solros

Trådstartare
Är det dumt att köpa ett hus med förhöjd radonhalt? Halten ligger under gränsvärdet före 2004 men över dagen gränsvärde för bostäder. Naturligtvis kommer priset att sänkas med mer än radonsaneringen bör kosta, alternativt står säljaren för saneringen. Går det alltid att radonsanera ett hus?

Om man tänker i ett längre perspektiv, är ett hus som haft förhöjd radonmängd men som är sanerat och mätningar visar på värden under gränsvärdet svårare att sälja än ett omätt hus?

Spelar det någon roll om radonet kommit från byggmaterial, mark eller vattnet?

Sv: Radonhus

Jag skulle tycka att det var en onödig chansning, radon är cancerframkallande. Möjligtvis om det gällde markradon och ni får klartecken från besiktningsmän att det räcker med att ventilera grunden bättre för att få bort det. Men gäller det blåbetong och byggnadsmaterial så skulle jag inte köpa ett sånt hus.

Ja, att radon är cancerframkallande vet jag. Jag tycker det känns lite olustigt med radonet, men vill veta mer innan jag tackar nej till att köpa huset för det passar mig väldigt bra i övrigt. Eftersom det finns ett gränsvärde antar jag att det anses relativt riskfritt att bo i ett hus som ligger under gränsvärdet? Radon förekommer ju naturligt i mark och vatten, är radonhalten nära 0 i de flesta bostäder som inte har byggmaterial som avger radon, eller markradon? Någon som vet?

Huset är byggt på 50-talet och som stomme anges lättbetong, är det samma som blåbetong? Bjälklag är gjutet. Kan man med säkerhet veta att radonet kommer från byggmaterialet? Gissar att det är så i detta fallet.

Anses markradon vara lättare att sanera än radon från byggmaterial?

blåbetong är en typ av lättbetong, det är uranrikt och således avger strålning och radongas, där av bekymret.. däremot så tillverkas inte blåbetong längre sedan.. jag har för mig att det är 75.

radonhus och radonsaneringar är bökigt, det är inte garanterat resultat och det kan vara många timmars jobb och bök.

i mitt bostadsområde så finns det ett par hus som är drabbade av radon, de har kämpat med det i närmare 10 år utan lyckade resultat. övriga i området är dock befriade från det.

kontentan är att halterna går att få ner, men det är inte garanterat att man får ner de till godkända nivåer.

vet man att det är blåbetong huset är byggt med kan man ju dra slutsatsen att det kommer radon därifrån, om det är det enda är en annan femma.

Det beror nog på vilken typ av grund man har. Har man tex en krypgrund så är det ganska enkelt att förbättra ventilationen och därmed sänka värdena inne i huset. Men oavsett typ av grund och möjlighet till sanering så befinner man sig längre ifrån radonkällan om det är markradon än om det sitter i stommen. Då kan ju tex värdena vara helt ok på övervåningen där man vanligtvis sover. Vill du gärna ha just detta hus så föreslår jag du skriver in i kontraktet att säljaren får ta ansvar för saneringen som krävs för att komma ner under gränsvärdena. Men personligen skulle jag inte köpa ett radonhus, det verkar onödiga bekymmer.

Tack för svaren. Det blir nog inte detta huset. Trist när jag äntligen hade hittat ett som passade, men jag får leta vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka