Rädsla för människor?

L

lilltigern

Hej!

Är det någon här som har/haft en hund som är rädd för främmande människor? Hur har ni löst problemet? Har ni några tips och råd? Vad är det man INTE ska göra?

tacksam för svar/ lilltigern
 
Sv: Rädsla för människor?

Ta kontakt med en duktig instruktör med detta. Det är stor skillnad på en rädd hund och en reserverad hund och det är skillnad i dess träning. Ta reda på vad Du har för typ av hund och lägg därefter upp träningen tillsammans med en instruktör.

Lycka till!
 
Sv: Rädsla för människor?

Kan en duktig instruktör i Örebro som kan garanterat hjälpa dig.

PM mig om du vill ha namn o nr.
 
Sv: Rädsla för människor?

Hej!

Tack för ditt svar!

Hon är förmodlingen rädd. Hon är signalkänslig och orädd och nyfiken samtidigt. Hon tycker om barn och kvinnor. Men män och äldre människor är det sämre med ( dålig erfarenhet). När de tittar henne i ögonen, böjer sig över henne då vänder hon sidan till, har svansen underlägset, går gärna en båge runt. Vill väldigt gärna fram och undersöka människan men är rädd. Nu har hon börjat med avstånd signaler hon kan skälla mot dom, men gör det inte alltid. Hon skulle aldrig gå på utan viker undan. Människor hon känner, helt underbar! gosig och tycker om att bli kliad.

Jag vet att jag gjort fel någonstans. Detta gör att jag blir spänd när jag träffar främmande människor. Jag klandrar mig själv och önskar att jag kunde styra upp sitauationen.

Ska självklart kontakta en instruktör som är kunnig inom området. Men vore spännande att höra olika åsikter om hur man kan göra eller vad man inte bör göra.

/lilltigern
 
Sv: Rädsla för människor?

Båda mina tikar är reserverade för vissa människor. Märker jag att någon av dom reagerar på en viss typ av person som kommer hem säger jag till personen att helt nonchalera henne(absolut inte titta henne i ögonen) dvs låtsas om att hon inte finns. Efter ett tag (kan gå upp emot 1/2-1 timma) så börjar dom söka kontakt med personen och då har det aldrig varit problem efteråt för främlingen att hälsa på hunden. Då sker kontakten på hundens villkor och i hundens takt. Skulle mina visa sig reserverade eller rädda för människor man bara möter ute på promenaden skulle jag bara gå på som om jag inte såg personen vi möter.
Eftersom du säger att din hund är väldigt signalkänslig så märker den säkert med en gång att du reagerar lite osäkert och då blir även hunden osäker.

Detta är ett tips som jag kan ge dig om du inte vill betala dyra pengar för att få hjälp av en instruktör eller hundpsykolog.

Varför inte testa?
Kram Carina (Bearded collieägare till 3 beardisar)
 
Sv: Rädsla för människor?

Min lagotto hade en lång period med stor reservation för främmande människor.
Det kom pang poff plötsligt bara (åldern?). Från att ha varit en väldigt social hund som pussade på domarna på uställningarna så lade hon sig på rygg när främmande ville hälsa (om hon ens gick fram).
Tvingade henne inte till nåt (vi försökte dock med en utställning men det gick ju åt h**vete), utom när vi var tvungna att gå till veterinären för en ögoninfektion.

Succesivt såg jag en förbättring, men det tog säkert 5 månader innan minsta förbättring kom.
Jag uppsökte inte hjälp då jag kände att min hund inte led av det i och med att vi kunde undvika tex. utställningar.
Nu har min älskling börjat komma tillbaka (jag har hela tiden fått hantera henne, samt resten av familjen, precis som innan) och i sommar ska vi på utställning igen!!
 
Sv: Rädsla för människor?

När jag importerade min tik från Frankrike när hon var 9 månader så var hon jätterädd för främmande människor. Nu är hon 8 år och endast lite reserverad vid främmande karlar. Det går dock över efter en liten stund. Jag tycker det handlar om mycket miljöträning. Ta med hunden mycket när du är i staden. Ta med den till något utställning som åskådare. Då stärks hundens självförtroende undan för undan. Min tik står blickstilla när domaren kollar på henne på utställning. Peppa din hund och tala om att det inte är farligt. Pjoska dock inte då tror den att det verkligen är farligt. Dom lyssnar ju väldigt mycket på röstläget. När ni har främmat så låt dom nonchalera hunden tills den själv söker kontakt. Detta har hjälpt på min hund. Hon är trygg nu. Kan som sagt skälla lite när det kommer främmande karlar men det är nog mest för att spela lite stöddig.:)
 
Sv: Rädsla för människor?

Jag hade oxå detta problem med min förra tik. Det blev bättre med åldern för henne..

Det tips jag kan ge dig är:
*Tvinga inte hunden att gå fram till någon
*Låt dom inte ge henne godis för att locka till sig henne för det kommer aldrig gå då
*Jag själv lätt det ta sin tid, så länge ingen är elak mot henne så kommer det förhoppningsvis bli bättre med tiden. För oss tog det ca 5-6 år men hon var aldrig agressiv och problemet hade uppstått eftersom hon blivigt slagen av sin uppfödare när hon var valp.. :(
 
Sv: Rädsla för människor?

Jag har också en rädd hund (omplacering) och det är mycket jobb. Har haft honom i ett halvår nu men någon förändring har inte skett. Förutom att han blivit lite mera nyfiken (står och kikar men hela tiden beredd på att fly). Ingen annan än vi i familjen accepteras, jo mormor, men det beror på att hon är här ofta.

Jag jobbar på att bygga upp hans förtroende för mig ännu mera och mycket miljöträning. Men jag vet att det kommer ta lång tid. Och han kommer nog alltid vara reserverad emot människor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 704
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 589
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp