Rädd o stressad häst

acj

Trådstartare
Var ute tillsammans med mitt varmblodssto, 8 år, och kompisen på sin fullblodsvalack, 7 år, idag på förmiddagen. Någon km längre bort pågick en motortävling och vi trodde att vi var för långt bort för att hästarna skulle bry sig men hade fel. Började med att fullblodet blev jättestressat, började resa sig och mer eller mindre fick panik. Jag hade precis innan klivit av för att kompis nr 3 som gick till fots bredvid oss skulle få prova min lilla tjej en bit. Tyvärr blev även mitt sto jättestressat och panikslagen och det hela slutade med att vi hade fullt sjå med att leda hästarna bort från allt otäckt. Båda två sprang i cirklar runt oss, var alldeles för stirriga för att klara av att lyssna på oss människor. Att försöka sitta upp igen var en total omöjlighet med tanke på stressnivå och terräng utan vi fick efter bästa förmåga ta dem en bit tillbaks mot stallet där vi fick dem att varva ner och kunde rida hem i skaplig lugn och ro. När vi kommit tillbaks och gjort iordning/släppt ut hästarna igen var vi såklart tvungna att diskutera det hela. Känner dock att jag är väldigt fundersam på hur vi skulle skött det hela. Självklart är ju att försöka behålla lugnet och även överföra det till hästen men är ju inte fullt så lätt i en sådan situation. Hur skulle ni andra ha gjort? Försökt sitta upp och rida? Fortsatt leda och försöka lugna ner med ord och hantering? Det hör till saken att jag bara haft stoet i några veckor och ännu inte är riktigt etablerad som ledare (jobbar på med det inom NH som jag tycker passar oss men inte hunnit så långt ännu av naturliga skäl) och att vi inte ridit ut så mycket tillsammans med de andra hästarna, hon är lugnare när vi är ute själva.

Tror personligen att det var en kombination av ljud från bilar, speakertorn, publikljud mm och den andra hästens panik som skapade situationen för just min häst och att det hade gått bättre om vi hade varit själva eller ridit tillsammans med en äldre, mer erfaren häst. Vad tror ni?

Tacksam för tips om hur jag på bästa möjliga sätt hanterar henne om något liknande inträffar igen. Ni andra här på Buke brukar ju ha mycket bra att komma med som hoppas återigen på er kunskap. :bow:
 
Sv: Rädd o stressad häst

Svårt att säga hur man ska bete sig i en stressad situation för oundvikligen blir man rädd och stressad själv.
Brukar de reagera mycket på omgivningen?
Undvik ställen där det finns risk för såna här situationer. Ta sällskap av en annan lugn häst som är tryggare. Utsätt hästen successivt för svårare situationer men börja med det enklaste! Det handlar om att bygga upp hästens självförtroende.

Jag skulle inte satt mig upp igen. Jag skulle välja att leda. Det kan vara bra att gå själv för att lugna sina egna nerver.
Hästar är väldigt känsliga när de är rädda och jag brukar uppleva att de uppfattar våra signaler mycket starkare då. Så att skapa ett ståhej och "uppfostra" :crazy: hästen blir ofta bara rabalder. Gör mindre signaler än du brukar. Be hästen stanna flera gånger och få tillbaka uppmärksamheten till dig. Det är bra att få den tänka på annat.

Att beta brukar lugna rädda matvrak. ;)
 
Sv: Rädd o stressad häst

Tack för svaret, du skriver precis vad jag själv tycker o tror.

Min lilla tjej är ju som sagt ganska ny hos oss så hon är väl en aning stressad av det fortfarande. Annars tror jag att hon tillhör dem som när hon har en bra ledare förlitar sig väldigt mycket på den och då blir lugn. Och det där med maten funderade jag på, hon är förtjust i mat och när vi kommit bort en bit från ljudet igår lät jag henne beta lite på en gräsplätt och tyckte nog att hon blev lugnare.

Den andra hästen är lite känslig för olika saker så helt klart är att vi ska ta det lugnt med de här två tillsammans i fortsättningen och inte utsätta varken hästarna eller oss själva för det här om vi kan undvika det. Nu tar vi vårt gamla o trygga fullblodssto på 21 år med oss ett tag istället. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 092
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 626
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp