogad. Då var den tvungen att "döpas om", ritas om och få nya belysningskrav, men det gick! Även att få till ett staket från fastighetsägaren där en gångväg låg på deras mark och angränsade till ett vattendrag med branta kanter gick bra. *slår mig för bröstet* nej, jag skojar, men det var kul och lärorikt och vad jag menar är att försök se på problemen ur lite olika synvinklar, se till att komma med flera möjliga lösningar och gärna så att de inte ligger på samma instans att finansiera, då kan det gå lite lättare/fortare :angel:
 
Sv: Rätt till skolsjuts

emma74 skrev:
det är mest skitsnacket från kommunen som jag retar mig på...
Det har jag full förståelse för.

Själv hade jag förmånen att arbeta för (mot;) ) en fullt kompetent kvinna med raka besked och full koll på läget. Visste hon inte hur det såg ut på ett ställe, åkte hon dit. Hade hon fel, var hon tillräckligt rakryggad att hon kunde ändra sig!

Det är svårt att försöka sätta sig in i hur det ser ut just hos er, trots dina utomordentliga beskrivningar. Skriftliga beskrivningar av en trafiksituation är otroligt svårt då det handlar mycket om upplevelsen och känslan. Om vägrenen är smal pga trasig asfalt eller dålig plogning och dessutom skymd sikt så ingen vågar hålla ut riktigt ordentligt kan även en låg hastighet på förbifarande bilar vara mycket obehaglig. Därför är mitt tips att försöka få den ansvarige ut till er och titta! I annat fall, filma och skicka in.
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Tyvärr så är det inte rektorn som visar sin goda sida:crazy: - vi har själva bjudit in lokaltrafiken, ansvarig i kommunen, ansvarig i kommundelen, rektorer.. vi ville bara vara i en lokal på skolan då det blir mycket folk..-Skulle väl gå bra fick jag till svar.suck..Men jag vet vad du menar med aktivt arbete i skolan då jag o många häromkring är väldigt engagerade..Men det med skolskjuts verkar vara som att köra huvudet i väggen.. ( vi som är nu har hållt på i drygt 10 år )Hoppas bara att dom ngn gång kan fatta!!!!
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Kommer era skolpolitiker för er skola vara närvarande?
 
Sv: Rätt till skolsjuts

indian-charlie skrev:
det har gått en inbjudan till kommundelen..
:smirk:
Okej, hoppas att ngn dyker upp, bonus om denne ngn vet vad ni pratar om ;) Tyvärr brukar de kunna skicka: "-Jag är ny och är egentligen bara här som åskådare och vet inte hur det är..."

Skolpolitikerna skall man skriva till flera gånger och påminna och även ringa hem, ett par gånger, det brukar hjälpa :devil: :angel:

Inte alltid att alla kan göra ngt men man vill gärna att de folkvalda ska få veta hur det kan vara och då är det ju bra om de kommer!

Glöm inte att skriva tydligt protokoll med namnen på alla närvarande, kan vara bra att ha om de har glömt efteråt ;)
 
Sv: Rätt till skolsjuts

I Umeå kommun har de följande avstånd som riktlinje för när man får skolskjuts (det finns undantag ex innan de byggde tunnel under E4:an i Stöcksjö så fick alla barn skjuts över (dvs de som bodde på "fel" sida i förhållande till skolan) oavsett om det låg inom gränsen eller inte då att gå över E4:an ansågs för farligt. När de räknar ut avståndet är det kortaste möjligaste väg som mäts.

Elever i förskolklass till år 3: har man mer än 3 km så får man skjuts.

år 4-6 måste ha mera än 4 km till skolan

år 7-9 måste ha 5 km till skolan innan skolskjuts blir akutellt.

för gymnasiet gäller 6 km.

Jag vet inte om samma avstånd gäller över hela Sverige men det här är avstånden för Umeå Kommun i alla fall.

Javan
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt till skolsjuts

Hur gick det? Kändes det som om ni tog ett steg framåt? (Skriver kändes för det tar väl ett tag innan ni ser ev resultat;) )
 
Sv: Rätt till skolsjuts

Lambi skrev:
Hur gick det? Kändes det som om ni tog ett steg framåt? (Skriver kändes för det tar väl ett tag innan ni ser ev resultat;) )
Suck, ja det var ju ssååå svårt att få till ett möte så här fort....:mad: Dom har lovat att försöka komma till ett möte nästa vecka..:smirk: Jag skriver när jag vet mer..men jag lovar att nu ger vi oss inte - på ngt sätt får dom lösa detta . Måste berätta att när mina barn (sjuan o nian) och deras kompisar kom till skolan i onsdags så var det kolsvart o inte ens öppnat..fint va?:devil: Rektorn tar verkligen detta på allvar..:mad:
 
Sv: Rätt till skolsjuts

indian-charlie skrev:
Suck, ja det var ju ssååå svårt att få till ett möte så här fort....:mad: Dom har lovat att försöka komma till ett möte nästa vecka..:smirk: Jag skriver när jag vet mer..men jag lovar att nu ger vi oss inte - på ngt sätt får dom lösa detta . Måste berätta att när mina barn (sjuan o nian) och deras kompisar kom till skolan i onsdags så var det kolsvart o inte ens öppnat..fint va?:devil: Rektorn tar verkligen detta på allvar..:mad:
Trågkigt! :(
 
Sv: Rätt till skolsjuts

-uppdatering-

Kollat med kommunen nu och de är skyldiga att fixa skjuss till grabben, han jag pratade med vart väl inte sprudlande glad direkt för det skulle bli dyrt :o Grabben min är den enda åt just det hållet.

i övrigt fick jag trevligt bemötande och ett telefonnummer till ansvarig för beslut för gymnasieskolan, då gäller nog moped vid det laget men kanske skönt med skjuss vintermånaderna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 096
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 925
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Om denna tråd hamnar fel får moderator flytta den. Nu behöver jag eran hjälp. För att göra en lång historia kort. Våran...
Svar
10
· Visningar
1 555
Senast: norrsol
·
Övr. Barn Nu har det gått snart 1,5 år sen jag separerade från mina barns far. Vi har haft barnen (nu snart 4 och 8 år) varannan vecka hela tiden...
2
Svar
30
· Visningar
3 118
Senast: Cernika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp