Räkna generationer

Sunny

Trådstartare
Jag sitter och läser på lite om linjeavel och sånt inom travsporten och fastnade på en grej som inte förklaras i boken (inte hittills i varje fall). Hur räknar man generationer?

Det står så här: "Inavel i detta sammanhang innebär att en häst har i sin härstamning en gemensam släkting som uppträder hos både hingsten och stoet i tredje generationen eller i senare släktskap" (Nya Champion, av Curt Greene). Vad menas med tredje generationen? Menar de hästens tredje generation eller dess föräldrars tredje generation? Och hur räknar man generationer över huvudtaget? Räknar man med hästen i fråga så att dess mormor är generation tre, eller räknar man inte hästen själv så att generation tre är dess mormormor?
 
Tips är att gå in på godtycklig häst på blup.se och längst ner finns en stor stamtavla med första till fjärde generationen utskrivit. Så här ser det ut på min häst :)

 
Tack! Då antar jag att man inte räknar hästen själv, utan att din hästs första generation är dess mamma och pappa då :)
 
Tack! Då antar jag att man inte räknar hästen själv, utan att din hästs första generation är dess mamma och pappa då :)
Jag har ofta svårt att komma ihåg hur man räknar rätt... Brukar försöka ha minnesregeln att jag räknar hoppen mellan generationerna. Typ glappet/kanten på tabellen. Så typ glapp avkomma-föräldrardjur= 1. glapp föräldrardjur-morochfarföräldrardjur = 2. osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp