Rädda föl från slakt utomlands?

Det har gått mode i att skryta om att man "räddar" ena dagen hundar, andra dagen föl. Bekräftelse att folk ska se vilken bra människa räddaren är. Det ljugs o luras, och historier vävs ihop väl värda ett nobelpris i litteratur ibland.
Om jag av ngn anledning fick för mig att bli en djurräddare så skulle jag absolut åka ner o hämta en själv, se det med egna ögon o inte swisha över pengar till ngn som satt det i system.

Ja ska man ge sig in för att gå med vinst på djur så håll djuren i dåligt skick för då finns det alltid folk som ska komma och rädda djuret från den hämska människa även om djuret är till överpris.
Sedan om djuret har både fysiska och psykiska problem är ju bara ett stort plus som visar på hur godhjärtad man är.
 
Jag har fått uppfattningen att de som har köpt / räddat haflinger och norikerföl har fått hem trevliga hästar som dom trivs med. De som är aktiva i gruppen arbetar frivilligt och med en övertygelse att det är rätt att försöka rädda friska föl från slakt. Jag förstår inte varför andra ska klanka ner på deras vilja att rädda föl undan slakt även om det råkar vara i Österrike. Det är ju trots allt individer det handlar om. Om man nu tycker att det är bättre att ta hand om och rädda svenska hästar undan slakt så står det var och en fritt att engagera sig i det själva. Allt engagemang för hästars rättigheter och välmående anser jag vara av godo och så får väl var och en välja vad man vill lägga sin energi på.
 
Jag tror att de som vill rädda ett föl från slakt gör det för att känna att de kan bidra med en god sak, och har inte superhöga krav på sin blivande häst.

Nu har förmedlarna i gruppen gjort ett bra jobb med att sprida information om situationen i Österrike. Jag tror att om ett gäng eldsjälar startade upp en grupp för att rädda slakthotade nordsvenskar och spred sitt budskap skulle även de mötas av människor som gärna hjälper till och räddar en häst.

Att klanka ner på de som köper ett hotat djur oavsett situation känns bara missunnsamt och småsint.
 
Jag tänker att ursprungsproblemet kommer kvarstå när det finns efterfrågan på fölen. Att uppfödarna ska sluta producera dem när de säljs till Sverige känns inte rimligt. Vill man motarbeta att fölen föds upp för slakt tror jag man får lägga krutet på annat håll. Sen verkar ju priserna vara bra på fölköttet (tyvärr eller vad man ska säga). De föl jag sett marknadsförs med att de säljs till slaktpriset, och kilopriset verkar vara avsevärt högre där. Ska jag tex köpa ett norikerföl får jag slakta en fullstor ko här i Sverige för att få samma peng. Så kanske är det inte bara bidragen som gör det, jag kan mycket väl tänka mig att uppfödarna går med vinst på att skicka dem till slakt. Är det så är det ju som vilken köttproduktion som helst.
 
Jasså, har slaktbilarna till Italien slutat rulla från Sverige?

Det har jag inte sagt. Varför vill du ens påstå det? Jag vet mycket väl hur många hästar och andra djur som far illa dagligen både i sverige och i resten av världen, man kan inte hjälpa alla och en häst i sverige är för mig värd precis lika mycket som en i österrike eller var som helst.

Har jag gjort någpt konstigt? Det jag gjort är att köpa ett slaktföl från österrike. Vad är det för fel med det? Jag gör det inte för att tycka bättre om mig själv eller för att framstå som någon hjälte på något sätt. Jag såg ett föl jag tyckte om och bestämde mig för att köpa den, hade ändå tänkt köpa ett föl inom ett par år och varför köpa en dyr fancy fölis när jag då lika gärna kunde hjälpa en som behövde det? Som dessutom är en ras jag tycker mycket om och passar till de ändamål jag önskar.
 
Det har jag inte sagt. Varför vill du ens påstå det? Jag vet mycket väl hur många hästar och andra djur som far illa dagligen både i sverige och i resten av världen, man kan inte hjälpa alla och en häst i sverige är för mig värd precis lika mycket som en i österrike eller var som helst.

Har jag gjort någpt konstigt? Det jag gjort är att köpa ett slaktföl från österrike. Vad är det för fel med det? Jag gör det inte för att tycka bättre om mig själv eller för att framstå som någon hjälte på något sätt. Jag såg ett föl jag tyckte om och bestämde mig för att köpa den, hade ändå tänkt köpa ett föl inom ett par år och varför köpa en dyr fancy fölis när jag då lika gärna kunde hjälpa en som behövde det? Som dessutom är en ras jag tycker mycket om och passar till de ändamål jag önskar.
Nej, jag bara undrade om du visste att slaktbilarna till Italien slutat rulla, åtminstone från Sverige. Inget annat! Lycka till med din nya häst!
 
Det har jag inte sagt. Varför vill du ens påstå det? Jag vet mycket väl hur många hästar och andra djur som far illa dagligen både i sverige och i resten av världen, man kan inte hjälpa alla och en häst i sverige är för mig värd precis lika mycket som en i österrike eller var som helst.

Har jag gjort någpt konstigt? Det jag gjort är att köpa ett slaktföl från österrike. Vad är det för fel med det? Jag gör det inte för att tycka bättre om mig själv eller för att framstå som någon hjälte på något sätt. Jag såg ett föl jag tyckte om och bestämde mig för att köpa den, hade ändå tänkt köpa ett föl inom ett par år och varför köpa en dyr fancy fölis när jag då lika gärna kunde hjälpa en som behövde det? Som dessutom är en ras jag tycker mycket om och passar till de ändamål jag önskar.


Det var ungefär som dig jag resonerade i början av tråden - vill man ändå ha en häst av den rasen så är det väl ett utmärkt alternativ att köpa en av de här hästarna. Lycka till med nya pållen.:)
 
Fått hem mitt lilla troll idag, så otroligt söt och mysig! Pigg och glad och tuff :)

image_zpsflotgfwv.jpeg
 
Vilken fin liten en:love: Hur gjorde du för att få hem den? Köpte du själv på auktion eller av en förmedlare? Och om man får vara lite ofin, hur mycket gick allt på? Som jag har förstått det så är dessa haflinger- och norikerföl födda och "uppvuxna" som vilka andra föl och det är först efter auktionerna, när de köps av slaktare som de då ställs på eventuell "gödning" och inte har det så bra. Är du insatt i detta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp