Räddning..

A

Ambra

I dag har jag och min svägerska varit och kollat (läs figgat:cool:) på en räddningsträning.
Guud vad kul det var!! :D
På onsdag så ska vi ta med våra vovvar så ska dom få bli miljötränade på det stället vi var idag.
Vi var i källaren på vårt stadshus, där var det en massa smala gångar, rum, rum med en pytteingång innanför andra rum. kulvertar, lågt till tak, trappor, avsatser osv.. man fick huka sig ordenligt och krypa på en del ställen!
Vad kul det var att se hundarna arbeta!
Det var två australian sheperd (stavning?), en schäfer, en flatte och två Cane Corso.
Sen var det med en del unghundar som bara gick in i alla rum och kollade in miljön så som våra ska göra på onsdag!
ÅH vad jag längtar!!
Det ska bli sååå spännande!:bump:

Sv: Räddning..

Får ju rätta mig själv lite, det var fler än en schäfer.. totalt fem inkl. unghundar!
Tog lite bilder när vi vallade i början.
Ni får ursäkta kvalitén men det var väldigt mörkt och dammigt och jag har bara en kompaktkamera:mad:
Man får ju en känsla av hur det var där nere iaf:)

Aja, here goes:

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18260000-18269999/640x480/18261515.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18260000-18269999/640x480/18261516.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18260000-18269999/640x480/18261517.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18260000-18269999/640x480/18261518.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/18260000-18269999/640x480/18261519.jpg

Häftigt att det finns såna miljöer mitt i stan!

Det kommer att starta en kurs nu i slutet på månaden och jag hoppas att vi kommer att hänga med tåget då, för det var verkligen otroligt kul!:bump:

I dag har jag och min svägerska varit och kollat (läs figgat:cool:) på en räddningsträning.
Guud vad kul det var!! :D
På onsdag så ska vi ta med våra vovvar så ska dom få bli miljötränade på det stället vi var idag.
Vi var i källaren på vårt stadshus, där var det en massa smala gångar, rum, rum med en pytteingång innanför andra rum. kulvertar, lågt till tak, trappor, avsatser osv.. man fick huka sig ordenligt och krypa på en del ställen!
Vad kul det var att se hundarna arbeta!
Det var två australian sheperd (stavning?), en schäfer, en flatte och två Cane Corso.
Sen var det med en del unghundar som bara gick in i alla rum och kollade in miljön så som våra ska göra på onsdag!
ÅH vad jag längtar!!
Det ska bli sååå spännande!:bump:

Javisst är det jätteskoj med räddning, man blir biten direkt!:bump:
I vilken stad tränade ni? Hur gamla är era hundar?

Jag började miljöträna så smått med min labbe när han var fyra månader, och på söndag ska vi gå upp på delprov 2 för räddningshundar (på räddningsskolan i Revinge), min lille skrutt är den enda som är yngre än 2 år. Dock skulle jag behöva knapra valium fram tills dess, jag är ruggigt ap-nervös!!.

Har förresten precis knåpat ihop en hemsida till mitt lilla odjur, där finns bland annat lite träningsbilder och träningsblogg.
http://www.atlasweb.dinstudio.se

Ha det så skoj på onsdag!!

Ja man blir verkligen jättebiten direkt!!
Jag har bara gått och bubblat hela dagen idag, mina arbetskamrater är nog lite less på hundprat nu:crazy:
Vi bor i Sundsvall och om min vovve (1,5år) klarar anlagsprovet så ska vi verkligen köra på!!:D
Ska genast kika in på din sida!

Idag har vi vart på tredje förträffen, av fyra, inför inträdesprovet i räddning!
Vi började nio i morse och slutade fyra!
Tyvärr har jag bara bilder på andras hundar, då min fotograf sjukskrev sig pga huvudvärk:cool:
Tror jag är tröttare än vovven:D
Hunden Hicka på väg upp för trappan/stegen:
19613324.jpg

Brixa på väg upp:
19613329.jpg

uppe:
19613333.jpg

Åsså går vi ner:
19613340.jpg

Haha.. trött Camilla.. råkade trycka på fel knapp:s
Så det kommer en till:D

Senast ändrad av en moderator:

Åhh vad roligt! :)

Vi går allmänlydnadskurs och idag var vi på Räddningsverkets övingsområde och testa en massa olika saker. Var en man där som jobbar mkt med räddningshundar och han blev väldigt imponerad utav min dvärgpinscher Gina. :o:) Detta är nog något vi skulle vilja fortsätta att testa..

Vart hittar jag när anlastest anordnas?

Vad krävs av hunden för att kunna bli räddningshund? Behöver den vara förberedd på något särskilt när man påbörjar utbildningen?

Räddning är riktigt roligt att hålla på med.
Jag har kört med min sen han var valp. Eftersom vi inte haft någon istruktör i mitt distrikt har det inte blivit någon kurs.
Jag har haft turen att få träna med de färdiga ekipagen.
Nu har vi en nyutbildad instruktör och kurs på g. Inträdesprovet blir troligen i juni. Det ska bli kul att komma igång på allvar.

Idag har vi vart på tredje förträffen, av fyra, inför inträdesprovet i räddning!
Vi började nio i morse och slutade fyra!
Tror jag är tröttare än vovven:D

Härligt, härligt!! Mysiga bilder! Alla tummar och tassar hålles för er på inträdesprovet.

Jag och Atlas ska göra vårt slutprov om två veckor (20 april), och jag börjar bli ruskigt nervös.:crazy: Vi gjorde ju vårt inträdesprov i juli 2007 så det har nästan gått lite för fort (det blir bara ca 9 månader:eek: mellan inträdesprov och slutprov). Vi tränade sök för sista gången inför provet idag, nu väntar två veckors träningsuppehåll för att få en extra laddad hund på provet.:D

Vad krävs av hunden för att kunna bli räddningshund? Behöver den vara förberedd på något särskilt när man påbörjar utbildningen?

Det viktigaste hos en räddningshund är att den tycker om människor, det är figurantintresset som utgör grunden.

Inför inträdesprovet brukar det ordnas förträffar där man förbereder inför provet.

Jag har skrivit lite om räddning + lagt ut lite räddningshundslänkar på min hemsida http://www.atlasweb.dinstudio.se

Vad spännande!!
Vi ska ha vårat inträdesprov den 26:e..
Instant: Jag hittade ett anslag om infoträff på bhk:s hemsida..
Det är förövrigt en DP med på förträffarna:)

Vad spännande!!
Vi ska ha vårat inträdesprov den 26:e..
Instant: Jag hittade ett anslag om infoträff på bhk:s hemsida..
Det är förövrigt en DP med på förträffarna:)

Japp, det är väldans spännande *biter på naglarna*. (Och vår kurs är mig veterligen den första som gör slutprov i den nya utbildningsgången.)

Det är himla kul att det rör på sig i kursverksamheten runtom i landet nu. Det verkar vara många kursstarter, förutom hos er i Sundsvall så bland annat i Västra och Stockholm. Hur många är ni som ska göra provet förresten? Och hur många kurs-platser har ni? Vem är instruktör? *nyfiken*

Jag kan ha stött på ett rätt stort problem... :cry::(

Måste man vara 18 år för att få träna räddning med sin hund och bl.a. gå inträdesprovet? :confused:

Jag var inne på mango's länk hon skickade och där har du bl.a. skrivit om "Grundkurs räddningshund" där åldern är 16 år. Är det grundkursen som man går innan man gör inträdesprovet eller är jag helt ute och seglar?

Edit: Läste igenom "Anvisningar för RäddningshundsprovAdministration av kurs och prov för räddningshund." där det står följande:

3. Villkor för deltagande
• Föraren skall ha uppnått en ålder av minst 18 år och högst 65 år vid slutprovet.

Alltså behöver man inte vara 18 år gammal förrutom vid slutprovet?

Förlåt för rörigt inlägg, hoppas ni har överseende..

Jag kan ha stött på ett rätt stort problem... :cry::(

Måste man vara 18 år för att få träna räddning med sin hund och bl.a. gå inträdesprovet? :confused:

Jag var inne på mango's länk hon skickade och där har du bl.a. skrivit om "Grundkurs räddningshund" där åldern är 16 år. Är det grundkursen som man går innan man gör inträdesprovet eller är jag helt ute och seglar?

I anvisningar för räddningshundprov (http://www.sbk.nu/6627.epibrw) kan man läsa om vad som krävs för att få göra proven. För att få göra slutprov ska man vara minst 18 år. Grundkursen påbörjar man efter inträdesprovet.

Slutprovet ska göras senast 18 månader efter inträdesprovet, vilket om man räknar bakåt innebär att man måste vara minst 16,5 år vid inträdesprovet. Jag trodde faktiskt att det var 18 år som gällde för att få starta kurs över huvud taget, men nu är jag lusläser så verkar det ju som om man kan få starta som minderårig. Dock är det ändå instruktören som avgör ifall man får starta kurs eller ej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka