Rädda föl från slakt utomlands?

Gotthard

Trådstartare
Just nu cirkulerar det grupper på facebook om föl som går till slakt utomlands. Privatpersoner uppmanas att rädda fölen genom att köpa dom och transportera till sverige. Har sett att det ligger runt 10000:- plus frakt.

Jag har inte jättestor koll på det här men generellt så känns det som något lurt är i görningen. Troligtvis så får man mer betalt om man säljer till blödiga svenskar än om fölet går till slakt? Tänker att uppfödningen att slaktdjur inte borde vara någon större skillnad oavsett djur, fölkött kanske är mer exklusivt dock. Om man nu vill få stopp på det här så är det nog inte genom att främja industrin genom att köpa fölen utan att se till att det blir lagändringar i landet.

Tankar, åsikter? Någon som har mer information?
 
Har också sett det, har en hästägare som varit i kontakt med en av förmedlarna (tror jag), de verkade åtminstone seriösa. Det jag läst är att många av fölen säljs (levande) till bl.a Korea där fölkött anses vara en delikatess, antar att priset blir rätt högt då.

Jag har själv funderat på o ta hem ett då jag gillar rasen och vill ha ett kallblod nån gång i livet, men det är inte riktigt kompatibelt när man redan har tre halvblod och ett fjärde på väg.
 
Har också sett det, då var det haflingerföl som skulle slaktas. Jag vet att på Island finns ju sk "blodston" där man är ute efter hormoner som produceras under dräktigheten, eventuellt efter. Då var det i regel ston som inte lämpade sig för ridhästavel och en unghingst utan vidare kvaliteer som gick ihop, fölen blir ju då en restprodukt som ingen är intresserad av och de blir mat. Även de föl som föddes som inte levde upp till förväntningarna blev mat. Det låter ju mer makabert när det är våra älskade hästar, men samtidigt så ser det ju ut såhär inom andra djurslag också. De föds upp för att bli mat och döden är inget vansinnigt hemskt som ska undvikas till varje pris. Det som stör mig är eventuella transporten och hur djuren lever i väntan på slakt, misstänker att det är långt ifrån de djur vi äter. Men djur slaktas för att bli mat, och jag hade inte velat ha något utav islandsfölen tex för att "rädda" dem. Det var ju ingen kontrollerad eller noggrann avel direkt och den genererade inga topphästar.
 
Jag har inte sett detta. Men jag kan tänka mig att det kan bli (kanske lite för lite pengar för det men...) att man i förlängningen stöder skitavel så de tjänar lite extra pengar och de som säljer bra hästar får färre kunder.

Jag ser inget bra med att rädda djur för att de inte ska avlivas. Det bästa är kanske att de slipper leva och att det i förlängningen betyder att vi får färre hästar som måste räddas.

Sedan har vi ju en jäkla massa billiga hästar i sverige som kanske först borde räddas. Frakten lär väl inte heller bli lika stor om du köper en 10.000:- häst ur grannkommunen. För det finns garanterat. Grisen i säcken är ofta billig i inköp.
 
Säger som de andra ovanstående.
Så länge folk "sponsrar detta" så kommer det fortsättas att avlas fram "skit" (ursäkta, men det är oftast de som går iväg till slakt)
En fin häst kostar ju lika mkt i uppstallning, foder, försäkring etc etc som en "dålig" gör.

Tyvärr är det för många som inte inser detta.

Utan folk tycker bara synd om dem och därför stödjer man detta hemska sätt att föda upp hästar, med tanke på hur en sådan häst får leva så riskerar man att få MÅNGA fler utgifter än om du köpt en avkomma från Sverige.
 
Nu vet jag ju inte hur hanteringen av fölen är från uppfödning - slakt, är den kass så känns det viktigare att inrikta sig på att få till nån form av lagstiftning som förhindrar lidande, men rent det där att slakta föl förstår jag inte varför det skulle vara värre än ett lamm, tjur, kalv, gris som ju föds upp för att senare slaktas, och tror ju inte att så många startar förmedling av att "Rädda kultingarna som bonde Fransson föder upp för slakt"
 
Det jag läst (ingen aning om det stämmer eller ej), är att man får bidrag för att bevara vissa raser, därför avlas det för fullt och sen går hingstfölen till slakt medan stona blir kvar. Tror den första tiden är rätt OK för dem men sedan hanteras de som vilka slaktdjur som helst och göds upp innan de transporteras vidare. Är väl inte mer synd om dem än några andra slaktdjur men om man ändå är ute efter en häst av den rasen så kan jag tycka att det är OK o köpa föl på det sättet.
 
Det jag läst (ingen aning om det stämmer eller ej), är att man får bidrag för att bevara vissa raser, därför avlas det för fullt och sen går hingstfölen till slakt medan stona blir kvar. Tror den första tiden är rätt OK för dem men sedan hanteras de som vilka slaktdjur som helst och göds upp innan de transporteras vidare. Är väl inte mer synd om dem än några andra slaktdjur men om man ändå är ute efter en häst av den rasen så kan jag tycka att det är OK o köpa föl på det sättet.
Det är vad som anges i de Facebook guppet där jag ser detta.
Vissa har angivna föräldrar och ser ut att inte ha helt dålig stam alla gånger.
 
Det är vad som anges i de Facebook guppet där jag ser detta.
Vissa har angivna föräldrar och ser ut att inte ha helt dålig stam alla gånger.
Yes, de flesta visas väl dessutom på nån form av fölmönstring tycker jag mig ha sett. Därför ser jag inga problem med att köpa ett föl därifrån, om man är på jakt efter de raserna, jag skulle inte köpa ett bara för sakens skull.
 
Fast jag vet inte om det är mer berättigat att föda upp, visa och sedan slakta för att få bidrag eller poäng till föräldrarna.

Om de nu inte är mer värda så kan de väl lika väl gå till slakt kan jag tycka. Mer hästkött till folket liksom.
 
Jag har inte sagt nåt om det moraliska i att slakta häst, tvärtom tycker jag att det kan vara helt OK. Att skeppa över föl från Österrike levande på slakttransporter ner till Asien tycker jag dock är lika förkastligt som att göra det med något annat djurslag.

Jag menade allmänt, som en eftertanke till ditt senaste inlägg. Det var nog inte så himla tydligt skrivet av mig, nej.
 
Jag är medlem i gruppen och har fått uppfattningen att de som jobbar med att förmedla fölen gör så utifrån ett engagemang för fölen och inte för personlig vinning. Jag tror att alla som är aktiva i gruppen både i Sverige och i Österrike är medvetna om att det är något systemfel i ett bidragssystem som har som avsikt att bevara Haflinger- och Norikerraserna , men får som resultat att föl produceras för att få ut bidrag snarare än en avel som bevarar och stärker raserna. Jag tror inte att det är det faktum att några haflinger och noriker föl säljs till Sverige som bibehåller sytemet utan det faktum att man får ersättning för producerade föl i Österrike och att slaktpriset är högre i Österrike,Italien och Korea så att det finns pengar att tjäna på att transportera levande djur. Jag personligen skulle gärna i framtiden köpa ett haflingerföl då jag tycker det verkar vara en trevlig ras. Men jag har redan tre hästar och inser att det inte är läge innan naturlig avgång i befintligt hästbestånd skett. Vad gäller långa slakttransporter av levande djur över landsgränser anser jag att de är föraktliga och borde förbjudas
 
Ser inga fel på att föda upp djur till slakt så länge djuren har det bra när dom lever.
Ser inte mer fel med bidrag för avel på häst raser som är värda att bevara än det är på rödkulla, fjällko mm.
...Fast skillnaden vad avser de utrotningshotade lantbruksdjuren i Sverige, är att man får bidragen för att man håller avelsdjur (föräldradjur), inte för att det föds lamm, kalvar eller kultingar.
Åtminstone i förra omgången av stödprogrammet kunde man ha bidragsberättigade djur utan att ta avkommor, eller bara ta ett fåtal.

För hästraserna som är bidragsberättigade, så krävs att fölen blir registrerade i stamboken, för att bidrag ska utgå, och alltså att pass blir utfärdade. Vad jag vet, så skickas vare sig föl eller unghästar av NSV, Russ eller Ardenner på slakt direkt efter registreringen. De är ju närmare året innan passet är klart, och oftast har uppfödarna jobbat och uppfostrat unghästarna under resans gång.
 
Det är folk som jobbar hela tiden med att försöka ändra på bidragen/stoppa dem. Men sålänge kan man ju rädda de föl som finns. Det är jättefina föl med bra stam som kastas iväg som skräp för det finns inte plats för dem. Speciellt hingstarna. Priserna på fölen ligger mellan 4-10 tkr, beroende på ras, vikt osv. Norikerföl dyrare än haflingerna då de är betydligt större.

Jag har följt detta ett bra tag nu, började med att skänka pengar men bestämde mig sen för att köpa ett föl och har en liten haflinger påväg hem till mig snart. Han har haft en bra uppväxt, fin stam, välhanterad och har alla papper osv. Är i kontakt med uppfödaren som är jättetrevlig. Betalat direkt dit också och transporten är privat. Således inget fuffens, priserna är vad de får för slakt. Fruktansvärt att se så många tusen föl gå till slakt. Jag tillhör dem som inte tycker det är ok att föda upp något djur för slakt, egentligen inte ens mjölk, ägg osv.
 
Det är folk som jobbar hela tiden med att försöka ändra på bidragen/stoppa dem. Men sålänge kan man ju rädda de föl som finns. Det är jättefina föl med bra stam som kastas iväg som skräp för det finns inte plats för dem. Speciellt hingstarna. Priserna på fölen ligger mellan 4-10 tkr, beroende på ras, vikt osv. Norikerföl dyrare än haflingerna då de är betydligt större.

Jag har följt detta ett bra tag nu, började med att skänka pengar men bestämde mig sen för att köpa ett föl och har en liten haflinger påväg hem till mig snart. Han har haft en bra uppväxt, fin stam, välhanterad och har alla papper osv. Är i kontakt med uppfödaren som är jättetrevlig. Betalat direkt dit också och transporten är privat. Således inget fuffens, priserna är vad de får för slakt. Fruktansvärt att se så många tusen föl gå till slakt. Jag tillhör dem som inte tycker det är ok att föda upp något djur för slakt, egentligen inte ens mjölk, ägg osv.

Om du köper från en jättetrevlig uppfödare som har allt i ordning så låter det inte som du räddar en slakthäst, dom verkliga slaktfölen står redan hos slaktaren eller ropar man in dom på fölauktioner på hösten.
Det förmedlas massor av föl genom dessa mellanhänder med argumentet att dom annars slaktas, det finns också föl som organisationer redan ropat in och sen annonseras dom ut till mycket högre pris.
 
Jag har svårast att förstå varför så många ska rädda hästar från slakt i andra länder. Idag är marknaden sådan att unga hästar avlivas även i Sverige för att det inte ens går att ge bort dom och ännu mindre sälja. Dessa föl som tråden handlar om ger i alla fall uppfödarna lite inkomst. I Sverige är det en utgiftför uppfödaren att ta bort den istället. Dessutom när någon säger att man måste ta bort en frisk unghäst här, så anses det som ett utpressnings försök. Men tyvärr så är verkligheten den även här just nu att fina friska unga hästar avlivas för det finns ingen marknad för dom. Det är då inte heller för att man fått betalt med bidrag för att "tillverka" föl utanför att det inte finns köpare till unga hästar idag.

Var är engagemanget för dessa hästar och deras uppfödare? Dessa uppfödare som definitivt inte tjänar pengar på det. Så varför ska man då som svensk stödja överproduktionen i andra länder? Varför inte stödja svenska uppfödare om man nu ska stödja/rädda någon häst?
 
Det har gått mode i att skryta om att man "räddar" ena dagen hundar, andra dagen föl. Bekräftelse att folk ska se vilken bra människa räddaren är. Det ljugs o luras, och historier vävs ihop väl värda ett nobelpris i litteratur ibland.
Om jag av ngn anledning fick för mig att bli en djurräddare så skulle jag absolut åka ner o hämta en själv, se det med egna ögon o inte swisha över pengar till ngn som satt det i system.
 
Om du köper från en jättetrevlig uppfödare som har allt i ordning så låter det inte som du räddar en slakthäst, dom verkliga slaktfölen står redan hos slaktaren eller ropar man in dom på fölauktioner på hösten.
Det förmedlas massor av föl genom dessa mellanhänder med argumentet att dom annars slaktas, det finns också föl som organisationer redan ropat in och sen annonseras dom ut till mycket högre pris.

För att göra en lång historia kort så var denna påväg till auktion och slakt då hon försökt sälja den länge och inte kunde ha kvar den och var akut tvungen att göra sig av med honom. Som så många andra som därför lämnar till slakt då marknaden inte finns och de får bidrag för att föda upp. Det betyder inte att de inte älskar sina hästar. Det är inte alltid så lätt.

Varför jag valde att köpa ett haflingerföl istället för en utsatt häst i Sverige är för att det passar mig bättre, tråkigt nog är det så. Jag vill inte ha ett halvblod eller en travare eller en nordsvensk osv. Jag tycker hästar är värda lika mycket oavsett vilket land de befinner sig i. Samt de slakthotade hästarna i Sverige går oftast till slakt här och inte i Italien. För mig är det skillnad iallafall!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp