Radon - hur orolig ska jag vara?

sthu

Trådstartare
Vi gjorde precis en radonmätning i huset. 240 Bq/kvm i årsmedeltal. Gränsvärdet är 200.

Att radon kan ge lungcancer är jag helt på det klara med. Verkar dock vara störst risk för rökare om jag inte läst helt galet.

Hur orolig ska jag vara egentligen? Eller kanske, hur stor katastrof är det?

Kan tillägga att jag kontaktat ocab för kostnadsförslag på åtgärd. Inte fått svar än.

Vi gjorde precis en radonmätning i huset. 240 Bq/kvm i årsmedeltal. Gränsvärdet är 200.

Att radon kan ge lungcancer är jag helt på det klara med. Verkar dock vara störst risk för rökare om jag inte läst helt galet.

Kan tillägga att jag kontaktat ocab för kostnadsförslag på åtgärd. Inte fått svar än.

Det finns olika skolor gällande riskerna men personligen hade jag inte varit bekväm med det (kan tillägga att jag jobbar med radioaktivt material och är mycket försiktig vad gäller sådant som kommer innanför hudbarriären, det är då det kan ställa till med ordentliga skador).

Men visst, jag hade inte varit akut orolig men definitivt vidtagit åtgärder för att förbättra värdet.

Var kommer radonet från? Blåbetong eller jord?

Jag hade inte varit orolig alls. Gränsvärdena är satta efter rökare och anses lågt satta för icke rökande enligt mina kollegor som jobbar med radon

Jag personligen hade inte varit orolig. Men det är så otroligt individuellt hur man ser på det och även om röker eller inte.

Jag bor i en stad där markradon är en "självklarhet". Dvs halterna är naturligt höga i hela staden, men varierar lite i stan.
Mitt hus är byggt på 60-talet, vilket ofta ger höga värden. Dock finns ingen blåbetong i huset, vilket är skönt.
Vid köp fanns en gammal mätning som då ansågs okej, men den var gjord när gränsvärdet var 400.

Vi planerar inga åtgärder just nu, men renovering sker med radon i åtanke. Jag personligen är ingen "orolig" människa och utsätter mig generellt för högre risker än att bo i ett hus med radonvärden kring 400.

Hade jag fått ett värde i mitt hus på 240 i den stad jag bor hade det nästan ansetts vara "radonfritt" 😅
På granngatan har värdet över 2000 mätts, i hus med blåbetong samt markradon. Då hade jag dragit öronen åt mig.

Om ni köpt huset nyligen kan det vara ett dolt fel.

För er egna hälsas skull kontakta kommunen. Det är ingen fara alls men de kan ge råd.

Min svärmor i Cornwall (England) bor i ett gammalt hus av granit, som strålar en hel del. Alla husen där nere är granithus. Vad jag vet har de inga onormala nivåer av t.ex. cancer i befolkningen, MEN husen är rejält dragiga (...) och det hjälper tydligen till; att luftcirkulationen är god.

Vi köpte med friskrivningsklausul.

Vad ska kommunen göra menar du @Rita ?
Miljökontoret på kommunen kan ge vägledning kring radon. Många kommuner har typ avtal på provtagningskit (men du har ju redan gjort mätningen så det är ju inte så intressant för din del). Du kan nog få lika vägledning från saneringsfirma, men vill du prata med någon oberoende är kommunen bra :).

Jag skulle inte vara jätterolig, men jag hade nog kikat på vad du kan göra. Ibland kan ju lite extra ventilation räcka och det behöver inte bli så dyrt. När jag jobbade med radon på kommun var det ofta upp mot 1000. Då har man ett mer akut problem.

Låt bli att röka och vädra litet extra så blir det nog bra.
Det är så litet att bara litet drag från ett fönster kan hjälpa.
Tur att jag aldrig rökt i hela mitt liv :D
Vi ska byta fönster, de är så dåliga att de inte går att öppna, hur ska vi tänka kring det?

Saneringsföretaget tyckte jag kunde vara lugn. Sätt in en frånluftsfläkt och ventiler i fönstren så borde det bli bättre.

Nu är jag sugen på att göra om hela badrummet där fläkten ska sitta :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Hur pass rädda för radon är ni? Vi har tittat på ett hus som är byggt i blåbetong och som efter åtgärd (FTX-ventilation) har ett...
Svar
8
· Visningar
5 198
Senast: hvala
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar