Räddningsdroppar?

OutOfService

Trådstartare
Såg att det nämndes i en annan tråd och är nyfiken på om det finns fler erfarenheter? Eller om någon har något annat bra tips på liknande som har funkat?

Min prins står ju på boxvila och visst han står still och är lugn enligt fv. Men han fortsätter att tappa i både hull och muskler så jag börjar bli riktigt orolig för honom. Tror att det blivit för mycket för hans huvud och funderar på om han kanske är stressad inombords och därav tappar i vikt.

Och tänkte då att det kanske finns något bra att ge honom för att han ska få lite ro i själen.

Sv: Räddningsdroppar?

Min är kass i magen. Har precis börjat ge ett pulver och en Quick fix spruta.
Detta kan man ge till stressade hästar. Vet inte om de lugnar hästens huvud.
Eller om det är så att om magen är i balans, så blir hästen lugn?
Som sagt, så har jag precis börjat ge, så jag har inget resultat än.
Men värt att googla iaf?
Heter Protexin equine premium gut balancer och samma namn fast Quick fix spruta.

Dock är ju inte dålig i magen, bra färg och konsistens så att säga. Men dom kanske kan ha magsår eller liknande utan att det märks på annat vis än vikten..

Ska absolut läsa om det, tack för tipset! :)

protexin är en onödigt dyr variant av yea sacc och det allra billigaste man kan ge är vanlig bakjäst, som är samma jästsvampsort som i de två preparaten men inte exakt samma stam.

Jag hade en ponny med magsår, hon magrade men verkade i övrigt frisk.

Ja vanlig jäst har jag ju gett innan istället för att köpa b-vitamin. Men funkar det alltså mot magsår och liknande också?

nej, jäst och sånt är mer för tarmfunktionen
Magsår är knivigare att behandla. Jag fick Andapsin till min magsårsshettis, det var budgetvarianten... Det finns bättre magsårsmedicin (GastroGard) men den är svindyr.

Ja okej då är det ju inte vad han behöver, för som sagt tarmfunktionen tycks det inte vara fel på. Han äter ordentligt och skiten är bra.

vet ju inte att han har magsår. Har bara börjat tänka i dom banorna, för att han är stressad/inte mår bra psykiskt är enda anledningen jag ser till att han tappar så i vikt.

Kan ju vara bra att ge något förebyggande.....
Men då kanske man inte måste ge det dyra som jag tipsade om.
Kolla med någon örtleverantör, tex Borgeby kryddgård.
Finns ju örter som fungerar till människor, så varför inte till hästar?

Räddningsdroppar hade ingen verkan på min häst.

Men angående viktnedgången, vad får han för mat hos fv?
Analyserat?

Jag misstänker väl att höet inte är något topphö, för tydligen äter han halmen före höet.
Men förutom det får han pellets grov, för hästar som har svårt att hålla hull och en krubba fylld med lucernhack, olja, mineraler.
Han tappade ju i vikt ganska mycket under dom veckorna han stod på klinik och jag tror ju inte att dom har kasst hö.

Dessutom har han förändrats, han är inte den lugna oh trygga hästen jag skickade iväg. Därför tror jag att flyttarna blivit för mycket för honom och han inte mår helt bra.

Ojdå, det kan inte vara något bra hö om han hellre äter halm :crazy:
Om han knappt äter hö (proteinvärde i det?) och sen en krubba med lusernhack, då förstår jag att han tappar i vikt.
Man får inte plats med så många kilo lusernhack i en krubba.

Har följt dina andra trådar om honom. Eftersom du skriver att flyttarna påverkat honom negativt gissar jag att du börjat fundera på att ta hem honom?

Nä så kände jag också när fv sa att han äter halmen före höet. Men eftersom jag varit en ganska jobbig och hemsk hästägare gentemot fv så försöker jag att hålla mig lite passiv och ge henne en chans att lösa problemet. Han äter ju hö, men är det dåligt med näring så spelar det ju ingen roll om han äter 20kg hö per dygn..

Eftersom jag tror att mycket beror på flyttarna till fv, sen till kliniken och sedan fv igen och boxvilan så tänker jag avvakta tills efter återbesöket. Förhoppningsvis säger dom då att han får börja gå ut i hagen och sättas igång med ryttare igen och då får han lite tid att återhämta sig, för är det som jag tror så borde han då börja lägga på sig igen när han får leva som en häst igen och trivs bättre med livet.
Men börjar han inte lägga på sig igen så ja då kommer han få komma hem igen.

Jag är mer kluven än någonsin. Jag vill ge fv en chans, men är så rädd att den där fina, lugna och trygga hästen ska försvinna.
samtidigt som att om jag tar hem honom igen så blir det ytterligare en flytt på ganska kort tid.

Oj, knivig situation..
Jag tror du ska försöka prata med fodervärden och försöka få henne att förstå att det är för hästens skulle du säger som du gör.
Kanske ge lite olja på maten, för extra energitillskott och förhoppningsvis extra vikt?

Om fv inte lyssnar är det nog bättre att ta hem hästen, innan det är försent..

Det är inte alls samma sak! Protexin är inget rent jäst,det är probiotika,och prebiotika i den.

Yea-saccen är jäst,men som sagt en annan jäststam,det är dessutom mycket mer koncentrerat,och jag har hört att man kan jämföra 10 g yeasacc som 1 KG jäst. Hur det stämmer eller inte låter jag vara osagt,men vanlig jäst ger ingen verkan alls på min,medans Yea-saccen hjälper. Och så dyrt är det knappast,en burk kostar 179:-,ska då räcka i hundra dagar,alltså 1,79:- om dagen,vet inte vad ett jästpaket kostar i dag,men så mycket billigare kan det väll endå inte vara.

Yea-sacc: Hippo selection Yea-sacc
Probiotika till häst!
Saccharomyces cerevisiae 1026 är en jästkultur som har visat sig förbättra hästars förmåga att bryta ner fibrer (Glade & Sist 1987) och att öka den microba fermenteringen i mag-tarmsystemet.

Jästen hjälper till att stabilisera den naturliga balansen av goda bakterier i matsmältningen.

Fördelarna med Yea-Sacc®1026 som ett hästtillskott har dokumenterats över de senaste 10 åren.(Mclean et al 1997, Glade 1991, Glade & Sist 1988).

Stabiliserar tarmen:
Yea-Sacc®1026 stabiliserar (cecum and colon) bacteriebalansen. En frisk tarmflora håller hästen frisk.

Närings absorption
Yea-Sacc®1026 förbättrar de fibernedbrytande bakterierna och ökar på så sätt foderyttnyttjandet.
Detta betyder att hästar som får ett tillskott av yeasacc lättare kan utvinna alla näringsämnen, mineraler och vitaminer, ur sitt foder.

Foal growth
Research shows that foals whose mothers are taking this supplement retain more nitrogen, calcium and phosphorous, and grow much faster than foals of non-supplemented mares during their first four weeks of life.

Yea-Sacc®1026 ges med fördel till:
•Hästar som har lätt att få kolik eller andra magstörningar.
•Äldre hästar
•Tävlingshästar (stress)
•Hästar som får kraftfoder.
•Hästar som utsätts för medicinering (konvalesens)
•Stressade hästar
•Svårfödda hästar
•Digivande ston

Protexin:

Dagligt stöd för immunförsvaret

Gut Balancer är ett dagligt probiotika tillskott som hjälper till att stärka hästens immunförsvar. Produkten är idealisk för hästar som inte är i form, liksom för hästar som står uppstallade och tävlar på någon nivå, samt för senior/veteranhästar. Den bidrar till en tarmflora i optimal balans för ett starkt immunförsvar och till ett effektivt upptag av näring för maximal energifrisättning.

Innehåller endast Protexin probiotika och Preplex prebiotika i ett gräsmjölsbaserat (alfalfa) pulver. Gut Balancer är ett tillskott som främjar vardagshälsan, avsett för kontinuerlig användning.
•Unghästar

Ojdå, det kan inte vara något bra hö om han hellre äter halm :crazy:

Fast det händer att mina hästar väljer halmen före hösilaget, och vi har kanonhösilage. Om de bara åt halmen och ratade hösilaget, då skulle jag förstås reagera, men så verkar inte vara fallet här?

Jag är osäker på om räddningsdroppar kommer hjälpa din häst. Som jag har förstått det så är det mer till för plötsliga händelser som t.ex. om hästen skadar sig och det är svårt att få komma åt och rengöra och lägga om såret. Det hjälper också bara i 15-20 minuter om hästen är mycket stressad. Sedan får man ge nya droppar. Fast på samma gång så verkar det som att räddningsdropparna hjälper hästen att acceptera situationen så kanske kan det ändå hjälpa? Man kan ju också ge det till människor vid ångest och vid sömnbesvär så kanske att det kan hjälpa din häst att hitta lugnet han har förlorat?
Även till en häst som blir lite stressad av en situation som lastning eller skoning kan det fungera på men det är ju inte alls samma kraft i det som lugnande som man lägger under tungan som man får utskrivet av veterinär. Hästen blir bara lite loj och gäspig men är helt vaken. Men visst kan du prova om du vill. Jag förstår att du griper efter varje halmstrå och det kan ju vara det som hjälper din häst. En flaska kostar 120 kr + frakt och innehåller ca 45 doser för häst så det är ju inga dyra grejer iallafall.

Det är inte alls samma sak! Protexin är inget rent jäst,det är probiotika,och prebiotika i den.

Yea-saccen är jäst
Nej, protexin är ingen ren jäst, men den innehåller Saccharomyces cerevisiae - som nämns som den probiotiska delen. Det är samma jästsort som i Yea Sacc, om jag inte är felinformerad. Det innehåller också fruktoligosakarider, alfalfa mjöl, gumarabika, tindalyserad jäst - som benämns som prebiotika.

Det är SMÅ mängder verksam substans i Protexin, till ett högt kilopris. De jag menade med det jag skrev innan, men kanske inte var helt tydlig med ("protexin är en onödigt dyr variant av yea sacc och det allra billigaste man kan ge är vanlig bakjäst, som är samma jästsvampsort som i de två preparaten men inte exakt samma stam") var att det finns betydligt billigare sätt att få i hästen saccharomyces cerevisiae än att ge den Protexin.

Det påstås också att den innehåller enzymer och mikroorganismer, fast det är inte uppräknat i innehållsförteckningen, såvitt jag kan se. Fruktoligosackarider (här rätt stavat, ovan kopierat från Vetnutras webplats) är inget annat än olika långa kedjor av fruktaner - såna som diskuterats i fångsammanhang. VILL vi verkligen ge dem till hästar som behöver hjälp med magen? Alfalfamjöl är lusernmjöl. Gumarabica kommer från gummiakacia och jag har letat en bra stund efter vad det ska göra för nytta. Det enda jag hittade som inte var innehåll i kosmetika var "Torkad saft av vissa Akaciaarter, särskilt Acacia senegal. Ämnet bildar en sirapsliknande lösning i vatten. Gummi arabicum består huvudsakligen av arabinsyra och används som bindemedel, emulgeringsmedel och konsistensgivare i livs- och läkemedel." (källa Sewdish MeSH). Vad tindalyserad jäst är får man nog fråga tillverkaren om, det går i alla fall inte att hitta något via google. Samliga träffar på "tindalysed yeast" går till protexin. Men generellt när något har lyserat så har de gått sönder, så i mina öron låter det som "sprängda jästceller". Så, jag undrar var de har gömt mikroorganismerna och enzymerna.

I min värld finns det ingen anledning att ge ett tillskott som kostar hur mycket som helst när man kan få MER av samma saker på ett billigare sätt genom att ge andra tillskott.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 301
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 877
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Oseriös avel 2023