Rätt papper till rätt häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ibland hör man ju om att handlare, särskilt de som handlar med importer, inte alltid har rätt papper på hästarna.
Men hur vanligt är egentligen idag, när vi har chipmärkning och sånt? Torde det inte vara omöjligt nu?
Alltså att "Star" vid försäljning får "Lucas" pass.
Händer sånt idag? Har det ens någonsin hänt, eller är det bara en skröna rakt igenom?

Syftar absolut inte på någon speciell häst eller handlare idag, absolut inte. Det är bara min hjärna som plötsligt, 22:50 på kvällen bestämde sig för att gå på högvarv och tänka för fullt :angel:
 
Jag vet att det hänt att när man kollat ett chip på en häst har det varit en annan.
Går inte in på närmare detaljer men det hände en jag känner nyligen.

Tillägger att det i det fallet inte handlade om något försök till bedrägeri utan att någon någon gång har blandat ihop papper.
 
Jag vet att det har inom raser där inviderna är väldigt lika i färg att man tagit fel häst. Det har ju inte varit något medvetet fusk bara en ihop blandning.
Förr innan passen kom har jag själv varit med när hästhandlare har frågat om köparen vill ha papper på hästen. Om svaret varit jag ha dom fått en hög med papper med orden välj något som passar.
 
Vårt sto, nu 20år, är från Tyskalnd, men varit i Spanien en vända...
hon har ett spanskt pass (som gick ut typ för ett par år sedan) i det är hon fux, plus att födelseåret är ändrat med en bläckpenna :P

Hästen är mörkbrun ;)

F.ö. så är inte hennes svenska pass "giltligt utan utländskt original" :p:confused:
 
Vet ett fall helt säkert, där en häst såldes "utan pass" för att det passet kunde göra en annan av saluhästarna mer värdefull.

Men vanligt, tror jag inte att det är.
 
Jag vet en, hade två chip. Ena chippet visade att hästen var utdömd i sitt hemland när den skulle slaktas i sverige pga skador.
 
Ibland hör man ju om att handlare, särskilt de som handlar med importer, inte alltid har rätt papper på hästarna.
Men hur vanligt är egentligen idag, när vi har chipmärkning och sånt? Torde det inte vara omöjligt nu?
Alltså att "Star" vid försäljning får "Lucas" pass.
Händer sånt idag? Har det ens någonsin hänt, eller är det bara en skröna rakt igenom?

Syftar absolut inte på någon speciell häst eller handlare idag, absolut inte. Det är bara min hjärna som plötsligt, 22:50 på kvällen bestämde sig för att gå på högvarv och tänka för fullt :angel:

Jag var o provred en häst i våras som jag ev skulle bli medryttare på, den ägaren berättade att hon fått fel pass/häst, fast till hennes fördel. Fanns två ston till salu, ett dyrare och ett billigare. Hon trodde hon köpte det billigare men säljaren hörde sen av sig och det visade sig att hon fått den dyra hästen men med det "billiga" passet. Så nog händer det allt!
 
Ibland hör man ju om att handlare, särskilt de som handlar med importer, inte alltid har rätt papper på hästarna.
Men hur vanligt är egentligen idag, när vi har chipmärkning och sånt? Torde det inte vara omöjligt nu?
Alltså att "Star" vid försäljning får "Lucas" pass.
Händer sånt idag? Har det ens någonsin hänt, eller är det bara en skröna rakt igenom?

Syftar absolut inte på någon speciell häst eller handlare idag, absolut inte. Det är bara min hjärna som plötsligt, 22:50 på kvällen bestämde sig för att gå på högvarv och tänka för fullt :angel:

Det borde inte kunna ske, men handen på hjärtat: hur många av oss har sett till att ha chipläsare tillgängligt vid hästköp och verkligen kollat med passet att det är samma häst?
 
Jag köpte en liten 1-årig shettis på en riktig hästmarknad av en riktig gammalmodig "hästhandlare" för ett par månader sedan och fick ett pass i handen. Hade ju ingen aning om det var rätt häst, men det visade sig vara rätt när veterinären kollade chippet som tur var!
Världens underbaraste lilla individ var det oxå! Ibland har man tur!
 
Tack för alla svar!

Men oj! :eek:
Trodde det, med dagens moderna "datasamhälle" inte var möjligt att tappa bort/förväxla uppgifter, men tydligen...
Varje dag lär man sig visst något nytt! ;)
 
Jodå, jag känner en kvinna som köpte en shettis från sitt gamla jobb. Hon fick köpa ponnyn (importerad shettis utan papper) men fick med sig papprena till en annan shettis som dött i kolik något år tidigare.. :) Båda ponnyerna var svarta valacker och var väldigt lika varandra till utseendet. Antar att de tidigare ägarna inte riktigt haft koll på vilken häst som dog i kolik..
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 840
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 434
Senast: Pratsch
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 817
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp