Rådvillig, vad gör man nu ?

Calazirya

Trådstartare
Nu sitter jag och bara funderar, *djup suck*

Från början:

Tidigare i våras gick jag och Atlaz en hundkurs, på hundkursen blev han rejält skrämd av kursledaren ( karl ) och denna ledare tog ingen som helst kontakt med oss för att reda ut saken..

Efter denna händelse har han blivit ängslig mot vissa karlar, säkerligen dom som har ett liknande beteende som kursledaren.

Så igår kom chocken, Atlaz morrade och gjorde utfall mot en manligt ytlig bekant.

Nu var inte jag med vid händelsen, men såhär kan vi inte ha det.

Jag vill inte att min hund skall göra utfall, han gör det såklart av STOR orolighet...

Vad ska jag göra ?

Ta kontakt med en specialtränare eller vad ?

Sv: Rådvillig, vad gör man nu ?

Ja, det beror väl också på varför ni gick kursen från början. Är det för att få hjälp med något speciellt, så gå privatlektioner eller i en liten grupp med bra ledare(kvinnlig?) och sedan är det väl bara att miljöträna, igen. Nu är väl Atlaz redan stor, men gör som när han var liten. Lugna möten där du går fram först och han får hälsa på olika varianter av män (;)) i sin takt. Min hund blev skrämd av en stor, lös svart hanhund som jagade henne säkert 300 m, när hon var 9 veckor- jag blev helt förstörd eftersom jag hört att just RR ska man ta det lugnt med så de inte blir rädda o aggressiva, vilket ofta kan hända efter en sådan grej.. Efter det är hon alltid vaksam, (men inte aggressiv) mot just stora svarta hundar, men alltid glad när hon träffar andra. I början fick vi träna att närma oss jättelångsamt, för hon bara skrek när hon såg en stor svart hund, men nu går hon fram själv, om än något tveksamt.

Kursen var en unghundskurs, allmän..

Han var inte rädd innan kursen och miljötränad är han..

Vi kör möten, han får hälsa i sin takt, jag hälsar på mannen först osv...

Vi skulle träna inkallning då ledaren skulle hålla hunden och ägaren skulle jogga där ifrån och ropa...

Atlaz hade ett stryp på sig ( vilket jag aldrig använder igen ) och ledaren skulle hålla honom i det..

Atlaz fick dock panik när han såg mig springa iväg och började kasta sig framåt och bakåt helt hysteriskt, ledaren håll på att strypa honom..

Inte släppte han heller så tillslut vrålade jag att han skulle släppa hunden för f*n , efter detta har det gått utför med Atlaz fötroende för män :(

Antar att det var i Luleå du gick på denna unghunds kurs? Var det på brukshundsklubben eller ngn annanstans? Jag ska börja med lill-killen till hösten (på brukshundsklubben), iof valpkurs, men är undrar lite över vem denne mannen var? Du kanske kan pm:a? Vill helst undvika att ha med såna människor att göra, så det vore ju bra att veta vem han är.

Ha det bra i sommar värmen!

Nej det var inte BK ( då kanske du kan lista ut ) jag kommer också att gå BK kurser till hösten ...

ok, då vet jag...
Trisst att han råkade ut för sådan dålig behandling!

Vilka kurser ska du gå med Atlaz? Det verkar som att BHK har bra instruktörer, ingen jag pratat med har sagt något annat iaf.

Jag och Gizmo ska vara med på valpkursen hade jag tänkt, mest för den sociala träningens skull. Om han nu inte hinner bli för gammal innan dom drar igång(anmälde mig för ett ganska så bra tag sedan), men jag har för mig att dom fick vara med ända upp till 9 månader. Han är ju bara 4 mån än så länge :)

GD's kan vara VÄLDIGT långsamma med att komma över en rädsla, och ofta kan det vara svårare än många andra raser.

Det enda som gäller är träning, träning, träning. Gör ALLA män till något snällt och roligt, och vet du med dig att det kan finnas "dumma" män, så var inte i närheten av dom överhuvudtaget. Ge honom enbart positiva minnen av män. Sen skulle jag egentligen inte bry mig om mötena på samma sätt som du, för jag vet av 18 mån försök att det sällan fungerar med den här rasen i alla fall. Varför vet jag dock inte än.

Det allra bästa är om du bara ignorerar situationen. Låt honom vara rädd om han vill då, men han får inte visa sin rädsla genom utfall. Var väldigt noga med det nu, annars riskerar du att få en Xanti. Låt männen ignorera honom (Men dom ska självklart utstråla snällhet och vara lugna och trygga) tills han på HELT eget initiativ (Du får inte heller blanda dig i) tar kontakt, och låt dom gärna ge honom en godis eller så då i början, och för gud skull låt dom inte klappa på honom i början. Det brukar sluta i en GD på många kilon som kastar sig bakåt igen bara. Vill han inte ta kontakt, så slipper han. Men han får aldrig visa sin rädsla i utfall, utan han ska lyssna på dig och antingen gå undan eller sitta där och vara tyst och vänta.
Kräver ju mycket träning, men det går absolut.

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 769
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 258
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 291
Senast: Virrvarr
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka